Jeg er ganske ny på dette med renovering, men nå har jeg kjøpt en leilighet som må fikses en del. Har nettopp satt opp noen nye gipsplater, Norgips Hard.

Problem: Jeg skrur i gipsskruene rett og fint ned til en knapp mm under overflaten på gipsen, men av og til skjer det at gipsen bobler opp rundt skruen. Hva gjøre? Sliper man bort det som stikker opp, så skjærer man i prinsippet hull på pappen rundt skruen, hvor bra blir det?
Eller skal man bare sparkle på tjukt og bredt så det forsvinner?

Du kanske skrur for dypt så pappen går i stykker, forstår ikke helt hva du mener med bobler.
Men dra inn skruen så den akkurat blir skjult når du skal sparkle.

Når jeg skrur for dypt iallfall i vanlig gips, lar jeg det være og fikser det med sparkelen senere, men skrur i noen ekstra skruver korrekt så skruen gjør nytte.

Er det mye papir som har frynset seg, skjærer jeg det bort, ellers er det slitsomt og unødvendig å sparkle bort det.

Til hårdgips skal du bruke skruv tilpasset for hårdgips. Den har mindre skalle.

MrTim:
Åpenbart så skulle det vært bilder med dette innlegget fra begynnelsen, men nå kommer det uansett noen sparkelkladdete bilder....:)

Det har hendt at jeg har revet sønder pappen med et lydelig plopp, men bare på 2-3 skruer totalt så langt. Oppbubbling av gipsen skjer på kanskje 20% av skruene. Når dette skjer så er det akkurat som at en masse små gipsfliser rundt skruehodet løsner og presses utover så det ser ut som et lite krater. Pappen forblir dog helt hel.

Matti_75:
Takk for tipset! Skal prøve å finne slike.
Ikke en sjanse i h*****e at lokale byggfirmaene skulle kommet med det tipset...:mad:
Ja, ja. Nå finnes det jo bra forum i stedet. :)

• Bilde av en gipsplate med en liten krater rundt en skrue, omringet av spakkel.
  • Et bilde av en gipsplate som viser en liten kraterlignende formasjon rundt en skrue, omgitt av ujevne fliser og sprekker i overflaten.
Sist redigert:
S
hvorfor bruker du hardgips for?
syntes du ikke den var sta å kutte?

Hei, jeg tenkte at bedre er bedre.:) Den er ganske mye tøffere hva jeg kan se men det går uansett bra å bare skjære og knekke som vanlig.

Egentlig ville jeg ha fibergips men lokale byggevarehus er litt trege på å skaffe det. Fibergips, har jeg sett her på forumet, bør sages.

S
ja. du er da ikke gnien. ;-)
du skulle hatt hardgips skrue. surt at du ikke kunne fått det fra starten.
helst vil man ikke slipe i kartongen.

fibergips?? why?

He he... nei jeg er vel i og for seg ikke det men så har jeg vel ikke så god kontroll heller. Forsøker å lære meg å bli mer økonomisk men jeg tiltrekkes hele tiden av annerledes og litt "bedre" løsninger. Typisk fibergips eller hardgips. :)

Apropos dette med riktig skrue, det var faktisk også slik at en håndfull skruer slapp i treverket før de hadde nådd tilstrekkelig dybde, også det taler jo for mindre hode som nevnt ovenfor. Eller så er mine lektere av ekstra dårlig tre...

Men hva gjør jeg nå egentlig? Skal man helsparkle veggen? Eller kommer man unna med å bare "bredsparkle" rammede skruer? Det er nok bare tideler det er snakk om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.