32.555 lest ·
91 svar
33k lest
91 svar
Heisbråk og annen støy fra taket (bor øverst)
Har lett masse etter regler om lydnivå for heis i soverom og stue, men finner ikke noe om at det skulle være 24dBA og 35dBA. Har du noen kilde på det et sted som jeg kan lese og så legge frem hvis det ikke skulle fikses. Definitivt er det over 35 maksimalt. Når heisen går viser telefonen (som skal være relativt pålitelig) omtrent 33dBA, for å ved stoppet gå opp på 41-42 dBA. Over hvor lang tidsperiode må det ekvivalente målet være? Tar man 20 sekunder så er det jo over 25, tar du 1 time så er den jo ikke det siden heisen ikke går konstant..G gos84 skrev:Vet du hvilken lydklasse boligen er bygget etter? I henhold til boverketsbyggregler er det 25dBA ekvivalent lydnivå og 35dBA maksimal lydnivå fra heis i soverom og stue. Ofte er installasjonsstøy kravsatt etter lydklasse B så da skal det være enda lavere. Det høres ut som den høyere takhøyden kan ha forårsaket et for høyt lydnivå.
Så er det faktisk slik at heisleverandøren kan trenge å komme dit og reparere heisen selv om den er ny. Heisene brukes sykt mye under byggingen så de er ofte slitt når det er på tide å flytte inn.
/ byggakustiker, dog ikke ekspert på heiser.
Fant detaljplanen i går og da ser det ut som kommunen har krevd at bygningen skal være bygget etter minst lydklasse B.
Overkurs er det jo, men alltid gøy å lære noe nytt! Men ja, selvfølgelig ville det å fikse heisen vært den overlegent smidigste løsningen. Men som nevnt har jeg vært mistenksom angående isolasjonen til leiligheten når jeg hører verktøy slå mot gulvet i kjelleren osv.A Avemo skrev:Om det står Schindler i kurven så er sikkert resten Schindler også. Smellet i stoppet er trolig bremsen. Kontaktorer pleier smelle hørbart. Men ikke som hammer mot metall. Det pleier være en justeringssak hvor mye bremsen smeller. Teknikkskiftet som @Stenkant snakker om er trolig girløse permanentmagnetiserte synkronmotorer som mange, men ikke alle, nye heiser har. Disse kan gå svært stille. Går de ikke stille, så er noe galt. Sannsynligvis er det en innstillingssak for frekvensstyringen. Det skal ikke være nødvendig med gummiføtter til motorfundamentet for at det skal være stille.
Ovenstående er kanskje overkurs for TS som bare vil at det skal bli stille. Men hvis det er et problem med at heisen høres for mye, så er det alltid mer effektivt å rette feilen som gjør at heisen høres ut enn å prøve å isolere bort lyden.
Uansett, etter besøket av akustikeren forrige fredag begynte det å høres mye fra naboleiligheten ved siden av. Stemmer hørtes og hver dra med en støvsuger på gulvet. Så det virker som at ingen har flyttet inn der enda, og at de nå vasker ut før innflytting. Så får vi se hvordan det høres ut når noen flytter inn der.. Øvrige i bygningen er veldig fornøyde med isolasjonen, men jeg hørte veldig mye fra naboleiligheten.
Akustikeren konstaterte uansett at smellet på slutten når heisen stopper er altfor høyt og må fikses. Ellers mente de at heisen hørtes mer ut enn den burde, forutsatt materialet på veggene og heismodellen osv., men kunne ikke si om det var FOR mye. De skulle uansett ringe Schindler som skal forsøke å fikse den. Tok et par turer i de andre oppgangenes heiser igjen, og disse låter mindre tror jeg, og har fremfor alt ikke noe smell når heisen stopper, så akkurat det lyden løser seg sikkert. Får se hvordan det høres ut når noen flytter inn i leiligheten ved siden av min..
Rakk ikke gjøre det før akustikeren kom tidlig om morgenen. Men etter at heisleverandøren har vært her (jeg håper på neste uke), så skal jeg høre hvordan det låter. Er det ikke bra da, så får jeg begynne detektivarbeidet på egen hånd, først og fremst sjekke om det skulle finnes noen leilighet med høyt under taket (3,25 har jeg) og som bor inntil heisen.S Stenkant skrev:Jeg synes du skal sjekke direkte med naboene, har de samme problemet med ulyd så får du større press på saken & lettere å få gehør for tiltak, en enkelt andelseier blir det lett å avfeie med snakk om grenseverdier. Om huset har flere heiser kan du sjekke med nabokar i annen oppgang.
