Tenker litt til meg selv og hva som skulle måtte skje for at jeg skulle gå over til naboen og be dem dempe seg, det er ganske langt til det nivået for meg.

Har to barn selv og de lever utendørs noen ganger men blir selvfølgelig bedt om å dempe seg når det går over styr.

Siden begge våre naboer er bilentusiaster inklusiv deres voksne barn, så er det mye motordur, høy motorlyd og annet bilrelatert frem til kl. 22, men det plager verken meg, samboeren eller barna. Visst kan man sukke en gang når barna har kastet opp i 2 dager, akkurat sovnet og naboen starter sin V8 med rett rør, men sånt skjer.

Men før hadde vi på den ene siden et par alkoholikere som satt og skrek, sloss og var dumme mot hverandre og alltid skulle gråte utover hekken på sommerkveldene når vi satt og nøt det som best. Der var det bare å bruke "jobb-stemmen" og si ifra ordentlig.

Oppsummering av hva jeg vil si:

Naboer bråker, barn bråker spesielt, la ikke naboen stoppe dere fra livet deres, kommer han/hun tilbake så finnes det trolig større problemer i hjemmet.

harry73 harry73 skrev:
Hvorfor ikke bare anta at det var en særlig slitsom kveld for naboen + barn. Barnet kanskje var syk.
Første gang kan man lett gi med litt ekstra og stole på at det er spesielle omstendigheter den kvelden.
Skulle det bli en vane at naboen kommer og klager kan man si at dere forrige gang tok inn barna fordi dere antok at det fantes spesielle grunner, men at dere også vil leve deres liv.
Og at dere i fremtiden gjerne tar litt ekstra hensyn når det trengs som mest, men ikke alltid.
Mye spekulasjon og om og men og kanskje.
Jeg vil si imot at det er en ganske stor greie å gå over og klage. Naboen ser jo at det er gjester og fest. Sjelden hendelse altså. TS har vel ikke påskemiddag hver torsdag året rundt.
Man får jo svelge og bite sammen litt om noen tilfeldigvis klipper gresset på et tidspunkt som ikke passer meg perfekt.

• Liker
GlennB
  • Laddar…
Ja det har blitt litt spekulasjoner om naboene i tråden kanskje, de virker å være hyggelige typer. Jeg håper bare deres villa er velbygd så de ikke står der med store problemer senere. Har selv kanskje litt fordommer om hus som bygges på spekulasjon så det hadde vært interessant å vite mer om noen har erfaring med for eksempel lydisolering i nøkkelferdige hus som kjøpes inn fra Øst-Europa.

Haha, dette var humor. 4 sider med meninger og spekulasjoner på 2 dager. Er dette byggahus- eller familjeliv-forumet?? :crysmile::crysmile:

De har gått over 1 gang og spurt om de kan få litt ro. Kan jo vært hva som helst. Hen hadde jo en god forklaring til hvorfor hen syntes lyden var plagsom (sitt barn). Det var jo ikke slik at hen kom over og mente at svogeren din var full og ville at hen skulle fjerne seg... Det hadde jo ellers vært en liten stemningsdemper.

Jeg tror du kan ta det chill og bruke energien din på morsommere ting. Typ hvordan du kunne bygge kvarterets peneste terrasse eller bygge den kuleste trehytta til dine kids.
Kommer naboen over flere ganger får du gjerne komme tilbake til tråden, men hvis han ikke gjør det så tror jeg ikke du trenger å gå rundt og bekymre deg for hans vegger :) Lykke til (y)(y)

• Liker
Nils82 og 1 annen
  • Laddar…
TRJBerg
Glad for at vi har 400 meter til nærmeste nabo.

T tobbbias skrev:
Haha, dette var humor. 4 sider med synspunkter og spekulasjoner på 2 dager. Er dette byggahus- eller familjeliv-forum?? :crysmile::crysmile:

De har gått over 1 gang og spurt om de kan få litt ro. Kan jo vært hva som helst. Hen hadde jo en god forklaring på hvorfor hen syntes lyden var plagsom (sitt barn). Det var jo ikke sånn at hen kom over og mente at svogeren din var full og ønsket at hen skulle ta en pause... Det hadde jo ellers vært en liten stemningssenker.

Jeg tror du kan ta det med ro og bruke energien din på morsommere ting. Som å bygge nabolagets flotteste terrasse eller den kuleste trehytta til barna dine.
Kommer naboen over flere ganger kan du gjerne komme tilbake til tråden, men hvis han ikke gjør det, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for hans vegger :) Lykke til (y)(y)
Jo som sagt skiftet fokus litt i tråden. Ny på forumet og kan ikke så mye om byggeteknikk og hva som kan skille seg ut mellom forskjellige hus med hensyn til lydisolering osv. Tanken var å lære litt mer enkelt og greit, og jeg trodde dette forumet kunne være egnet for det. Så kanskje man ikke kommer lenger enn til at det ikke burde være lettbetongveggene som er problemet, men mye mer sannsynlig ventilasjonsluftingene.

Sist redigert:
garden_gnome garden_gnome skrev:
Det vet jeg, det er bekymringen som gror for at det vil oppstå igjen
Igjen, jeg synes du går hendelsene i forveien...

