Under min renovering hadde jeg selv ønsket å raskt kunne få en forståelse av de ulike gipstypene som finnes, fordeler/ulemper m.m. Nå har jeg gått gjennom flere av disse typene og tenkte derfor dele litt erfaringer, om det er av interesse for noen. Har også gjort en liten test for å se hvor godt de står seg mot mindre skader.
Fibergips
Dette er en blanding av 80% gips og 20% cellulose som skal gjøre platen hardere og skrufast samt bedre lydisolert. Platen veier 15 kg / m2 hvilket er 67% tyngre enn vanlig gips. Krever spesiell skrue eller hardgipsskrue. Finnes i bredder av 600 eller 900 mm.
Erfaringer: Jeg valgte å bygge to vegger med det nederste laget av fibergips i stedet for OSB, egentlig mest for at jeg ville prøve samt ønsket så god lydisolasjon som mulig i disse veggene. Platen er betydelig tyngre enn vanlig gips samt mer stabil og kan sikkert bidra til bedre lydisolasjon. At den er skrufast synes jeg er en overdrivelse, i hvert fall om man sammenligner med OSB. Platen er vanskelig å jobbe med da en 900x2500 plate veier 34 kg samt at man må sage dem, det går ikke å knekke dem. Ved saging støver det noe ekstremt og man må gjøre dette utendørs. Platen har ingen papp som gjør at de er sårbare i kanter osv., det går å slå av hjørner ganske lett. Videre kan de ikke males direkte uten hele platen må bredsparkles. Jeg opplevde også at man måtte jevne til rundt skruehodene da fravær av papp gjorde at materialet buler opp rundt skruehodet. Jeg valgte å sette fibergipsen horisontalt (nedre laget) som man kan gjøre og som nesten er nødvendig siden de kun ser ut til å finnes i 600 og 900 bredde, hvilket blir vanskelig på bjelker cc 60. Dette fungerer dog bra da man uansett plassering skal lime sammen langsidene med tilhørende lim. Summa summarum, veggen ble til tross for opprinnelige 45 bjelker veldig stabil med fibergips under og hardgips over og føles nesten mer som mur enn en gipsvegg men totalt sett vanskelig å jobbe med platemateriale.
Test belastning ca 80 kg. Stående med en arbeidstøffel på skrue med plate som underlag, synes som de øvre merkene i bildet nedenfor. Deretter stående med arbeidstøffel på en steinplate mot skruen, de nedre merkene. Som det ses knapt synlige merker i første test.
Ultra board
Dette er en gipspalte som markedsføres av de ulike gipprodusentene som deres hardeste gipspalte. Den skal være forsterket med fiber, noe uklart hva slags fiber, og markedsføres også som skrufast. Platen veier 12 kg / m2. Hardgipsskrue bør brukes. Finnes i bredder av 900 og 1200 men den siste synes å være svært vanskelig å få tak i, hvilket nok er like bra med tanke på vekten.
Erfaringer: Jeg trengte å bytte ut en gipspalte og kjøpte da en ultra board palte, koster omtrent dobbelt så mye som en vanlig gipspalte. Platen er betydelig tyngre og mer stum enn vanlig gips. Pappen er relativt lik vanlig gips. Å knekke disse var betydelig mer plundrete og krevde at man risset dypere enn vanlig. At de er skrufast synes jeg, akkurat som fibergipsen, er tvilsomt om man sammenligner med OSB.
Test: Belastning ca 80 kg. Stående med en arbeidstøffel på skrue med plate som underlag, synes som de nedre merkene i bildet nedenfor. Deretter stående med arbeidstøffel på en steinplate mot skruen, de øvre merkene. Noe dypere merker enn fibergipsplaten.
Hårdgips
Dette er en glassfiberforsterket gipspalte samt med en angivelig kraftigere papp som samlet skal stå seg bedre i mer utsatte miljøer. Platen veier 12 kg / m2. Krever hardgipsskrue. Finnes i bredder av 1200 mm. Markedsføres ikke som skrufast.
Erfaringer: Jeg bestilte ca 20 hardgipspalter som ytre lag på vegger med eksisterende standardgips for å skape vegger med dobbelgips. Kostnad ca 180 kr per plate. Platene med 120 cm bredde og ca 35 kg vekt er ikke for de svake å bære opp selv til overetasjer osv. Ellers er de relativt lett å jobbe med, knekker som vanlig gips. Jeg har ingen vegg med standardgips x 2 å sammenligne med men opplever at veggene ble merkbart stabile og stumme. Dessuten synes jeg at pappen føles kraftigere, men snarere finere i overflaten enn vanlig gips.
Test: Belastning ca 80 kg. Stående med en arbeidstøffel på skrue med plate som underlag, synes som merkene til høyre i bilde. Deretter stående med arbeidstøffel på en steinplate mot skruen, merkene til venstre i bilde. Her ser man også inntrykk av skruens hals i motsetning til Ultra board.
