32.574 lest ·
91 svar
33k lest
91 svar
Heisbråk og annen støy fra taket (bor øverst)
Akkurat dette programmet regner ikke strukturlyd. Men strukturlyd blir luftlyd før du hører det i rommet og den nye veggen vil skape en resonansfrekvens i hulrommet. (nye hulrommet blir en fjær og gipsen blir en masse i et masse-fjær system) Så bildet er mest for å illustrere akkurat det. Nå tror jeg for øvrig at effekten av resonansen i beregningsprogrammet er litt overdrevet.markaner skrev:
Kult program må jeg si! Regner dette programmet med strukturlyd da også da jeg antar at effekten av veggen blir annerledes om det er luftbårent eller ikke? Men som jeg forstår det er forskjellen altså veldig liten for lave frekvenser? Slagstøyen er ikke bremsen som tidligere hørtes ut som en hammer på ca 45 dB. Nå er det relativt mørkt, men føles ikke som under 100Hz (vanskelig å si dog såklart uten utstyr og erfaring). Men om det er rundt 200Hz så burde jo en rett konstruert vegg hjelpe?
Jeg tror dog også som du sier at nøkkelen er vibrasjonsabsorbere. På greien som lager slagstøyen sitter harde veldig små labber av hard svart plast (som møbellabber). Jeg hadde jo tenkt at man skulle ha større gummibiter typ. Kanskje en eneste stor gummirektangel som fordeler vibrasjonene?
Men man får i det minste være litt forsiktig og ikke tro at det alltid er bedre å sette opp en til vegg selv om den er frittstående.
Om labbene fyller sin oppgave må som sagt en ekspert se på. ChristianBerner gjør f.eks. bra greier og dimensjonerer selv, men det finnes såklart flere andre.
Okei, jeg forstår! Resultatet har kommet inn nå fra gårsdagens måling, 42 dB. Dette ved måling på samme sted som før ga 32 dB. Jeg hører imidlertid ingen forskjell i lydnivå og mistenker derfor at målingen på 32 dB ikke stemte i det hele tatt. Så sagaen fortsetter med andre ord. Videre skal lydkonsulenten konsultere med Schindler og prøve å finne løsninger man kan gjøre i heissjakten oppfattet jeg det som. Jeg står på den annen side overfor dilemmaet om jeg vil at de skal fullføre veggen nå eller om jeg vil rive den og få tilbake de 9x550cm som veggen har tatt opp. Dette skjer jo kostnadsfritt for meg, men byggeansvarlig mener at "det kanskje kan hjelpe til slutt uansett". Hva ville du gjort? Jeg kanskje synes at det har blitt noe bedre faktisk til tross for at testene viser en økning på 10 dB. Forskjellen er veldig liten uansett.G gos84 skrev:Akkurat dette programmet teller ikke strukturlyd. Men strukturlyd blir luftlyd før du hører det i rommet og den nye veggen vil skape en resonansfrekvens i hulrommet. (det nye hulrommet blir en fjær og gipsen blir en masse i et masse-fjær system) Så bildet er mest for å illustrere akkurat det. Nå tror jeg for øvrig at effekten av resonansen i beregningsprogrammet er litt overskjevet.
Men man må likevel være litt forsiktig og ikke tro at det alltid er bedre å kaste på en til vegg selv om den er frittstående.
Om føttene fyller sin oppgave får som sagt en ekspert kikke på. ChristianBerner gjør f.eks. bra ting og dimensjonerer selv, men det finnes selvfølgelig flere andre.
Det tør jeg ikke svare på. Veggen blir bedre i stort. Og man pleier å bygge frittstående vegger mot heis. Det er jo om frekvensen for problemlyden tilfeldigvis sammenfaller med den nye dobbeltveggens resonansfrekvens som den hadde vært unødvendig. Så vet jeg jo ikke hvor mye av støyen som går andre veier. Får de bort støyen så blir jo den nye veggen bra. Om den eventuelle nytten er verdt 0,5kvm.. det vet ikke jegmarkaner skrev:
Okei, jeg forstår! Resultatet har kommet inn nå fra gårsdagens måling, 42 dB. Dette ved måling på samme sted som før ga 32 dB. Jeg hører dog ingen forskjell i lydnivå og mistenker derfor at målingen på 32 dB ikke stemte i det hele tatt. Så sagaen fortsetter med andre ord. Videre skal lydkonsulenten konsultere med Schindler og prøve å finne løsninger man kan gjøre i heissjakten oppfattet jeg det som. Jeg står på den andre siden overfor dilemmaet om jeg vil at de skal fullføre veggen nå eller om jeg vil rive den og få tilbake de 9x550cm som veggen har tatt opp. Dette skjer jo kostnadsfritt for meg, men byggeansvarlig mener at "det kanskje kan hjelpe i slutten likevel". Hva ville du gjort? Jeg kanskje synes at det har blitt litt bedre faktisk til tross for at testene viser en økning på 10 dB. Forskjellen er veldig liten uansett.
