32.544 lest ·
91 svar
33k lest
91 svar
Heisbråk og annen støy fra taket (bor øverst)
Hei, nå har det gått en god stund siden jeg sist skrev her. Bygningsarbeiderne har nå gjort det som høres ut som akkurat det du beskrev med en ny vegg. Luftspalte på ca. 10 mm, kanskje noe mindre. Deretter stender med steinull samt to lag gips og en form for kryssfiner eller noe for å stabilisere den høye veggen, slik jeg forstod det. Dette på anbefaling fra en akustiker. Dette har dog knapt hjulpet noe, kanskje muligens noen få desibel.N nomoD2 skrev:Hei,
Av det du skriver å dømme antar jeg at du bor i et hus av betong.
Vibrasjoner overføres effektivt og dessverre relativt langt i hus med stamme av betong.
Hvis du banker på den veggen i din lgh som ligger nærmest heisen, kan du lett avgjøre om den er laget av betong eller om den indre delen av veggen er en lettvegg bestående av gipsplater og stålstendere. Heissjakter utføres normalt sett av betong. For å redusere risikoen for lydtransmisjon gjennom heissjaktveggen foreskrives det ofte i prosjekteringsfasen en frittstående tilleggsisolering av heissjaktveggen. Vanligvis 2x13 mm gips på 45 mm stålstender og 45 mm mineralull med ca 10-15 mm luftspalte mellom stålstenderen og betongveggen. Hvis veggen mot heisen oppleves å bestå av betong, mangler sannsynligvis denne tilleggsisoleringen.
Hvis bygningslydisolasjonen av heismaskinen og geiderne er mangelfullt utført, vil dessverre vibrasjoner fra maskinen og geiderne overføres til betongstammen og deretter avstråles som såkalte bygningslyder i tilstøtende rom. Noen ganger kan det være at geiderne, styringsskinnene som heisen beveger seg langs når den er i drift, ikke er perfekt justert, og det er risiko for at heiskurven kommer i bevegelse sidelengs. Denne bevegelsen fører igjen til at man kan legge merke til lyder som høres skrapende ut i tilstøtende rom. Ved å justere justeringen av geiderne kan man avhjelpe dette problemet.
Foreslått kontakter du styret i den brf du bor i. Styret kontakter deretter selskapet som bygde huset og etterspør måleprotokoller fra den kontrollmålingen som vanligvis gjøres for å kunne få sluttattest for et nytt hus. Hvis dere lykkes med å få tilgang til denne måleprotokollen, sjekk da at den som utførte målingen faktisk kontrollmålte lydnivåer fra heisene. Vanligvis utføres stikkprøvevis kontroller i et utvalg av lgh.
Minstekrav i henhold til Byggteknisk forskrift (BBR, fra og med BBR 20) er at det ekvivalente lydnivået (i rom for søvn, hvile og daglig tidsbruk) ikke må være høyere enn 25 dBA, og at det maksimale lydnivået ikke må være høyere enn 35 dBA. Disse kravene gjelder døgnet rundt. Hvis det er slik at huset er prosjektert for å klare for eksempel lydklasse B, som er en lydklasse med strengere krav enn kravene i henhold til BBR, skjerpes kravet med hensyn til ekvivalent og maksimal lydnivå med 4 dB.
[lenke]
Håper dere lykkes med å avhjelpe de lydproblemene du beskriver.
Lykke til!!
Jeg har mine tvil om hvor godt utført arbeidet er. På bildet ser du at gipsplaten ikke går helt ned til betongen under gulvet men slutter i flukt med tregulvet, skal det være slik? Burde ikke en korrekt utført jobb gi betydelig bedre resultater?
Nå er de for så vidt ikke ferdige med 100%, men de mener at det resterende arbeidet IKKE vil forbedre lydnivået.
Det avhenger jo mye av hva som var problemet fra starten. Hvis det er slik at det bare er betongveggen som stråler ut lyden og ingenting annet, så vil en frittstående vegg kun hjelpe med lyd over ca. 50-100 hz. Hvis lyden som er høy er lavfrekvent, kan løsningen til og med forverre, da skulle veggen stå lenger unna betongveggen.markaner skrev:
Hei, nå har det gått en god stund siden jeg sist skrev her. Byggarbeiderne har nå gjort nøyaktig det du beskrev med en ny vegg. Luftspalte på ca. 10 mm, kanskje noe mindre. Deretter stender med steinull samt to lag gips og en form for kryssfiner eller noe for å stabilisere den høye veggen slik jeg forstod det. Dette etter anbefaling fra akustiker. Dette har dog knapt hjulpet noe, kanskje muligens noen få desibel.