Akustikeren har også lettere om den får et helhetsbilde for hele huset.
Du bør også snakke med styret, uansett om det er et "byggende styre" eller det er valgt av medlemmene via generalforsamling.
https://www.boverket.se › bbr...PDFmarkaner skrev:
Har letet masse etter regler rundt lydnivå for heis i soverom og stue men finner ikke noe om at det skulle være 24dBA og 35dBA. Har du noen kilde på det et sted som jeg kan lese og så legge frem hvis det ikke skulle bli fikset. Definitivt er det over 35 maksimalt. Når heisen går viser telefonen (som skal være relativt pålitelig) ca 33dBA, for å ved stoppet gå opp til 41-42 dBA. Over hvor lang tidsperiode må det ekvivalente målet være? Tar man 20 sekunder så er det jo over 25, tar du 1 time så er den jo ikke det siden heisen ikke går konstant..
Fant reguleringsplanen i går og da ser det ut til at kommunen har krevd at bygningen skal være bygget etter minst lydklasse B.
BBR 2018 konsolidert versjon - Boverket
Side 123.
For ekvivalent lydnivå for heis så måler man 3 sykluser om jeg husker riktig. (Vært i pappapermisjon ganske lenge). En syklus er at heisen starter nederst, kjører opp og stopper på hver etasje og så hele veien ned igjen. Altså ingen tid når heisen ikke går (bortsett fra når den venter på døren.)
Antar at akustikeren kjørte heisen slik mens han målte i de aktuelle rommene.
Lydklasse b står i standard SS 25267:2015. Har den ikke akkurat nå, men det burde være 4dB strengere om jeg ikke husker feil (21 og 31), din mobil måler garantert ikke så bra ved de lave nivåene. Men lydklasse b er oftest et mål å strekke seg etter og ikke noe strengt krav, klarer det lydklasse c (bbr) så blir det godkjent om det ikke er lett å utbedre. Så finnes det litt miljøkrav med lydklasse b hvis bygningen er klassifisert ifølge noe slikt, da er det forskjellige tolkninger. Har du møblert rom og måler i det så kan du ofte trekke fra 3dB fra målt også da kravene er for møblerte rom med 0,5s etterklangstid.
Lydklasse b i reguleringsplaner er ofte også kun trafikkstøy og ikke installasjonsstøy.
Har de målt?
Lykke til!
Blev feil på lenken:markaner skrev:
Har lett mye etter regler om lydnivå for heis i soverom og stue men finner ikke noe om at det skulle være 24 dBA og 35 dBA. Har du en kilde på det et sted som jeg kan lese og så legge fram hvis det ikke skulle bli fikset. Definitivt er det over 35 maksimalt. Når heisen går viser telefonen (som skal være relativt pålitelig) ca 33 dBA, for å ved stoppet gå opp på 41-42 dBA. Over hvor lang tidsperiode må det ekvivalente målet være? Tar man 20 sekunder så er det jo over 25, tar du 1 time så er den jo ikke det i og med at heisen ikke går konstant..
Fant detaljplanen i går og da virker det som kommunen har krevd at bygningen skal være bygget etter minst lydklasse B.
https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/
Side 126 i denne
Stort takk! Forstod ikke helt det der med møblert rom og fratrekk? Forutsetter grenseverdiene et møblert rom med etterklangstid 0,5s? Jeg har møblert, men hva etterklangstiden er vet jeg ikke. Skulle dog formode at den er høyere enn snittet i og med min høye takhøyde samt betongvegger.G gos84 skrev:[lenke] › bbr...PDF
Side 123.
For ekvivalent lydnivå for heis så måler man 3 sykluser om jeg husker rett. (Vært pappapermisjon ganske lenge). En syklus er at heisen begynner nederst, kjører opp og stanser på hver etasje og deretter hele veien ned igjen. Altså ingen tid når heisen ikke går (foruten når den venter på døra.)