Forstår, det blir jo en veldig subjektiv vurdering! Det merkelige er jo at jeg ikke hører noen forskjell i det hele tatt nå, så vet ikke om det noensinne vil kunne ha en innvirkning. Og om det ikke engang hjelper det minste til slutt, så er det jo ingen vits i å ha den. Leiligheten er på 45 kvm så hver liten bit plass er av verdi for meg og akustikeren hadde sagt at den like gjerne kan rives etter å ha sett resultatet. Men jeg har ikke snakket med ham personlig og han har jo åpenbart tatt feil før. Får ta meg en skikkelig fundering, rett og slett!G gos84 skrev:Det våger jeg ikke svare på. Veggen blir bedre i stort. Og man pleier å bygge frittstående vegger mot heis. Det er jo om frekvensen for problemljudet tilfeldigvis sammenfaller med den nye dobbeltveggens resonansfrekvens som den hadde vært unødvendig.
Så vet jeg jo ikke hvor mye av stomljudet som går andre veier. Får de bort stomljudet så blir jo den nye veggen bra. Om den eventuelle nytten er verdt 0,5 kvm.. det vet ikke jeg![]()
Har vært med og bygget en lydisolerende vegg mellom et treningsstudio og en trappeoppgang. 3 etasjer/2 leiligheter per plan, treningssenteret lå på BV.
Byggetes lignende din, men med en forskjell. Isolasjonen var 30 mm som hang i rommene, det finnes spesielle selvklebende holdere for å henge isolasjon. Forklaringen fra akustikeren var at det skal være luft-isolering-luft. Veggen fikk også 3 lag gips. Før klaget alle 6 leilighetene i trappeoppgangen på lyd og musikk fra treningsstudioet, etterpå var det bare leietakeren i 2. etasje rett over som hørte noe (leietakeren i 1. etasje var døv).
Byggetes lignende din, men med en forskjell. Isolasjonen var 30 mm som hang i rommene, det finnes spesielle selvklebende holdere for å henge isolasjon. Forklaringen fra akustikeren var at det skal være luft-isolering-luft. Veggen fikk også 3 lag gips. Før klaget alle 6 leilighetene i trappeoppgangen på lyd og musikk fra treningsstudioet, etterpå var det bare leietakeren i 2. etasje rett over som hørte noe (leietakeren i 1. etasje var døv).
Man kan vel oppsummere det med at veggen ikke hjalp for den lyden som er den mest hørbare nå. Men si at om de skulle klare å fjerne den lyden ved kilden nå. Så kan det jo være slik at det blir en annen lyd som er den mest hørbare da. Siden det er stille i din leilighet ellers, kan man jo bli forstyrret av det. Og den lyden kanskje din nye vegg er bra mot. Hvem vet.markaner skrev:
Forstår, det blir jo en veldig subjektiv vurdering! Det merkelige er jo at jeg ikke hører noen forskjell i det hele tatt nå, så jeg vet ikke om det noen gang vil kunne ha en påvirkning. Og om det ikke en gang hjelper det minste til slutt, så er det jo ingen vits å ha den der. Leiligheten er på 45 kvm så hver lille bit av plass er av verdi for meg, og akustikeren hadde sagt at den like gjerne kan rives etter å ha sett resultatet. Men jeg har ikke snakket med ham personlig, og han har jo åpenbart tatt feil før. Må ta meg en skikkelig vurdering helt enkelt!
markaner skrev:
Du er ikke langt unna! Rapporten viste at 80HZ lå på 44 når grensen er 40 ved ett tilfelle vet jeg. Men generelt ser det ut til at frekvensene 63-100Hz er de verste. Men bare 80hz har ligget over grenseverdien.