Renoveringsgips
Disse brukes for å skape en glatt og jevn overflate der sparkling vurderes som for mye arbeid eller av annen grunn ikke gjennomførbart. Platene er forsterket med glassfiber samt har muligens noe kraftigere papp enn vanlige plater. Platene veier ca 5,5 kg / m2. For at platen ikke skal reise seg rundt skruehodet anbefales det hardgipsskrue.
Test: Belastning ca 80 kg. Stående med en arbeidstøffel på skrue med plate som underlag, synes som merkene nederst i bilde. Deretter stående med arbeidstøffel på en steinplate mot skruen, merkene øverst i bilde. Noe overraskende presterer renoveringsgipsen bedre enn både branngips og standardgips.
Branngips
Dette er en tykkere gipspalte om 15 mm der i det minste Norgips brannsplate har en kjerne som skal være forsterket med leire og vermikulitt. Platen veier 12,5 kg / m2. Tror ikke denne krever hardgipsskrue. Finnes i bredder av 1200 mm.
Erfaringer: Brukte dette noen steder for å dekke limtrebjelker og få disse i liv med øvrig gips. Platen føles svakere enn hardgips og ultra board, å trekke ut en skrue går betydelig lettere enn fra Ultra board. Ellers relativt lett å arbeide med.
Test: Belastning ca 80 kg. Stående med en arbeidstøffel på skrue med plate som underlag, synes som merkene nederst i bilde. Deretter stående med arbeidstøffel på en steinplate mot skruen, merkene øverst i bilde. Her ser man inntrykk av hele skruen.
Vindskyddsskiva
Disse finnes i ulike former og er laget noe forskjellig fra ulike produsenter. De er 9,5 mm tykke. Platenes vekt ca 7-7,2 kg / m2. Gyprocs vindtette plater GU har angivelig forsterket kjerne med glassfiber samt impregnert papp foran og bak. Norgips vindbeskyttelsesplate X9 (rød) ikke forsterket kjerne og impregnert på forsiden. Platene skal ikke inneholde noe giftig.
Erfaringer: Av visse grunner trengte jeg en vindbeskyttelsesplate for å få en vegg i liv. Min oppfatning er at disse til tross for impregnering kan males på, dette siden sparkel synes å sette seg som vanlig på disse. Å male direkte på platene virker mindre klart. Gyprocs plater føles muligens noe mer stabile enn Norgips men pappen på fremsiden oppleves tynnere.
Test: Belastning ca 80 kg. Stående med en arbeidstøffel på skrue med plate som underlag, synes som merkene øverst i bilde. Deretter stående med arbeidstøffel på en steinplate mot skruen, merkene nederst i bilde. Her ser man inntrykk av hele skruen. Platen presterer likevel bedre enn standardgips og er lik med branngips, hvilket i dette tilfellet kunne tenkes å skyldes at det er en plate med angivelig, forsterkning av glassfiber.
Standard gips
Platenes vekt ca 9 kg / m2.
Test: Belastning ca 80 kg. Stående med en arbeidstøffel på skrue med plate som underlag, synes som merkene nederst i bilde. Deretter stående med arbeidstøffel på en steinplate mot skruen, merkene øverst i bilde. Her ser man enda mer inntrykk av hele skruen. Standardskiven (i dette tilfellet fra Siniat) presterte dårligst av alle platene.
"Erfaringer: Jeg valgte å bygge to vegger med nederste lag av fibergips i stedet for OSB, egentlig hovedsakelig fordi jeg ville prøve samt ønsket så god lydisolering som mulig i disse veggene."
Hvordan festet du standardgipsen på fibergipsen? Går det med vanlige gipsskruer, eller brukte du fibergipsskruer der også?
Når jeg renoverte for 10 år siden, ble det OSB-plater i bunnen og hardgips utenpå. Veldig fornøyd med det, det ble virkelig stabile vegger.
Både Norgips og Saint-Gobain solgte hardgips, men Norgips var helt overlegen i kvalitet. På en knekt Norgips plate kunne man se at glassfibrene var helt jevnt fordelt. På en knekt Saint-Gobain plate kunne man se at fibrene lå i klumper, omtrent som om man hadde glemt å blande massen ordentlig. Mine medarbeidere som satte opp platene, bekreftet at Norgips platen helt klart var sterkere.
Nå var dette jo 10 år siden, og kanskje var det bare en dårlig batch, men tja, er man interessert kan det være verdt å sjekke.
tømmerman:
Hvordan festet du standardgipsen på fibergipsen? Går det med vanlige gipsskruer, eller brukte du fibergipsskruer der også?
Det finnes hardgipsskruer fra f.eks. MFT og Essve. MFT har litt mindre hoder og mer helning på halsen, litt større risiko for at det buler opp enn Essve opplevde jeg, men med Essve brakk flere skruer av i halsen når man skrudde i Ultraboard.
Fibergipsskruer er mer som sponplateskruer som borer seg helt ned i gipsen, så den skal man bare bruke for fibergips, som er meget hard.
Vanlige gipsskruer har for stort hode, det er vanskelig å få hodet ned i gipsen da det er såpass hardt, også risiko for at det buler opp.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.