Jo som sagt fokus skiftades litt i tråden. Ny i forumet og kan ikke så mye om byggnadstektik og hva som kan skille seg ut mellom ulike hus med hensyn til inhörning etc. Tanken var å lære meg litt mer rett og slett, og det trodde jeg dette forumet kunne være passende for. Så kanskje man ikke kommer lenger enn til at det ikke burde være lettbetongveggene som er problemet, men mye mer sannsynlig tilluftventilasjonene.
En god løsning på bekymringene og funderingene kan kanskje være å konfrontere naboen. Si at du har tenkt på at han virket forstyrret av barnas lek og at du beklager det, og gjerne følger med inn til ham for å lytte slik at du kan få en oppfatning av hvor lytt hans hus kan være. Da kan du se og spørre angående veggenes isolasjon, sjekke tilluft mm.

Vi har naboer som bor i et nybygd hus som ligger ca 15 meter fra vår tomtegrense. De flyttet inn i høst, og nå kommer den første varme perioden da man er mye ute på tomten...

Allerede den første skikkelig varme helgen (påske) kom faren i huset over og sa at våre barn forstyrret deres datters søvn. Våre barn var da ute på tomten og lekte med sine søskenbarn da det var slektkalas og klokken var rundt 21 når de kom over. Vi hadde døren åpen og selvsagt oversikt over våre barn og syntes de holdt et rimelig lydnivå.

Vi er veldig forundret over at de ble forstyrret siden deres datters rom ikke har vinduer mot vår side (bare en yttervegg). Hadde vi selv lukket altandøren hadde vi knapt hørt barna der ute.

Hele situasjonen har skapt en uro for at deres hus (som er bygget av et østeuropeisk firma på spekulasjon) rett og slett ikke er tilstrekkelig isolert. Synd for naboene i så fall, men også et bekymmer for oss siden vi ikke vil måtte trippe på tå på vår egen tomt.

Da vi bygde vårt hus for en tid siden husker jeg at det fantes krav til hvilke lydnivåer huset skal kunne stenge ute. Disse er da mer angitt i forskjellige lydklasser. Finnes det noe mer "lettforståelig" materiale med hverdagslige eksempler som kan få oss til å forstå mer hvor problemet ligger... dvs er det kanskje vi som er for høylytte allikevel. Eller de som er for følsomme alternativt rett og slett huset som ikke holder mål?
Kjøp hørselsvern til dem, det hadde jeg gjort.
Blir man forstyrret av sånt ligger forstyrrelsen hos dem og ikke dere.
Bare nyt tomten og sommeren.

harry73
Ingenting man vil/kan bruke i sengen.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ingenting man vil/kan bruke i sengen.
Joda det går utmerket.

Om vi snur på argumentet fra naboen da: Hvorfor er deres barn ute og skriker og leker kl 21? Hvorfor er de ikke innendørs og holder seg litt rolige? Burde ikke dere som foreldre finne på en roligere aktivitet til dem på den tiden, for eksempel sitte og se på film og roe ned?
Sånn var i hvert fall min oppvekst, frem til tenårene så var 21 en sjelden tid å være UTE.
Men vanligvis så skyldes det jo at foreldrene vil være inne, kanskje med noe varmende under frakken og da er det praktisk at barna er ute. Du skriver at du hadde "tilsyn", men det forhindrer jo ikke på noen måte skriking eller høy lydvolum, selv om barna demper seg raskt etter en tilsnakkelse så er jo skaden allerede skjedd for naboen og deres barn er våknet og de må begynne på ny med leggingen.....

Nå vil jeg ikke si at naboen har rett og du tar feil, men at du tenker deg inn i situasjonen som en utenforstående. Så kanskje kan dere komme frem til en løsning og naboskikk, snarere enn sverting.

Dessuten din kommentar om at naboens hus skulle være bygget av et eller annet østeuropeisk firma er jo et unødvendig slag under beltestedet for hvem som har bygget huset har null og ingenting med saken å gjøre.

• Liker
  • Sint
Maria T og 2 andre
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Mange foreldre bruker slike [lenke]
Noe som er idioti siden de forstyrrer barnas naturlige søvn og kan føre til øreinfeksjoner, spesielt hvis de sitter på i flere timer i løpet av en natt. At man som forelder skal trenge å ha hørselsvern til barna sine for at naboene skal få leve løssluppent er jo jævlig merkelig også.

• Liker
  • Wow
MONTREAL og 2 andre
  • Laddar…
K KriZomb skrev:
Om vi snur på argumentet fra naboen da: Hvorfor er deres barn ute og skriker og leker kl 21? Hvorfor er de ikke innendørs og holder seg litt rolig? Burde ikke dere som foreldre ordne en roligere aktivitet til dem på den tiden, for eksempel se på film og roe ned?
Slik var i alle fall min oppvekst, frem til tenårene var 21 en sjelden tid å være UTE.
Men vanligvis så skyldes det jo at foreldrene vil være inne, kanskje med noe varmt i glasset og da er det praktisk at barna er ute. Du skriver at du hadde "oppsikt", men det hindrer jo på ingen måte skrik eller høy lydvolum, selv om barna demper seg raskt etter en tilrettevisning så er jo skaden allerede skjedd for naboen og deres barn er våknet og de må begynne om med leggingen.....

Nå vil jeg ikke si at naboen har rett og du har feil, men at du tenker deg inn i situasjonen som en utenforstående. Så kanskje dere kan komme frem til en løsning og naboskap, snarere enn utskjelling.

Deretter din kommentar om at naboens hus skulle være bygget av et eller annet østeuropeisk firma er jo et unødvendig slag under beltestedet for hvem som har bygget huset har null og ingenting med saken å gjøre.
Det står jo i aller første innlegg i tråden at det var påskehelg og slektstreff og at søskenbarna var ute og lekte.
Ikke at barna herjer 24/7/365.

• Liker
MONTREAL og 4 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.