32.551 lest ·
91 svar
33k lest
91 svar
Heisbråk og annen støy fra taket (bor øverst)
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
norrbottenssnickaren skrev:
Med "akustikeren" mener du meg eller yrkesgruppen akustikere?norrbottenssnickaren skrev:
Like lite som vi "akustikere" tror at dere "snekkere" drømmer sammen hvordan dere bygger et hus eller løser de vanskeligheter som ligger innenfor deres kompetanseområde, like lite "drømmer" vi "akustikere" når vi utarbeider tiltak for lyd- og vibrasjonsproblemer som etter vår innblanding faktisk løser grunnproblemene.
De tiltakene vi leverer til våre kunder er underbygget av avanserte bygningsakustiske beregninger og lang erfaring med kontrollmålinger av lydnivåer og vibrasjoner fra den installasjonen som utredningen gjelder.
Gitt din triste innstilling til "akustikere" antar jeg at du føler du har måttet stå til svars for at tiltak angitt av en "akustiker" ikke har gitt tilstrekkelig forbedring av lydmiljøet i et rom som er behandlet i henhold til "akustikerens" anvisninger?
Problemet er snarere at folk flest har dårlig forståelse for hva en "akustiker" egentlig tilfører et prosjekt.
Alle yrkesgrupper med sin respektive ekspertise må (overfor sine respektive oppdragsgivere) stå for de løsningene de foreslår og argumentere for hvorfor nettopp deres løsning bør gjennomføres.
De fleste som arbeider som yrkesaktive "akustikkonsulenter" har en solid høyskoleutdanning tilsvarende Sivilingeniør.
Jeg har stor respekt for de ulike yrkesgrupper som jeg samarbeider med i de oppdragene jeg utfører. For å sammen kunne komme frem til den for bestilleren og for de som bor i en støyutsatt byggning best mulige løsning, må alle yrkesgrupper uanstrengt lytte til involverte parters kompetanser og erfaringer og veie dette inn ved valg av endelig løsning på et problem.
Min erfaring er at godt samarbeid pleier å generere de beste løsningene.
Hvordan kan du engang bedømme om en løsning som presenteres av en "akustiker"?
Å "mann-google" om et emne kan være morsomt, men det er dessverre mange som lytter til "mann-googlere" og utfører tiltak som i visse situasjoner kan forverre et lyd- og vibrasjonsproblem.
Siden du har mot til å kritisere en "akustiker" så er det kanskje på sin plass at du forteller hva du selv har av yrkeskompetanse som gir deg rett til å kritisere en yrkesgruppe.
Sist redigert:
Flertallet av yrkesaktive "akustikere" har mange års yrkeserfaring av å ha arbeidet som snekker før de videreutdannet seg til "akustiker". Denne yrkeserfaringen er gull verdt både for oss øvrige akustikere så vel som for våre kunder da man dermed har bedre forståelse for begge yrkesgruppers behov og kompetanser.norrbottenssnickaren skrev:
Sist redigert:
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
Da du åpenbart har null innsikt i hvordan en heis fungerer og dessuten ikke ser noen problem med å utføre tiltak som heisen ikke er godkjent for så....... ja hva skal man si. lar deg være til ditt eget hell men gå for guds skyld ikke rundt og gi gode råd når du ikke har innsikt i heisens oppbygging og hvilke tiltak som rimeligvis kan gjennomføres.
Er du heisekspert nå også?norrbottenssnickaren skrev:
Då du åpenbart har null innsikt i hvordan en heis fungerer og dessuten ikke ser noen problemer med å utføre tiltak som heisen ikke er godkjent for så....... ja hva skal man si. lar deg til din skjebne men går for guds skyld ikke rundt og gi gode råd når du ikke har innsikt i heisens oppbygning og hvilke tiltak som rimeligvis kan gjennomføres.
Like raskt som du sager andres yrkesgruppers kompetanse og erfaringer like enkelt burde det være for deg å fortelle oss alle hva du selv har for yrkeskompetanse.
Men det er beviselig en vanskelig oppgave.
For heisene som har mulighet til å styres fra heiskorgens tak kan det være klokt å kjøre med heisen og styre den derfra.
Gjennom en slik fremgangsmåte kan man sammen med heisteknikeren kjøre heisen og sammen lytte etter hvor mislydene kommer fra.
Hva har du selv for dokumenterte erfaringer med hvordan en heis bør installeres og utbedres om lyd- og vibrasjonsproblemer oppstår?norrbottenssnickaren skrev:
Då du åpenbart har null innsikt i hvordan en heis fungerer og dessuten ikke ser noen problemer med å utføre tiltak som heisen ikke er godkjent for så....... ja hva skal man si. lar deg være til ditt øde men går for guds skyld ikke rundt og gir gode råd når du ikke har innsikt i heisens oppbygning og hvilke tiltak som rimeligvis kan gjennomføres.
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
igjen feil. Og jeg arbeider med heiser for øvrig.N nomoD2 skrev:Er du heisekspert nå også?
Like raskt som du nedvurderer andre yrkesgruppers kompetanse og erfaring like enkelt burde være for deg å fortelle oss alle hva du selv har for yrkeskompetanse. Men det er beviselig en vanskelig oppgave.
For de heiser som har mulighet til å styres fra heiskorgens tak kan det være klokt å kjøre med heisen og styre den derfra.
Gjennom en slik prosedyre kan man sammen med heisteknikeren kjøre heisen og sammen lytte etter hvor støyen kommer fra.
servicekjøring kan du ikke gjøre på høy fart. De fleste støyproblemer kommer du ikke til å oppdage når du kjører på taket med svært få unntak.