Lydklasse b står i standard SS 25267:2015. Har den ikke akkurat nå, men det burde være 4dB strengere om jeg ikke husker feil (21 og 31), din mobil måler garantert ikke så bra ved de lave nivåene. Dog så er lydklasse b ofte et mål og ikke et strengt krav, klarer det lydklasse c (bbr) så blir det godkjent om det ikke er lett å utbedre. Så finnes det litt miljøkrav med lydklasse b om bygningen er klassifisert etter noe slikt, da er det ulike tolkninger. Har du møblert rom og måler i så kan du ofte trekke fra 3dB fra målt også da kravene er for møblerte rom med 0,5s etterklangstid.
Lydklasse b i detaljplaner er ofte også kun trafikkstøy og ikke installasjonsstøy.
Har de målt?
Lykke til!
I detaljplanen står det som følger. Virker ikke kun å gjelde trafikkstøy høres det som. Så vet jeg ikke hvor bindende det er uansett. Men det virker jo være kommunens krav.
"Miljø- og overvåkingsenheten mener at alle soverom skal vendes mot en lyd-
dempet side, med enkelte unntak. Dette er spesielt viktig i de deler av kvartalet
som beregnes å få 61-65 dBA ekvivalent lydnivå ved fasade mot gate. Gårdsiden
skal gjøres så stille som mulig, lavere enn 50 dBA ekvivalent lydnivå for flertallet
av boliger. Summeringsmetoden beskrevet i "Trafikkbuller og planlegging II" kan
gjerne anvendes.
Minst lydklasse B skal anvendes for innemiljøet. Bygningen skal konstrueres på
en slik måte at støy ikke oppstår, og lydisoleringen bør tilpasses for å minimere
forstyrrelsen fra virksomheter. Miljø- og helsenemnda har også synspunkter som
berører overvann, luftkvaliteten, vibrasjoner samt at prosjektet bør rettes mot
bærekraftig bygging."
Ja, det har de. Jeg spurte hva de syntes og hvor mange dB det var. De forstod at det var forstyrrende, mye fordi leiligheten er så stille ellers. Smellet i slutten var for høyt trodde de. Ellers ikke særlig høyt synes de. Men han mente han var så opptatt med å lytte at han ikke så hvor mange dB det var. Veldig rart synes jeg. De skulle ta med innspillingene og legge på filter osv for å kunne vite hva som må utbedres. Fikk ikke så profesjonelt inntrykk av dem dog. De kom inn og satte en mikrofon i rommet der jeg synes det lød mest. Kjørte heisen en gang og så var de ferdige.
Ikke så rart at de ikke fortalte nøyaktig måleresultatet, akkurat heisstøy må man hjem til datamaskinen og høre igjennom og ev. fjerne uønskede lyder som ikke er relatert til heisen. Korrigere til 0,5s etterklangstid osv. Det blir alltid forstyrrelser på målingen ved start, stopp, når en lastebil kjører forbi, eller man åpner døra før man stopper målingen osv., så verdien på displayet er 9 av 10 ganger feil. Det er alltid risikabelt å fortelle den berørte et foreløpig måleresultat om man ikke er helt sikker eller at det er opplagt over/under. Om du får tilgang til målerapporten kan jeg se på den om du vil. PM meg i så fall. Schindlers heis er en vanlig heis, og det blir som regel bedre etter at de kommer og ordner. Alt som ligger nær grenseverdiene høres dessverre ganske tydelig hvis alt annet er veldig bra. Sjelden heisoppdrag i boliger som har trafikkstøy ved retningslinjene allerede.markaner skrev:
Mange takk! Forsto ikke helt det med møblert rom og fradrag? Forutsetter grenseverdiene et møblert rom med etterklangstid 0,5s? Jeg har møblert, men hva etterklangstiden er vet jeg ikke. Ville dog anta at den er høyere enn snittet med min store takhøyde samt betongvegger.
I detaljplanen står det som følgende. Virker ikke kun gjelde trafikkstøy høres det ut som. Så vet jeg ikke hvor bindende det er likevel. Men det virker jo være kommunens krav.
"Miljø- og overvåkingsenheten mener at alle soverom skal vende mot en lydisolert side, med enkelte unntak. Dette er spesielt viktig i de delene av kvartalet som er beregnet å få 61–65 dBA ekvivalent lydnivå ved fasade mot gate. Gårdssiden skal gjøres så stille som mulig, lavere enn 50 dBA ekvivalent lydnivå for flertallet av boliger. Summeringsmetoden beskrevet i "Trafikkstøy og planlegging II" kan gjerne anvendes.