Jeg har mine tvil rundt hvor godt utført arbeidet er. På bildet ser dere at gipsplaten ikke går helt ned til betongen under gulvet men stopper i høyde med tregulvet, skal det være slik? Burde ikke en korrekt utført jobb gi betydelig bedre resultater?
Nå er de riktignok ikke ferdige til 100 %, men de hevder at de resterende arbeidene IKKE vil forbedre lydnivået ytterligere.
Vet du tykkelsen på betongveggen mot heissjakt og om den er massiv eller en sandwich-konstruksjon?
Okei! Tror det er relativt høy frekvens uansett. Vanskelig å si uten erfaring dog. Akustikeren mente at det ville hjelpe iallfall. Veggen mot heisen er av 200mm massiv betong tror jeg.G gos84 skrev:Det avhenger jo mye av hva som var problemet fra starten. Er det slik at det bare er betongveggen som stråler ut lyden og ingenting annet, så vil en frittstående vegg som der kun avhjelpe lyd over ca 50-100 hz. Om lyden som er høy er lavfrekvent kan den løsningen til og med forverre, da skulle veggen stå lenger ut fra betongveggen. Vet du tykkelsen på betongveggen mot heissjakten og om den er massiv eller en sandwich-konstruksjon?
Kan hende at lydnivået klarer dBA, dBC og maks-kravene nå men at det fortsatt høres ille ut. Hvis det er tilfellet, må du prøve å få dem til å redegjøre for lydnivåene i tersbånd under 200Hz og sammenligne dem mot folkehelseinstituttets retningslinjermarkaner skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/fohmfs-201413/
Er de fortsatt over, er det noe du kan forfølge videre.
Ellers må man vel prøve å bytte vibrasjonsdempingen på motoren til bedre, gjøre innfestingen av rammen som motoren står på og selve rammen stivere/tyngre eller bedre innboltet.
Flytte motoren tror jeg blir for dyrt.
Du har ikke fått sett noen målerapport?
Det kan dessverre være slik at det høres ille ut selv om alle krav oppfylles, og da stopper det der.
Det kan jo også være slik at bakgrunnsnivåen i TS lgh er så lav at heislydene, selv om de er lave i dB, kan være forstyrrende selv ved godkjente lydnivåer. Dette fordi heislyden i mindre grad maskeres av bakgrunnslyden.G gos84 skrev:Kan hende at lydnivået klarer dBA, dBC og maks-kravene nå, men at det fortsatt høres ille ut. I så fall får du forsøke å få dem til å redovise lydnivåene i tersbånd under 200Hz og sammenligne dem mot folkehelseinstituttets retningslinjer
[lenke]
Er de fortsatt over, så er det noe du kan forfølge videre.
Ellers kan man forsøke å bytte vibrasjonsdempingen på motoren til bedre, gjøre innfestingen av rammen som motoren står på og selve rammen stivere/tyngre eller bedre innstøpt.
Å flytte motoren tror jeg blir for dyrt.
Du har ikke fått tilgang til noen målerapport?
Det kan dessverre være slik at det høres ille ut selv om alle krav oppfylles og da stanser det der.
Sist redigert:
Nå har akustikeren vært her i dag igjen og målt. Resultatet viste 40 dB maksimalt. Dette er 8 dB høyere enn FØR veggen. Men jeg synes det høres helt likt ut, noe som får meg til å tvile på at 32 dB virkelig stemte tidligere. Nå er imidlertid stuen tømt for en del møbler og store deler er tildekket med plast, så derfor skulle de justere etter den nye etterklangstiden sa akustikeren, og da antar jeg at tallet 40 reduseres. Jeg vet ikke helt hvor mye, dog. Tidligere fikk jeg en rapport som viste at lyden var godkjent. Men siden da har de endret litt flere ting, hvorav minst en av tiltakene ga motsatt effekt.G gos84 skrev:Kan hende at lydnivået klarer dBA, dBC og maks-kravene nå men at det fortsatt høres ille ut. Isåfall må du prøve å få dem til å redegjøre for lydnivåene i tersband under 200Hz og sammenligne dem mot folkehelseinstituttets retningslinjer
[lenke]
Er de fortsatt over, så er det noe du kan ta videre.