Og det eneste jeg vender meg mot er deg. Du har åpenbart ikke kunnskapen til å sitte her og gi råd om heiser til trådstarteren. du bør holde en tekniker i hånden som kan forklare for deg hva som er mulig og ikke mulig å gjennomføre... hvilket jeg mistenker er akkurat sånn det pleier å gå til. Du alene har ikke kunnskapen.
så slutt å trolle nå.
Jeg er klar over at jeg alene ikke har kunnskapen.norrbottenssnickaren skrev:
återigen feil. Og jeg jobber med heiser for øvrig.
servicekjøring kan du ikke gjøre i høy fart. De fleste ulyder vil du ikke oppdage når du kjører på taket med svært få unntak.
Og det eneste jeg vender meg mot er deg. Du har åpenbart ikke kunnskapen til å sitte her og gi råd om heiser til trådstarteren. du bør holde en tekniker i hånden som kan forklare for deg hva som er mulig og ikke mulig å gjennomføre... hvilket jeg mistenker er akkurat sånn det pleier å gå til. Du alene har ikke kunnskapen.
så slutt å trolle nå.
Hvorfor sa du ikke tidlig i tråden hva du har for yrkeskompetanse?
Jeg troller ikke.norrbottenssnickaren skrev:
återigen feil. Og jeg arbeider med heiser for øvrig.
servicekjøring kan du ikke gjøre på høyfart. De fleste mislyder vil du ikke oppdage når du kjører på taket med veldig få unntak.
Og det eneste jeg vender meg mot er deg. Du har åpenbart ikke kunnskapen til å sitte her og gi råd om heiser til trådstarteren. du bør holde en tekniker i hånden som kan forklare for deg hva som er mulig og ikke mulig å gjennomføre... noe jeg mistenker er nøyaktig slik det pleier å gå til. Du alene har ikke kunnskapen.
så slutt å trolle nå.
Jeg er klar over at kun visse problemer avdekkes ved kjøring i lavfart.
Feilsøking utføres selvfølgelig i nært samarbeid med heisteknikeren.
Jeg har aldri hevdet at jeg alene har kunnskapen. Jeg lærer gjerne av dine erfaringer.
Likevel som øvrige medvirkende i denne tråden, så bidrar jeg med de erfaringene jeg har av kontrollmålinger og feilsøkinger av lyd- og vibrasjonsproblemer fra heiser.
Har et lignende problem med leilighet øverst, fikk du noen løsning på problemet?markaner skrev:
Du har sikkerligen rett i hva du sier. Vet at akustiker, byggefirma, representant fra Schindler og noen mer skal ha et møte kommende uke om hva de kan gjøre. Å senke hastigheten virker det som de synes kan være en permanent løsning selv om man synes at de burde utbedre støyen i stedet.
Hva jeg har forstått er det en annen leilighet der man har klaget på heislyden. Også denne var øverst. Der har man justert heisen til den nådde kravene og så lagt ned saken. Hvordan det høres ut nå vet jeg ikke annet enn at personen aksepterte testen og virker å ha sluttet å klage. Klart er iallfall at det høres uvanlig mye i min leilighet.
Jøss hvilken tråd om heiser og lyd.
Vi har en gammel Graham Brothers heis fra 1924 (tror det var så, eller 1934) den skrangler og vibrerer som et damplokomotiv. Hele drivverket sitter oppe 2 meter fra ytterdøren. Poenget er at når kontaktorene slår til hører vi et klikk, når motoren starter eller stopper hører vi maskinen. Men til sammenligning, om sommeren er skapet der kontaktorene er åpent på grunn av varmen, når den døren er lukket (metallskap 198x årsmodell) da hører vi bare heismaskinen. Så det er hårfin hva som kan hjelpe eller skal jeg kanskje kalle det avhjelpe lyd. Så er det for lengst en del av lydbildet her hjemme, likt folk som smeller dører eller skriker ute på gaten. Vil man bo stille er det hytte i skogen som gjelder. I byen er det alt annet enn stille, spiller ingen rolle om det er hovedstaden eller valgfri småby.
Vi har en gammel Graham Brothers heis fra 1924 (tror det var så, eller 1934) den skrangler og vibrerer som et damplokomotiv. Hele drivverket sitter oppe 2 meter fra ytterdøren. Poenget er at når kontaktorene slår til hører vi et klikk, når motoren starter eller stopper hører vi maskinen. Men til sammenligning, om sommeren er skapet der kontaktorene er åpent på grunn av varmen, når den døren er lukket (metallskap 198x årsmodell) da hører vi bare heismaskinen. Så det er hårfin hva som kan hjelpe eller skal jeg kanskje kalle det avhjelpe lyd. Så er det for lengst en del av lydbildet her hjemme, likt folk som smeller dører eller skriker ute på gaten. Vil man bo stille er det hytte i skogen som gjelder. I byen er det alt annet enn stille, spiller ingen rolle om det er hovedstaden eller valgfri småby.
Jeg har bodd i en leilighet der hver morgen en kvinne med skarpe hæler klarte å kjøre en skikkelig riverdance-lydoppvisning. Samt bodd i en leilighet øverst der en heis laget lyd ganske regelmessig. Begge stedene vennet jeg meg til etter noen uker. Verre om man bor på hotell og havner i et slikt rom. Da har jeg normalt vanskeligere for å sove, ofte trøtt pga reisen pluss at man jo oftest bare bor en natt eller to...
Man skal ikke måtte akseptere disse ulydene fra en moderne heis med pulsstyrt maskineri. Du burde ta opp dette med borettslaget som igjen burde diskutere med byggefirmaet. Har de kastet inn et gammelt maskineri eller er det noe østatatsbygg?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 innlegg
Behøver ikke være øststatsbyggverk. Kan være noe moderne italiensk søppel også.