Minst lydklasse B skal anvendes for innemiljøet. Bygningen skal konstrueres på en slik måte at støy ikke oppstår, og lydisoleringen bør tilpasses for å minimere risikoen for forstyrrelser fra virksomheter. Miljø- og helsevernsnemnda har også synspunkter som berører overvann, luftkvaliteten, vibrasjoner samt at prosjektet bør innrettes mot et bærekraftig bygging."
Ja, det har de. Jeg spurte hva de syntes og hvor mange dB det var. De forsto at det var forstyrrende, mye på grunn av at leiligheten er så stille ellers. Smellen på slutten var for høy trodde de. Ellers ikke særlig høyt syntes de. Han mente dog at han var så opptatt med å lytte til at han ikke så hvor mange dB det var. Veldig merkelig synes jeg. De skulle ta med opptakene og legge på filter osv. for å kunne vite hva som må utbedres. Fikk ikke et så profesjonelt inntrykk av dem dog. De kom inn og plasserte en mikrofon i rommet der jeg syntes det hørtes mest. Kjørte heisen en del og så var de ferdige.
G gos84 skrev:[lenke] › bbr...PDF
Side 123.
For ekvivalent lydnivå for heis måler man 3 sykluser om jeg husker riktig. (Vært i pappapermisjon ganske lenge). En syklus er at heisen starter nederst, går opp og stopper på hver etasje og så hele veien ned igjen. Altså ingen tid når heisen ikke går (bortsett fra når den venter på døren.)
Lydklasse b står i standard SS 25267:2015. Har den ikke akkurat nå men det burde være 4dB strengere om jeg ikke husker feil (21 og 31), mobiltelefonen din måler garantert ikke så bra ved de lave nivåene. Men lydklasse b er ofte et mål og ikke et absolutt krav, klarer det lydklasse c (bbr) så blir det godkjent om det ikke er lett å utbedre. Så finnes det noen miljøkrav med lydklasse b om bygningen er klassifisert i henhold til noe slikt, da er det forskjellige tolkninger. Har du møblert rom og måler i så kan du ofte trekke fra 3dB fra målt også da kravene er for møblerte rom med 0,5s etterklangstid.
Lydklasse b i reguleringsplaner er ofte også kun trafikkstøy og ikke installasjonsstøy.
Har de målt?
Lykke til!
G gos84 skrev:[lenke] › bbr...PDF
Side 123.
For ekvivalent lydnivå for heis måler man 3 sykluser om jeg husker riktig. (Vært i pappapermisjon ganske lenge). En syklus er at heisen starter nederst, går opp og stopper på hver etasje og så hele veien ned igjen. Altså ingen tid når heisen ikke går (bortsett fra når den venter på døren.)
Lydklasse b står i standard SS 25267:2015. Har den ikke akkurat nå men det burde være 4dB strengere om jeg ikke husker feil (21 og 31), mobiltelefonen din måler garantert ikke så bra ved de lave nivåene. Men lydklasse b er ofte et mål og ikke et absolutt krav, klarer det lydklasse c (bbr) så blir det godkjent om det ikke er lett å utbedre. Så finnes det noen miljøkrav med lydklasse b om bygningen er klassifisert i henhold til noe slikt, da er det forskjellige tolkninger. Har du møblert rom og måler i så kan du ofte trekke fra 3dB fra målt også da kravene er for møblerte rom med 0,5s etterklangstid.
Har de målt?
Lykke til!
Om man måler i et møblert rom er det i henhold til standarden ikke tillatt å korrigere med -3 dB. Dette gjøres kun om man måler i et umøblert rom og vil korrigere til hva som ville vært tilfelle om rommet var normalt møblert, med en etterklangstid på 0,5 s.