Ellers må man vel prøve å bytte vibrasjonsdempingen på motoren til bedre, gjøre innfestningen av stativet som motoren står på og selve stativet stivere/tyngre eller bedre innboltet.
Å flytte motoren tror jeg blir for dyrt.
Du har ikke fått sett noen målerapport?
Det kan dessverre være så at det høres ille ut selv om alle krav er oppfylt, og da stopper det opp.
Dette er absolutt en medvirkende faktor til hvorfor lyden er ekstra forstyrrende etter min mening. Men det har ligget på alt mellom 32 til 42 mens de har holdt på med ulike tiltak.N nomoD2 skrev:
Antar at du målte heislyden når ingen byggeaktivitet pågikk i leiligheten din. Ellers sier disse verdiene ikke særlig mye om det faktiske lydnivået fra kun heisen.markaner skrev:
Heisbullydmålinger stiller veldig høye krav til at bakgrunnsnivået ellers er lavt, helst vesentlig lavere enn det lydkravet som skal oppfylles med heisen i normal drift.
Om de som bygde tilleggsisoleringen har vært gjerrige med luftspalten når de skrudde stålreglene, er det en viss risiko for at stålreglene kan ha kommet i kontakt med den bakre betongveggen. Om dette skjer, er det risiko for at vibrasjoner som overføres fra heismotorens innfesting i betongveggen føres videre til stålreglene i den tilleggsisolerende veggen som er bygget og deretter stråles ut som lyd i din leilighet. Om dette skjer, kan tilleggsisoleringen ha negativ effekt.markaner skrev:
Nå har akustikeren vært her i dag igjen og målt. Resultatet viste 40 dB maksimalt. Dette er 8 dB høyere enn FØR veggen. Men jeg synes det høres helt likt ut, noe som får meg til å tvile på at 32 dB virkelig stemte tidligere. Nå er imidlertid stuen tømt for en del møbler og store deler plastet inn, så derfor skulle de justere etter den nye etterklangstiden sa akustikeren, og da antar jeg at tallet 40 reduseres. Jeg vet ikke helt hvor mye, dog. Tidligere fikk jeg en rapport som viste at lyden var godkjent. Men siden da har de endret litt flere ting likevel, hvorav minst en av tiltakene ga motsatt effekt.
For at tilleggsisoleringen skal fungere som det er tenkt, kreves det at luftspalten mellom betongveggen og stålreglene overalt langs den nye veggen har tilstrekkelig luftspalte, slik at den nye veggen virkelig er frittstående fra den bakre betongveggen.
Det holder at en liten del av en regel kortsluttes ved at regelen har kontakt med betongveggen for å få en merkbar forverring av tilleggsisoleringens lyddempende egenskaper.
Selvfølgelig kreves det også at veggen er tettet nøye med fuge og mykfug langs alle tilkoblinger mot tilstøtende skillekonstruksjoner.
Om dere tydelig hører lyd fra gulv og flankerende vegger, vil en frittstående tilleggsisolasjon ikke løse hele problemet.
Det mest effektive er alltid å utbedre kilden til opplevd lydforstyrrelse, dvs. vibrasjonsisoleringen av heismotoren og sikre at de styreskinner som heiskorgens styrehjul løper langs er perfekt linjert. Ellers er det risiko for at heiskorgen kommer i gynging sideveis, noe som erfaringsmessig pleier å resultere i en skrapelyd.
Luftspalten skal være ca 10mm, og jeg har spurt flere ganger om det er tilfellet og får alltid det samme svaret. Så jeg må nok anta at det er det. Dytting har det ikke blitt tett med, tror jeg, bare mykfuge for hvert lag.N nomoD2 skrev:Om de som bygde tilleggsisolasjonen spart med luftspalten når de skrudde stålreglene, finnes viss risiko for at stålreglene da kan ha kommet i kontakt med den bakre betongveggen. Skjer dette, finnes risiko for at vibrasjoner som overføres fra heismotorens feste i betongveggen, føres videre til stålreglene i den tilleggsisolerende veggen som er bygd og deretter utstråles som lyd i din leilighet. Om dette skjer kan tilleggsisolasjonen ha negativ effekt.