Men hvordan kan man isolere bort slaglyd tror du? Tydeligvis er det noen greier som slår av og på i heisen som sitter på min vegg og lager lyd på 40dB i leiligheten min. Har de rotet det til min tilleggsvegg eller gjelder det bare å prøve å avvibrere inne i heissjakten enda mer? Tenker i tilfelle luftspalten på 10mm kan være altfor kort for så lave frekvenser?
Erfaringsmessig fra å ha utført lydnivåmålinger på et stort antall heiser gjennom årene som yrkesaktiv akustiker pleier maksnivåene vanligvis å stamme fra følgende deler/hendelser:G gos84 skrev:Vanskelig å si så mye mer uten å få se litt måledata i tersband.
Men om jeg skal gjette vilt:
Heismotoren forårsaker støy i den leilighetsskillende veggen pga en eller flere av følgende årsaker: feil demper/svak stålkonstruksjon/for få innfestinger i veggen. Lyden i leiligheten domineres av lyd i tersbandet 63Hz, den nye veggen gjorde den totale konstruksjonen dårligere (1-2dB) for lydisolasjon i akkurat 63Hz (bedre for alle høyer frekvenser) og lydnivået i leiligheten blir omtrent det samme.
Lekv,dBA klarer kravene, Lekv,dBC og LAFmax klarer kravene med et nødskrik, men folkehelseinstituttets veiledende verdier for lavfrekvent støy innendørs klarer de ikke, men det rapporteres ikke siden det ikke står som krav i bbr så lenge som Lekv,dBC er godkjent.
Jeg kan selvfølgelig være helt på villspor, jeg ville bare gjette litt
(Nå ser jeg bort fra slaglyden for det burde de jo kunne isolere bort)
1) Dørene åpnes og lukkes
2) Frekvensomformeren endrer driftstilling
3) Heisstolens brems slippes og låses
4) Støy forårsaket av sideveis bevegelser
Den ekvivalente lydnivå som er gjennomsnittet av lydnivået i løpet av den tid en lydhendelse pågår blir selvsagt høyere dersom heisinstallasjonen avgir høye lydnivåer ved passering av flere etasjeplan heisstolen befinner seg ved. I noen tilfeller synker lydnivået jo lenger bort fra målerommet heisstolen befinner seg.
I de tilfellene hvor man har problemer med støystøy fra selve motoren pleier likevel lydnivået i rommet hvor målingen utføres ikke å synke så mye til tross for at heisstolen kommer lengre og lengre bort fra dette rommet.
Når man rapporterer LAeq og LAFmax i (dB) samt ufiltrerte lydnivåer ved lave frekvenser (31,5-200 Hz) så sikter disse resultatene til en i Norsk Standard veldefinert driftssyklus hvor man kjører heisen fra plan til plan og hele veien opp henholdsvis ned.
Man rapporterer sjelden LAeq og LAFmax for reise mellom enkeltstående etasjeplan bortsett fra de tilfellene hvor man for sin bestiller ønsker å påvise at det er nettopp mellom enkeltstående etasjeplan at heisinstallasjonen sannsynligvis trenger ytterligere justering.
markaner skrev:
Kult program må jeg si! Regner dette programmet på strukturlyd da også da jeg antar at effekten av veggen blir annerledes om det er luftbåret eller ikke? Men som jeg forstår det er forskjellen altså veldig liten for lave frekvenser? Slaglyden er ikke bremsen som tidligere hørtes ut som en hammer på ca 45 dB. Nå er det relativt mørkt, men føles ikke som under 100Hz (vanskelig å si dog såklart uten utstyr og erfaring). Men om det er rundt 200Hz så burde jo en riktig konstruert vegg hjelpe?
Jeg tror dog også som du sier at nøkkelen er vibrasjonsabsorbenter. På tingen som lager slaglyden sitter harde veldig små stusser av hard svart plast (som møbelknotter). Jeg hadde jo tenkt at man skulle ha større gummibiter typ. Kanskje en eneste stor gummirektangel som fordeler vibrasjonene?