markaner skrev:
Hei,
Flyttet for en måned siden inn i en helt nybygd leilighet. Er veldig fornøyd med det meste bortsett fra at jeg får inn støy fra taket mitt til tross for at jeg bor øverst. For øvrig er leiligheten veldig godt isolert, noe som bare forsterker når det først begynner å bråke. Det som forstyrrer mest er heisen som jeg hører hver gang den starter, uansett etasje. Dette begynner mer med et dunk, for så å bråke med motoren og slutte med et til dunk og en høy klikkelyd. Da de fortsatt er på plass og ferdigstiller bygget har jeg snakket med dem og de har sjekket at isolasjonen er som den skal. Huset og taket mitt er laget i betong. Jeg bor ved siden av heisen, men det lyder også fra taket i rom som ikke har vegg i vegg med heisen. En interessant ting er at leiligheten min fikk ekstra høy takhøyde (3.25m) på grunn av det som virker å være en feil i tegningene som ifølge dem muliggjorde det. Om dette kan ha noe med saken å gjøre vet jeg ikke.
De borer også nede i kjelleren, noe som høres veldig høyt inne i leiligheten min. Det merkelige er at det høres ut som de borer over meg til tross for at jeg bor øverst i etasje 7. Borrlyden fra kjelleren vil jo gå over siden det fortsatt er bygningsarbeidere som jobber nå en måned til fremover så det går an å leve med. Men heisstøyen er utrolig forstyrrende synes jeg, og det føles jo som det er noe galt i isolasjonen når jeg hører begge disse lydene fra taket mitt og ikke fra ytterdøren for eksempel.
Noen som har en tanke om hvordan lyden kan komme inn så lett i leiligheten og hvordan det kan løses? Blir gal av å høre den gå frem og tilbake hele dagene nå når jeg i tillegg jobber hjemmefra en måned fremover.
Hei,
Ut ifra det du skriver antar jeg at du bor i et hus av betong.
Vibrasjoner overføres effektivt og dessverre relativt langt i hus med stamme av betong.
Om du banker på den veggen i leiligheten din som ligger nærmest heisen kan du lett finne ut om den er laget av betong eller om den indre delen av veggen er en lettvegg bestående av gipsplater og stålprofiler. Heissjakter utføres normalt sett i betong. For å redusere risikoen for lydoverføring gjennom heisskaktveggen foreskrives det ofte en frittstående tilleggsisolasjon av heissjaktveggen i prosjekteringsfasen. Vanligvis 2x13 mm gips på 45 mm stålprofil og 45 mm mineralull med ca 10-15 mm luftspalte mellom stålprofilen og betongveggen. Om veggen mot heisen oppleves å bestå av betong mangler sannsynligvis denne tilleggsisolasjonen.
Hvis støyisoleringen av heismaskinen og styringene er dårlig utført, vil dessverre vibrasjoner fra maskinen og styringene overføres til betongstammen og deretter stråle ut som såkalt støylyd i tilstøtende rom. Noen ganger kan styringene, styreskinnene som heisen løper langs når den er i drift ikke være perfekt linjert, det er da risiko for at heiskurven kommer i bevegelse sideveis. Denne bevegelsen kan i sin tur gi lyd som høres skrapende i tilstøtende rom. Ved å justere linjeringen av styringene kan man løse dette problemet.
For eksempel kan du kontakte styret i borettslaget du bor i. Styret kontakter deretter selskapet som har bygget huset og etterspør måleprotokoller fra kontrollmålingen som vanligvis gjøres for å kunne få sluttattest for et nytt hus. Hvis dere klarer å få tilgang til denne måleprotokollen, sjekk da opp at den som har utført målingen har virkelig kontrollmålt støynivåer fra heisene. Vanligvis utføres stikprøvekontroller i et utvalg av leiligheter.
Minimumskrav ifølge Direktoratet for byggkvalitet (DiBk, fra og med DiBk 20) er at den ekvivalente støynivåen (i rom for søvn, hvile og daglig opphold) ikke må være høyere enn 25 dBA og at det maksimale støynivået ikke må være høyere enn 35 dBA. Disse kravene gjelder døgnet rundt. Dersom huset er prosjektert for å oppfylle for eksempel lydklasse B, som er en lydklasse med strengere krav enn kravene ifølge DiBk, skjerpes kravet til ekvivalent og maksimal støynivå med 4 dB.
https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/
Håper dere lykkes å finne en løsning på de lydproblemene du beskriver.
Lykke til!!
Akkurat, gikk glipp av en "o".N nomoD2 skrev:
Hej!N nomoD2 skrev:Hej,
Av det du skriver att döma antar jag att du bor i ett hus av betong.