For at tilleggsisolasjonen skal fungere som det er tenkt, kreves det at luftspalten mellom betongveggen og stålreglene overalt langs den nye veggen har tilstrekkelig luftspalte slik at den nye veggen virkelig er frittstående fra den bakre betongveggen.
Det er nok at en liten del av en regel kortsluttes ved at regelen har kontakt med betongveggen for å få en merkbar forverring av tilleggsisolasjonens lydisolerende egenskaper.
Selvfølgelig kreves det også at veggen er tettet nøye med dytting og mykfuge langs alle tilkoblinger mot tilgrensende skillestrukturer.
Om dere tydelig hører lyd fra gulv og flankerende vegger, vil en frittstående tilleggsisolasjon ikke løse hele problemet.
Effektivt er det alltid å gjøre noe med kilden til opplevd lydforstyrrelse, dvs. heismotorens vibrasjonsisolering, og sikre at de styreskinner som heisens styrehjul løper langs er perfekt linjert. Ellers finnes risiko for at heiskabinen kommer i bevegelse sideveis, noe som erfaringsmessig vanligvis resulterer i en skrapende lyd.
Som du sier, mistenker jeg flaktransmisjon. Men med det sagt, er veggen som nå er isolert den klart verste, så noen effekt burde det jo ha.
Noe skrapende lyd hører jeg ikke. Men jeg hører en rumling så snart heisen går, som sannsynligvis er motoren? Det verste er imidlertid et slaglys som er relativt mørkt som kommer akkurat når heisen har stoppet. Denne lyden kommer fra en boks som de kaller frekvensstyring. Denne satt tidligere på geiderne, men ble flyttet til å bli skrudd fast direkte på min vegg. Dette resulterte i at lyden ble mye høyere, og derfor skal den også flyttes tilbake. Dette vil imidlertid ikke løse problemet, men bare gjøre det litt bedre.
Har bodd øverst i en trappeoppgang med kun to leiligheter på den etasjen. Vår leilighet hadde trappen mellom veggen og heisen mens naboen bodde vegg i vegg med heisen. Vår leilighet var veldig godt lydisolert synes jeg, men vi hørte likevel heisen når den gikk opp og ned. Naboen hørte så klart mye mer.
Om det ikke går å utbedre blir det vel å flytte, for har man begynt å irritere seg over noe som ikke går å fikse så blir det en fiks idé.
Om det ikke går å utbedre blir det vel å flytte, for har man begynt å irritere seg over noe som ikke går å fikse så blir det en fiks idé.
Vanskelig å si så mye ned uten å få se litt måledata i tersbånd. Men hvis jeg gjetter vilt: Heismotoren forårsaker strukturlyd i den leilighetsskiljende veggen på grunn av en/noen av grunnene: feil dempere/svak stålramme/for få innsatser i veggen. Lyden i leiligheten domineres av lyd i tersbåndet 63Hz, den nye veggen gjorde den totale konstruksjonen dårligere (1-2dB) for lydisolering i akkurat 63Hz (bedre for alle høyere frekvenser) og lydnivået i leiligheten blir typisk det samme. Lekv,dBA oppfyller kravene, Lekv,dBC og LAFmax oppfyller kravene så vidt men Folkehelsemyndighetens retningslinjer for lavfrekvent støy innendørs oppfylles ikke men det rapporteres ikke fordi det ikke er et krav i byggteknisk forskrift så lenge Lekv,dBC er godkjent. Jeg kan selvfølgelig være helt på villspor, jeg ville bare gjette litt
(Nå ser jeg bort fra slaglyden for det burde de jo kunne isolere bort)
Du er ikke langt unna! Rapporten viste at 80Hz lå på 44 når grensen er 40 under et tilfelle vet jeg. Men generelt ser det ut til at frekvensene 63-100Hz er de verste. Men bare 80Hz har ligget over grenseverdien.G gos84 skrev:Vanskelig å si så mye ned uten å få se litt måledata i tersband.