Gos84 er du akustiker? Ser at du har regnet i programmet Insul. Nederst til venstre i bildet ser dere at det står 42 Hz. Det er hulromresonansen som oppstår når den tilleggisolerte veggen er tilført til den eksisterende betongveggen.G gos84 skrev:Veggen er nok okay. Jeg slenger inn et lite bilde nedenfor som viser hva jeg mener kan bli et problem:
[bilde]
For ikke å få en forverring i lavfrekvensen så må man øke utbyggingen med en hel del. Men problemet er nok fremfor alt at de trenger å isolere det som forårsaker lydene bedre. Det er dessverre ikke innenfor mitt område. Men de som leverer vibrasjonsisolatorene hjelper til med å regne på hva som trenger å gjøres. Det avhenger av hva jeg forstår på vekten av det som vibrerer og frekvensen som skal bort. Det blir samme prinsipp for både motoren og for den tingen som forårsaker slaglyden.
Så en annen gjetning jeg har for heiser er at puten som motoren står på er dimensjonert for heisens maksvekt, som aldri skjer, og da kanskje er for hard.
Mineralullen i denne tilleggisoleringen har som hensikt å dempe denne resonansen.
Om man øker avstanden mellom innsiden av gipsen og betongveggen forskyves denne resonansfrekvensen nedover og det motsatte skjer om avstanden minskes.
Det kan veldig godt være slik at det dype slaglyden fortsatt er bremsene. Etter at veggen er tilleggisolert ser man av bildet at forbedringen av luftlydsisoleringen øker med frekvensen. Det tidligere mer høyfrekvente slaglyden kan da oppleves vesentlig dypere i sin karakter siden dets spektrum i din leilighet nå inneholder vesentlig mindre høyfrekvente to komponenter og mer eller mindre uforandrede lavfrekvente to komponenter.
Så er det, ganske dårlig oversikt over heiser dog. Jeg skriver alltid at heisleverandøren har ansvaret for at heisen oppfyller kravene med valgt stamme. Vanligvis om det krøller seg, pleier det jo å løse seg etter innjustering.N nomoD2 skrev:
Fikk dog inntrykk av at også motoren kanskje var skurken i dette tilfellet. Men det pleier jo å skje om det hadde vært tynnere betongvegg. 1 cm luftspalte og 45regel syntes jeg hørtes litt smalt ut?
Vil bare si at jeg er veldig takknemlig for alle tips, hjelp og svar som jeg får. Tusen takk!
OPPDATERING: I dag var en tekniker fra Schindler her og skulle fikse frekvensomformeren som er den som har laget mest lyd (42dB). Nå hadde han vært og kjøpt noen vanlige gummiklosser fra butikken som han festet mellom vegg og frekvensomformeren. Dette har nå faktisk senket lydnivået fra 42dB til kanskje rundt 34dB (målt med telefon). Jeg hadde jo foretrukket at de kjøpte noe spesifikt utviklet for formålet. For det burde vel gi et betydelig bedre resultat for relativt lite penger?
Uansett, deilig med en forbedring etter mye om og men. Men nå er det i stedet slik at den verste lyden kommer fra heiskorgens bremse når den slipper og låser som nomoD2 skrev om. Denne ser ut til å lage lyd rundt 35dB og teknikeren mener at de ikke kan vibrasjonsisolere den siden den må festes solid oppfattet jeg det som. Så han ser ut til å mene at det ikke finnes noe han kan gjøre med det.. Har dere noen tanker om dette og hva som kan gjøres? Merkelig er også at denne lyden føles betydelig mer høyfrekvent enn de andre lydene men likevel IKKE blitt bedre med isoleringen.
Kan legge til at de også har senket hastigheten på heisen fordi den brummer hele tiden når den går. Dette har hjulpet, men nå er heisen nede på sikkert 60% av standardhastighet. Er denne lyden fra føringene og oppstår når heisen beveger seg, eller er det motoren tro? Og ville det vært mulig å vibrasjonsisolere i så fall? Tror nemlig at det ekvivalente lydnivået ligger på 24-26dB. Så også der er lydnivået rett på grensen til godkjent.
OPPDATERING: I dag var en tekniker fra Schindler her og skulle fikse frekvensomformeren som er den som har laget mest lyd (42dB). Nå hadde han vært og kjøpt noen vanlige gummiklosser fra butikken som han festet mellom vegg og frekvensomformeren. Dette har nå faktisk senket lydnivået fra 42dB til kanskje rundt 34dB (målt med telefon). Jeg hadde jo foretrukket at de kjøpte noe spesifikt utviklet for formålet. For det burde vel gi et betydelig bedre resultat for relativt lite penger?