Vibrationer överförs effektivt och tyvärr relativt långt i hus med stomme av betong.
Om du knackar på den vägg i din lgh som ligger närmast hissen kan du lätt utröna om den är gjord av betong eller om den inre delen av väggen är en lättvägg bestående av gipsskivor och stålreglar. Hisschakt utförs normalt sett av betong. För att minska risken för ljudtransmission genom hisschaktväggen föreskrivs i projekteringsskedet ofta en fristående tilläggsisolering av hisschaktväggen. Vanligtvis 2x13 mm gips på 45 mm stålregel och 45 mm mineralull med ca 10-15 mm luftspalt mellan stålregeln och betongväggen. Om väggen mot hissen upplevs bestå av betong saknas sannolikt denna tilläggsisolering.
Om stomljudsisoleringen av hissmaskinen och geijdrarna är bristfälligt utförd kommer tyvärr vibrationer från maskinen och geijdrarna överföras till betongstommen och sedan avstrålas som s.k. stomljud i intilliggande utrymmen. Ibland kan gejdrarna, styrskenorna som hissen löper längs då den är i drift ej är perfekt linjerade finns det risk att hisskorgen kommer i rörelse i sidled. Denna rörelse medför i sin tur att man kan notera ljud som låter skrapande i intilliggande utrymmen. Genom att justera linjeringen av geijdrarna kan man avhjälpa detta problem.
Förslagsvis kontaktar du styrelsen i den brf du bor i. Styrelsen kontaktar därefter det företag som byggt huset och efterfrågar mätprotokoll från den kontrollmätning som vanligtvis görs för att kunna få slutintyg för ett nytt hus. Om ni lyckas få tillgång till detta mätprotokoll kolla då upp så att den som utfört mätningen verkligen kontrollmätt ljudnivåer från hissarna. Vanligtvis utförs stickrovsvisa kontroller i ett urval av lgh.
Minimikrav enligt Boverkets byggregler (BBR, fr.o.m. BBR 20) är att den ekvivalenta ljudnivån (i utrymmen för sömn, vila och daglig samvaro) ej får vara högre än 25 dBA samt att den maximala ljudnivån ej får vara högre än 35 dBA. Dessa krav gäller dygnet runt. Om det är så att huset är projekterat för att klara exempelvis ljudklass B som är en ljudklass hårdare krav än krav enligt BBR så skärps kravet gällande ekvivalent och maximal ljudnivå med 4 dB.
[lenke]
Hoppas ni lyckas råda bot på de ljudproblem du beskriver.
Lycka till!!
Tack för ett väldigt utförligt svar! Har drivit denna process nu med byggherren, som fortfarande är på plats och slutför andra delar av fastigheten, i 2,5 månad nu. Jag har haft akustiker här som mätt och som konstaterade att ljudet var klart över gränsen (närmare 45 dB maximalt tror jag). Detta har de nu fixat genom att byta hissbroms. Dock fortsätter hissen låta i övrigt när den går upp och ner bara att det sista slagljudet försvunnit till 90%.
Nu har jag dock haft akustiker här igen som trodde att detta var gott nog (kanske till och med klass B sa dem), men att de ska analysera datan ytterligare. Detta är dock en ganska fin nybyggd bostad så jag tycker att den borde vara projekterad för ljudklass B, men det vet jag inte om den är. Hursomhelst hoppas jag nu på att den ändå låter för mycket och att de tvingas fixa det. Annars låter hissen nog klart över 35 dB ungefär var 30:e gång nu, men detta är antagligen någon felinställning som ändå inte skulle lösa det mest störande bullret som sker varje gång hissen rör på sig.
Du har rätt i att väggen består av betong. Det finns inte heller någon form av isolering vilket byggherren säger att de kunde fixa (kanske förutsatt att den fortfarande låter för mycket, vet riktigt), men att väggen då kommer ut ca 12 cm vilket jag såklart vill undvika i högsta grad. Eller kan detta vara något jag har rätt att få ersättning för då väggen är ca 5 meter lång och det således blir en del yta som försvinner som jag ändå tycker att jag betalt för? Dessutom passade jag på att kika in i schaktet när de bytta broms och såg då att allt maskineri var fäst på min vägg. Detta var något jag ifrågasatte och de menade att det är något man inte brukar göra egentligen just pga av att det kan öka stomljudet. Så, kombinationen av 0 isolering och att maskineriet sitter på min vägg känns antagligen som två starkt bidragande faktorer till varför det låter in i min lägenhet.