Men om jeg gjetter vilt:
Heismotoren forårsaker støy i den leilighetsskiljende veggen pga en/några av årsakene: feil demper/svak stålrnme/for få innsatser i veggen. Lyden i leiligheten domineres av lyd i tersbandet 63Hz, den nye veggen gjorde den totale konstruksjonen dårligere (1-2dB) for lydisolering i akkurat 63Hz (bedre for alle frekvenser høyere) og lydnivået i leiligheten blir omtrent det samme.
Lekv,dBA klarer kravene, Lekv,dBC og LAFmax klarer kravene på håret men folkehelseinstituttets retningslinjer for lavfrekvent støy innendørs klarer seg ikke men det rapporteres ikke siden det ikke står som krav i bbr så lenge som Lekv,dBC er godkjent.
Jeg kan selvfølgelig være helt feil ute og sykle, jeg ville bare gjette litt
(Nå ser jeg bort fra slaglyden for det burde de jo kunne isolere bort)
Men hvordan kan man isolere bort slaglyden tror du? Tydeligvis er det en ting som slår av og på i heisen som sitter på min vegg og høres 40dB i min leilighet. Har de rotet det til med min tilleggsvegg eller gjelder det bare å prøve å avvibrere inne i heissjakten enda mer? Tenker om luftspalten på 10mm kan være altfor kort for så lave frekvenser?
Veggen er nok i orden. Jeg legger ved et lite bilde nedenfor som viser hva jeg mener kan bli et problem:markaner skrev:
Du er ikke langt unna! Rapporten viste at 80HZ lå på 44 når grensen er 40 under en anledning vet jeg. Men generelt virker frekvensene 63-100Hz å være de verste. Men bare 80hz har ligget over grenseverdien.
Men hvordan kan man isolere bort slaglyden tror du? Tydeligvis er det en ting som slår av og på i heisen som sitter på min vegg og lager 40dB i leiligheten min. Har de rotet det til med tilleggsveggen min eller gjelder det bare å prøve å avvibrere inne i heissjakten enda mer? Tenker om luftspalten på 10mm kan være altfor kort for så lave frekvenser?

For å ikke få en forringelse i lavfrekvensen så må man øke utbyggingen med en hel del. Men problemet er nok først og fremst at de trenger å avisolere det som forårsaker lydene bedre. Det er dessverre ikke innenfor mitt område. Men de som leverer vibrasjonsisolatorene hjelper til med å regne på hva som må gjøres. Det avhenger, så vidt jeg forstår, av vekten på det som vibrerer og frekvensen som skal bort. Det blir samme prinsipp for både motoren og for den tingen som forårsaker slaglyden.
Så en annen gjetning jeg har for heiser er at puten som motoren står på er dimensjonert for heisens maks last, noe som aldri skjer, og dermed kanskje er for hard.
Kult program må jeg si! Regner dette programmet på strukturlyd også da jeg antar at effekten av veggen blir annerledes om det er luftbåren eller ikke? Men som jeg forstår det er forskjellen veldig liten for lave frekvenser? Slaglyden er ikke bremsen som tidligere hørtes ut som en hammer på ca. 45 dB. Nå er det relativt mørkt, men føles ikke som under 100Hz (vanskelig å si uten utstyr og erfaring selvfølgelig). Men hvis det er rundt 200Hz bør jo en riktig konstruert vegg hjelpe?G gos84 skrev:Veggen er nok i orden. Jeg legger ved et lite bilde nedenfor som viser hva jeg mener kan bli et problem:
[bilde]
For å unngå en forverring i lavfrekvensen må man øke utbyggingen med en god del. Men problemet er nok først og fremst at de trenger å isolere det som forårsaker lydene bedre. Det er dessverre ikke innen mitt område. Men de som leverer vibrasjonsisolatorene hjelper til med å regne på hva som må gjøres. Det avhenger så vidt jeg forstår av vekten på det som vibrerer og frekvensen som skal fjernes. Det blir samme prinsipp for både motoren og for den tingen som forårsaker slaglyden.
Så en annen gjetning jeg har for heiser er at puten som motoren står på er dimensjonert for heisens makslast, noe som aldri skjer, og da kanskje er for hard.
Jeg tror dog også som du sier at nøkkelen er vibrasjonsabsorbenter. På tingen som lager slaglyden sitter det harde veldig små føtter av hard svart plast (som møbelføtter). Jeg hadde jo tenkt at man skulle ha større gummibiter typ. Kanskje en eneste stor gummirektangel som fordeler vibrasjonene?