Hei!

Jeg og jenta har nettopp gått og kjøpt oss et rekkehus. Vi bor for øyeblikket i en leilighet og må derfor selge den. For ca 6 måneder siden bestemte jenta at vi skulle rive veggen mellom kjøkkenet og stuen. Bare å lytte og frem med slegga og slå ned den veggen til halvveis. Så mistet jeg motivasjonen og nå har det blitt stående som det er...

Så nå til mine spørsmål.

Slik ser det ut i dagens situasjon

• Åpen planløsning mellom kjøkken og stue med delvis revet vegg. Kjøkkenet har lyse skuffer og en hylle, stuen har mørk kommode og vindu med gardiner.
Det jeg trenger hjelp med er disse tingene:

Gulvet mellom kjøkkenet og stuen... Der veggen har stått er det et "hull" og trenger en list av noe slag der. Gulvet er også høyere i stuen enn det er på kjøkkenet med ca 0.5mm. Noen som har en løsning på dette?

• En skjøt mellom to gulv, der veggen var, med en synlig kant og behov for en list for å jevne ut høydeforskjellen mellom kjøkken og stue.
Også i taket er det merker igjen etter veggen... hadde tenkt å sette dit en eikeplanke slik at rommet ser litt delt ut selv om det ikke er det. Hørte at man kunne lime dit planken? stemmer det? og hvis man kan det hvordan går man frem med det? ellers blir det å skru den dit? med andre ord hva er den enkleste måten å sette den dit?

• En tak med synlige merker der en vegg tidligere stod, planlegger å dekke med eikeplanke for illusjon av romdeling.
Så er det også hvelvet som jeg ble tvunget til å ødelegge... Hvelvet må være ca 190 cm bredt og lurer på om det finnes slike brede hvelv å kjøpe? Hvis det finnes, hvor kan man få tak i et billig slikt?

• Døråpning med delvis revet valv, rom med hvit dør, klær til tørk, støvsuger, gitar og kjøleskap i hjørne.
Er takknemlig for alle svar kreative som mindre kreative... Men har ikke helt tommelen midt i hånden selv så skulle virkelig trenge all hjelp jeg kan få med dette så vi kan få leiligheten solgt. Og er det noe dere ikke forstår hva jeg mener så skriv gjerne det her så skal jeg prøve å utvikle spørsmålene litt mer.

Og om det skulle finnes en hendig håndverker der ute som ikke har noe for seg i helgen og vil tjene en slant på dette så får dere gjerne ta kontakt med fransico_fresk@hotmail.com eller svare i denne tråden.

Mvh Fredrik

Taket ville jeg, som du skriver, sette en planke over. Enten hvitmalt eller muligens eik eller annet tre for å bryte av litt. Bor og plugg den i taket så kommer den ikke ned med det første.
"Valvet" ville jeg kle som en døråpning da valv koster mye og folk har ulik smak om hva som er pent. Bedre da at de nye eierne selv får bestemme form og farge på det.
Gulvets hull har jeg ingen direkte idé om.

Mikael_L
fransico skrev:
Gulvet mellom kjøkkenet og stuen.... Der veggen har stått er det et "hull" og trenger en list av noe slag der. Gulvet er også høyere i stuen enn det er i kjøkkenet med ca 0,5mm. Noen som har en løsning på dette?
En høydeforskjell på en halv mm er knapt noe man må/kan gjøre noe med!

Hva du skal fylle igjen hullet med er derimot litt vanskeligere, det beste ville kanskje vært om du kunne få tak i samme gulvmateriale som det eksisterende, og da helst av den mørkere typen. Så sage og pusle nøye, så det passer så bra som mulig i hullet og lime dit, og til sist få tak i samme type list og legge over så det ser ut som at de to forskjellige gulvene skal markere forskjellige rom.

Jeg tror ikke at det går å fikse så det ikke synes at det er skjøtet.
For å få et virkelig bra resultat er du nok nødt til minst å legge om det mørkere gulvet, men det kan kanskje til og med bli bedre å legge om begge gulvene.

Hvis leiligheten skal selges synes jeg dog det er like så greit å gjøre en midlertidig løsning, påpeke det hele for kjøperen, som da selv får velge hvilket gulv de vil ha i sin nye leilighet. Det leiligheten reduseres i verdi er trolig omtrent hva det koster deg å gjøre om gulvene.

Å sette en planke i taket, som så også går ned mot dørkarmen, ser kanskje litt underlig ut? Å male taket er kanskje et alternativ?

Takk for deres svar :) Har nå vært og handlet materialer på bauhaus og skal prøve å sette det opp i morgen. I taket ble det den planke. Har fått en ide selv at det kommer til å se bra ut ::) ble en eikeplanke, ser lik ut som den som sitter på halve veggen. På gulvet blir det 2 eikelister som er 12cm brede sammen med en liten eikelist som skal jevne ut de der 0.8mm som det skiller mellom gulvene.

Buen kjøpte jeg bare 1 furubord og 2 skjøter så skal prøve å sparkle de ødelagte delene av buen og deretter male...

Så dette ser ut til å løse seg i alle fall :)

Mvh Fredrik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.