Dock känns det som ljudet också går i golvet då jag hör hissljudet ännu tydligare om jag lägger örat mot golvet vilket får mig att tro att hissen i sig är dåligt installerad. Om jag inte missminner mig sade hissreparatören även att hissen är klassad för ljudklass A vilket om så är fallet gör det ännu mer märkligt varför det låter som det gör i min lägenhet.
Börjar bli riktigt less på situationen nu. Känns som folk här på forumet är betydligt mer kompetenta än akustikerna och byggherren som mest svamlar runt.
Hei,
Jeg arbeider som akustiker og har prosjektert flere flerbolighus i løpet av de 12 årene jeg har jobbet med dette. Vi foreskriver alltid at heismotoren og geijdrerne skal vibrasjonsisoleres mot tung bygningsdel (mot heissjakten som vanligvis består av ca. 200 mm betong) samt at betongveggen deretter blir tilleggsisolert frittstående på boligsiden. 2x13 mm gips skrus mot 70 mm stålregel og 70 mm mineralull samt at stålreglene plasseres ca. 10-15 mm fra betongveggen. C/-avstanden mellom reglene pleier vanligvis å være 450 mm for å matche bredden til gipsplatene (900 mm). Så lenge en del av problemet stammer fra strukturlyd vil lydproblemet ikke bli helt løst ved hjelp av en frittstående tilleggsisolering av betongveggen som heisen er montert mot.
Har du mønetak eller et flatt tak i din leilighet? Hvis du har mønetak og heistoppen har en utstikkende del på yttertaket og skilleveggen mot heissjakten så har du sannsynligvis en betongvegg helt opp til mønet. Hvis heissjakten er innenfor loftet er det viss risiko for at den øvre delen av din vegg mot loftet er en lettvegg. Ved å banke på veggens øvre del kan du lytte deg til om den øvre delen av veggen er av betong eller gips. En gipsvegg lyder mer hul.
Erstatningsspørsmålet må nok bli et spørsmål som du får stille til din brl som får ta saken videre med byggefirmaet som har bygd huset.
Jeg arbeider som akustiker og har prosjektert flere flerbolighus i løpet av de 12 årene jeg har jobbet med dette. Vi foreskriver alltid at heismotoren og geijdrerne skal vibrasjonsisoleres mot tung bygningsdel (mot heissjakten som vanligvis består av ca. 200 mm betong) samt at betongveggen deretter blir tilleggsisolert frittstående på boligsiden. 2x13 mm gips skrus mot 70 mm stålregel og 70 mm mineralull samt at stålreglene plasseres ca. 10-15 mm fra betongveggen. C/-avstanden mellom reglene pleier vanligvis å være 450 mm for å matche bredden til gipsplatene (900 mm). Så lenge en del av problemet stammer fra strukturlyd vil lydproblemet ikke bli helt løst ved hjelp av en frittstående tilleggsisolering av betongveggen som heisen er montert mot.
Har du mønetak eller et flatt tak i din leilighet? Hvis du har mønetak og heistoppen har en utstikkende del på yttertaket og skilleveggen mot heissjakten så har du sannsynligvis en betongvegg helt opp til mønet. Hvis heissjakten er innenfor loftet er det viss risiko for at den øvre delen av din vegg mot loftet er en lettvegg. Ved å banke på veggens øvre del kan du lytte deg til om den øvre delen av veggen er av betong eller gips. En gipsvegg lyder mer hul.
Erstatningsspørsmålet må nok bli et spørsmål som du får stille til din brl som får ta saken videre med byggefirmaet som har bygd huset.
En ting å nevne om det er borettslagsleilighet. Tanke på at leiligheten ikke oppfyller kravene så trenger du å komplettere med en isolerende vegg mot heisveggen. Dette innebærer redusert BRA. Forsvinner 1 kvm totalt så er det jo mye penger i totalen. Si at boligen gjennomsnittlig kostet 25000kr/kvm så taper du ganske mye penger... regn 105mm x lengden på rommet. Er dette noe du kan klage på til selgeren?
