Skal sette opp fester for å henge en kajakk utendørs på garasjeveggen. Kajakken veier ca. 30 kg og vil henge i to nylonremmer (tenk sikkerhetsbelter), vekten blir ganske jevnt fordelt på respektive rem. Remmen festes i veggen med en solid skrue gjennom en malje.
Garasjeveggen har liggende trekledning (28 mm) og jeg trenger en avstand på ca. 150 cm mellom remmene, dvs. jeg kan ikke skru i stenderne. Til spørsmålet: holder det å sette skruen direkte i kledningen eller trenger jeg å forsterke på noe vis? I så fall hvordan?
Skal sette opp fester for å henge en kajakk utendørs på garasjeveggen. Kajakken veier ca 30 kg og kommer til å henge i to nylonstropper (tenk sikkerhetsbelter), vekten blir ganske jevnt fordelt på respektive stropp. Stroppen festes i veggen med en kraftig skrue gjennom en øye.
Garasjeveggen har liggende trepanel (28 mm) og jeg trenger en avstand på ca 150 cm mellom stroppene, dvs. jeg kan ikke skru i stenderne. Til spørsmålet: holder det å sette skruen direkte i panelet eller trenger jeg å forsterke på en eller annen måte? I så fall hvordan?
Jeg har to havkajakker på garasjeveggen, men de ligger på vanlige hyllekonsoller (to per kajakk) som er skrudd direkte i panelet. Det har holdt i 5-6 år uten problemer.