Uansett, deilig med en forbedring etter mye om og men. Men nå er det i stedet slik at den verste lyden kommer fra heiskorgens bremse når den slipper og låser som nomoD2 skrev om. Denne ser ut til å lage lyd rundt 35dB og teknikeren mener at de ikke kan vibrasjonsisolere den siden den må festes solid oppfattet jeg det som. Så han ser ut til å mene at det ikke finnes noe han kan gjøre med det.. Har dere noen tanker om dette og hva som kan gjøres? Merkelig er også at denne lyden føles betydelig mer høyfrekvent enn de andre lydene men likevel IKKE blitt bedre med isoleringen.
Kan legge til at de også har senket hastigheten på heisen fordi den brummer hele tiden når den går. Dette har hjulpet, men nå er heisen nede på sikkert 60% av standardhastighet. Er denne lyden fra føringene og oppstår når heisen beveger seg, eller er det motoren tro? Og ville det vært mulig å vibrasjonsisolere i så fall? Tror nemlig at det ekvivalente lydnivået ligger på 24-26dB. Så også der er lydnivået rett på grensen til godkjent.
Som jeg skrev i innlegg#15 så går det å justere slaget på bremsene, i hvert fall på det fabrikatet som jeg har jobbet med i over 40 år. At det ikke skulle gå på en Schindlerheis betviler jeg. Å senke hastigheten er kun en nødløsning, ikke en permanent. Det finnes mange parametere å justere i frekvensstyringen for å få en stille drift, klarer ikke teknikeren på stedet dette så har de teknisk support å vende seg til som bør kunne fortelle hva som skal justeres.markaner skrev:
Vil bare si at jeg er veldig takknemlig for alle tips, hjelp og svar som jeg får. Stort takk!
OPPDATERING: I dag var det en tekniker fra Schindler her og skulle fikse frekvensomformeren som er den som har laget mest lyd (42dB). Nå hadde han vært og kjøpt en vanlig gummikloss fra butikken som han festet mellom veggen og frekvensomformeren. Dette har nå faktisk senket lydnivået fra 42dB til kanskje rundt 34dB (målt med telefon). Jeg hadde jo dog foretrukket at de kjøpte noe spesifikt som er laget for formålet. For visst burde det gi et betydelig bedre resultat for relativt lite penger?
Uansett, godt med en forbedring etter mye om og men. Men nå er det i stedet slik at den verste lyden kommer fra heiskorgens brems når den slipper og låser som nomoD2 skrev om. Denne virker å låte rundt 35dB, og teknikeren mener at de ikke kan vibrasjonsisolere den da den må sitte fast oppfattet jeg det som. Så han ser ut til å mene at det ikke er noe han kan gjøre med det.. Har dere noen tanker om dette og hva som kan gjøres? Merkelig er også at denne lyden føles betydelig mer høyfrekvent enn de andre lydene men likevel ikke blitt bedre med isoleringen.
Kan legge til at de også har senket hastigheten på heisen på grunn av at den brummer hele tiden når den går. Dette har hjulpet men nå er heisen nede på sikkert 60% av standardhastighet. Er denne lyden fra skinnene og oppstår når heisen beveger seg, eller er det motoren tro? Og ville det vært mulig å vibrasjonsisolere i så fall? Tror nemlig at den ekvivalente lydnivået ligger på 24-26dB. Så også der er lydnivået akkurat på grensen til godkjent.
Jeg kommer tilbake til spørsmålet om hvordan heisene høres i de andre oppgangene, har det blitt gjennomført noen sammenlignende målinger i tilsvarende leiligheter?
/Hilsen Claes
Du har sikkert rett i det du sier. Vet at akustikere, byggefirma, representant fra Schindler og noen flere skal ha et møte kommende uke om hva de kan gjøre. Å redusere hastigheten ser det ut til at de mener kan være en permanent løsning, selv om man synes de burde utbedre støyen i stedet.C clabbe skrev:Som jeg skrev i innlegg#15 så går det å justere slaget på bremsene, i hvert fall på det fabrikatet som jeg har jobbet med i over 40 år. At det ikke skulle gå på en Schindler-heis betviler jeg. Å redusere hastigheten er bare en nødløsning, ingen permanent. Det finnes massevis av parametere å justere i frekvensstyringen for å få en stille drift, klarer ikke teknikeren på stedet dette, så har de teknisk støtte å vende seg til som bør kunne si hva som skal justeres.