Hei igjen,N nomoD2 skrev:Hei,
Jeg jobber som akustiker og har prosjektert flere flerboligbygg i løpet av de 12 årene jeg har jobbet med dette. Vi foreskriver alltid at heismotoren og skinneførerne skal vibrasjonsisoleres mot tung byggedel (mot heissjakten som vanligvis består av ca 200mm betong) samt at betongveggen i tillegg isoleres frittstående på boligside. 2x13 mm gips skrus mot 70 mm stålstender og 70 mm mineralull samt at stålstenderne plasseres ca 10-15 mm fra betongveggen. C/-avstanden mellom stenderne pleier vanligvis å være 450 mm for å matche bredden på gipsplatene (900 mm). Så lenge en del av problemet stammer fra strukturlyd vil ikke støylemproblemet bli helt løst ved hjelp av en frittstående tilleggsisolering av betongveggen som heisen er montert mot.
Har du skråtak eller et flatt tak i din leilighet? Hvis du har skråtak og heisstoppet har en utstikkende del på yttertaket så består skilleveggen mot heissjakten sannsynligvis av en betongvegg hele veien til mønet. Hvis heissjakten befinner seg innenfor loftet, er det en viss risiko for at den øvre delen av veggen mot loftet er en lettvegg. Ved å banke på veggens øvre del kan du høre om den øvre delen av veggen er av betong eller av gips. En gipsvegg høres mer hul ut.
Erstatningsspørsmålet må nok bli et spørsmål du stiller til din brl som får ta saken videre med byggefirmaet som bygget huset.
Jeg har flatt tak i leiligheten. I tillegg er det 3,25 m under taket, noe som øker ekkoet og lydnivået fra støyen ytterligere. Hele veggen er av betong fra gulv til tak. Jeg har ingen anelse om de har vibrasjonsisolert skinneførerne og heismotoren faktisk. Er dette noe som kan gjøres i ettertid ellers?
Hvordan vet jeg om lyden stammer fra strukturlyd eller ikke? Jeg antar at det delvis er strukturlyd siden jeg hører det tydeligere når jeg legger øret mot gulvet? Det føles veldig kjedelig hvis de skulle sette opp en vegg og så likevel ikke få fjernet lyden ordentlig!
Dette er som jeg nevnte tidligere i tråden en nybygging, så jeg er i direkte kontakt med byggefirmaet for øyeblikket.
Som jeg nevnte ovenfor er jeg i direkte kontakt med byggefirmaet som jeg kjøpte borettslaget gjennom da de fortsatt er på plass og arbeider på andre deler av eiendommen. Veggen er ca 5m lang og hva jeg forstod skulle veggen bli nærmere 120mm tykk. Prisen per kvadratmeter er ca 70 000 kr så det blir på den måten veldig mye penger, noe som føles helt feil når jeg har kjøpt en helt ny leilighet som man forventer skal oppfylle lovpålagte lydkrav. Hvorvidt jeg kan kreve penger for dette eller ikke vet jeg ikke mye om, men jeg ville absolutt forsøke.M Marcusskold skrev:En sak å nevne om det er borettslag. Tanke på at leiligheten ikke oppfyller kravene så trenger du å komplettere med en isolerende vegg mot heisveggen. Dette innebærer redusert BOA. Forsvinner 1 kvm totalt så er det jo mye penger i totalen. Si at boligen snittet 25000kr/kvm så mister du ganske mye penger... regn 105mm x lengden på rommet. Er dette noe som du kan klage på til selgeren?
I et eldre hus – det der jeg bor er bygget i begynnelsen av 60-tallet – ledes strukturlyd så langt som helst. I "mitt" hus virker det som om det er ekstra hard betong (rekker ikke med slagbormaskin, uten å kreve slaghammer) og det er umulig å avgjøre hvor slag- og maskinlyder kommer fra, når man omgis av det. (Rent psykologisk antar man gjerne lyder kommer ovenfra uansett hvor de egentlig kommer fra.)
Heisen forstyrrer sannelig også hos meg.
Rimeligvis burde hele maskineriet kunne festes opp i isolerende blokker. Det finnes sikre slike for industrimaskiner.
Heisen forstyrrer sannelig også hos meg.
Rimeligvis burde hele maskineriet kunne festes opp i isolerende blokker. Det finnes sikre slike for industrimaskiner.