Hei,
Jeg holder på å bygge om vår frittstående garasje fra 1985 til et innredet rom beregnet for hjemmekino. Garasjen er etterisolert og har et loft som er rimelig stort med ca 20 cm sagflis som isolasjon.
Betongplaten ser ut til å være ganske fri for fuktighet da jeg har gjort noen tester med byggplast. Satte inn en luft-til-luft varmepumpe for noen uker siden og luftfuktigheten ligger på ca 47 % med 15 grader.
Jeg har fått så mange forskjellige anbefalinger på hvordan gulvet skal bygges. Alt fra platonmatte med 10 cm isolasjon på flytende gulv til å rett og slett bare legge et syntetisk heldekkende teppe på betonggulvet. Det er det siste alternativet jeg helst vil gå for da det ganske enkelt er det billigste. Eventuell fuktighet kan da ta seg opp gjennom teppet og ventileres ut. Rommet som skal innredes er ikke stort og er på ca 18 kvm. Ventiler finnes i garasjeporten, og flere kommer til å bli satt opp i tilsvarende vegg lengst bort i garasjen.

Veit at dette er litt knapp info, men tar gjerne imot ditt råd.

Vi la en sånn matte på kjellergulvet vårt. Føles som et innredet rom etter det. Alternativet var å pigge opp gulvet, isolere og legge gulvvarme og ny plate. Føles ikke som at det hadde vært verdt det.

• Liker
iqraul
  • Laddar…
Det ser ut som om du allerede har fått to gode alternativer. Platonmattan med isolasjon er jo noe som jeg ville ha anbefalt om dere skulle gjort det til et soverom hvor man tilbringer veldig mye tid og der god luftkvalitet er et absolutt must. Et syntetisk teppe eventuelt supplert med en damptett folie under burde kunne fungere tilstrekkelig bra for en hjemmekino hvor man tilbringer begrenset med tid.

• Liker
iqraul
  • Laddar…
Charlotte Andersson Charlotte Andersson skrev:
Det virker som om du allerede har fått to gode alternativer.
Platonmatten med isolasjon er jo noe som jeg hadde anbefalt om dere skulle gjort det til et soverom hvor man tilbringer veldig mye tid og der god luftkvalitet er et absolutt must.
En syntetisk matte eventuelt komplett med en damptett folie under burde kunne fungere tilstrekkelig bra for en hjemmekino hvor man tilbringer begrenset med tid.
Takk!
Damptett folie, hva tilfører den? Blir det som en fuktsperre? Og hva skjer da med eventuell fukt?

ecb182 ecb182 skrev:
Vi la en sånn matte på vårt kjellergulv. Føles som et innredet rom etter det. Alternativet var å bryte opp gulvet, isolere og legge gulvvarme og ny plate. Føles ikke som det hadde vært verdt det.
Takk! Hvor lenge har dere hatt den løsningen? Og hvor høy luftfuktighet har dere i rommet?

I iqraul skrev:
Takk! Hvor lenge har dere hatt den løsningen? Og hvor høy luftfuktighet har dere i rommet?
3 år. Rommet er en del av en (dreneret) kjeller. Når jeg teipet plast på gulvet før dette ble det ingen fukt i plasten. Under deler av året er det naturlig høy luftfuktighet i kjelleren men vi har en luftavfukter som går i vaskerommet som også ligger i kjelleren.

• Liker
iqraul
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.