Jeg spør igjen hvordan heisene høres ut i de andre oppgangene, har det blitt utført noen sammenlignende målinger i tilsvarende leiligheter?
/Hilsen Claes
Slik jeg har fått forståelsen er det en annen leilighet hvor det har blitt klaget på heislyden. Også denne var øverst. Der har de justert heisen til den nådde kravene, og deretter avsluttet saken. Hvordan det høres ut nå vet jeg ikke annet enn at personen aksepterte testen og ser ut til å ha sluttet å klage. Det er klart i alle fall at det er uvanlig mye lyd i min leilighet.
Den tilleggisoleriningen som er bygd i din leilighet forbedrer luftlydsisoleringen og kan delvis dempe den lyden som skulle ha blitt avstrålt fra den eksisterende betongveggen som jo husets guidehager og motor er forankret mot.markaner skrev:
Du har sikker rett i hva du sier. Vet at akustikere, byggefirma, representant fra Schindler og noen flere skal ha et møte kommende uke om hva de kan gjøre. Å senke hastigheten virker som de mener får være en permanent løsning selv om man skulle synes de burde fikse støyen i stedet.
Hva jeg har forstått er det en annen leilighet der man har klaget på heislyden. Også denne var øverst. Der har man justert heisen til den nådde kravene og så lagt ned saken. Hvordan det høres ut nå vet jeg ikke annet enn at personen aksepterte testen og ser ut til å ha sluttet å klage. Klart er iallfall at det låter uvanlig mye i min leilighet.
For å løse de lydforstyrrelsene som du opplever, er det ikke nok å kun bygge en tilleggisolering slik som nå har blitt gjort i din leilighet. Når lydforstyrrelser oppstår fra heiser, er det som oftest strukturlyd som er problemet.
Følgende deler bør vurderes når man tenker på hvilke tiltak som bør utføres:
- Prio 1 bør alltid være å vibrasjonsisolere heismotoren
- sikre god linearitet hos guidehager som heiskurven løper langs
- sikre at styrehjulets lagre er godt smurte
- sikre at heiskurvens bremser beveger seg så mykt som mulig
- Sikre at sporet som heisdøren løper i holdes rent, ettersom grus i denne delen kan skape ubehagelige skrapelyder.
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
tvilsom om det er rullestativ på heisen. Tror ikke det... er uvanlig nå for tiden.N nomoD2 skrev:Den tilleggsisoleringen som er bygd i din lgh forbedrer luftlydisoleringen og kan til en viss grad dempe den lyden som ville ha utstrålet fra den eksisterende betongveggen som jo husenes geider og motor er forankret mot.
For å løse den lydforstyrrelsen du opplever, er det ikke nok å kun bygge en tilleggsisolering som nå er gjort i din lgh. Når lydforstyrrelser oppstår fra heiser er det nesten alltid strukturlyd som er problemet.
Følgende deler bør vurderes når man overveier hvilke tiltak som bør utføres:
Lykke til!
- Prio 1 bør alltid være å vibrasjonsisolere heismotoren
- sikre god linearitet hos geiderne som heiskabinen løper langs
- sikre at styrehjulenes lagre er velsmurte
- sikre at heiskabinens bremser beveger seg så mykt som mulig
- Sikre at sporet som heisdøren løper i holdes rent, ettersom grus i denne delen kan skape ubehagelige skrapelyder.
Da motoren med stor sannsynlighet er fast montert i gejder eller sjaktvegg går det ikke å isolere den i praksis. Det går ikke å fravike monteringen på den måten.
Parkeringsbremsens slag går til en viss grad å justere Men de pleier å bråke ganske mye uansett :/
maskinromløs heis... ville selv ikke bo vegg i vegg med den heismotoren.
Er det uisolerte sjaktdører så kan lyd selvfølgelig forplante seg betydelig langt :/
for øvrig så vet jeg ikke hvorfor du skriver de der tipsene til ts. Tror ikke du er heistekniker først og fremst samt så hva tror du at ts skal gjøre med den infoen du gir?