H
prototypen prototypen skrev:
Hammarband gjør ingen større nytte da takbjelkene ligger midt over de stående stolpene.

Protte
om det ikke er noen store dører eller vinduer dog.
Men da kan man jo felle inn en Bärlina der

Beklager min uvitenhet, jeg trodde hammarband var en ekstra planke/regle som lå øverst opp under takreglene og på øvereglen på veggen :surprised:

Trenger ikke å unnskylde deg for meg.
Jeg er bare glad for at folk svarer
Jeg tolker det som at folk synes at konstruksjonen av stammen er korrekt. Det gleder meg.
Den er i prinsippet kopiert fra de attefallsstommene som går an å kjøpe. Bare at veggenes dimensjon og høyde har blitt økt.
Og overflaten doblet.

Men nå når jeg legger på taket, blir stommen mer eller mindre vindfølsom? Trenger jeg å stive opp mer for å ikke risikere at veggene beveger seg?

• Liker
Potter
  • Laddar…
Bronken
Noen flere midlertidige diagonaler (45x95 eller lignende) på inn- eller utsiden av veggene - avhengig av hvilken side du (ikke) vil begynne å jobbe først - er bra og vil berolige deg ved blåst.
Diagonaler fra nede i hjørnene og skrått oppover pleier å bli stabilt.
Bruk vateret for det blir vanskelig å rikke rammen rett senere når man vil sette opp platene.

Sist redigert:
  • Liker
northernlight65
  • Laddar…
K
Jeg gjorde motsatt og droppet bærelekt, jekket ut og felte inn en bærelinje, fordelen jeg så var at jeg kunne feste takbjelkene med rette spikerplater direkte i hver bjelke.

Gøy å se at flere tør å gi seg i kast med lignende konstruksjoner uten mye erfaring! :)
Synes det ser stabilt ut. Som nevnt tidligere vil plater og tak stive det opp ytterligere. Da jeg bygde vår garasje, sprang på taket og la undertak, føltes alt veldig ustødig, men med OSB og gips rører det seg ikke engang når det blåser.

• Liker
rattato
  • Laddar…
Hammarbandets oppgave er å stabilisere veggen og hindre at den trykkes utover av belastningen på takstolene. Derfor skal den monteres liggende.

• Liker
O.Cholm og 2 andre
  • Laddar…
Skal innertaket følge Tak-reglene, dvs du får maks 220 mm isolering?
Det høres i så fall litt tynt ut. Hadde vanskelig for å få godkjente U-verdier med mindre enn 400 mm da jeg tegnet vår tilbygg. (eller er det fritidsbolig, da har jeg for meg at kravene er betydelig lavere).

Taket senkes ned, så det blir mer enn 220mm.
Men det er et fritidshus dog.

• Liker
mojjen
  • Laddar…
Cheesen
R rattato skrev:
Hei!
Gjør en tilbygging på 50kvm.
Hatt en plan som har føltes riktig og stabil.
Men nå når jeg har reist stenderverket, og ser virkeligheten og følt tyngde og høyde så kom uroen over at man har gjort noen fatale konstruksjonsfeil.
Så før jeg fortsetter så stiller jeg spørsmålet her.

Forutsetningene er som følger for stenderverket.
11.8m x 4,44m alt virke i 45x220.
Sill festet i søyle med m10 stang, innstøpt.
Søyle hver meter.
Cc60 på alt (gulv, vegg, tak))
I sillen sitter det 2bjelkelag lagt med skjøter overlappet. Så veggpartier.
Veggene er 3,1m og 3,5m
Så takbjelkene på dem.
Alt er skrudd med 6x120.
Nå skal jeg krysslegge hullbånd for å få til stivhet.
Føles dette riktig?
Har jeg gjort noe virkelig grovt feil med hensyn til sikkerheten?[bilde][bilde][bilde][bilde][bilde]
Ja jeg vet ikke om det er riktig, men jeg har fått lære at dersom det finnes et skruehull så skal det dit en ankerskrue.

• Liker
JanEW
  • Laddar…
Nissens
Cheesen Cheesen skrev:
Ja jeg vet ikke om det er riktig men jeg har fått lære at om det finnes et skruehull så skal det dit en ankarskrue.
Nja, ikke i alle skruehull...

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja jeg vet ikke om det er riktig men jeg har fått lære meg at om det finnes et skruehull så skal det dit en ankarskrue.
Du tenker på bjelkeskoene?
Jo selvsagt, de var jo ikke skrudd i det hele tatt på bildet. Dog blir det nok ikke i hvert hull.

R rattato skrev:
Hei!
Gjør en påbygging på 50kvm.
Hatt en plan som føltes riktig og stabil.
Men nå når jeg har reist reisverket, og ser virkeligheten og kjent tyngde og høyde så kom bekymringen for at man har gjort en fatal konstruksjonsfeil.
Så før jeg fortsetter stiller jeg spørsmålet her.

forutsetningene er som følger for reisverket.
11.8m x 4,44m alt virke i 45x220.
Syll forankret i søyle med m10 stang, innstøpt.
Søyle hver meter.
Cc60 på alt (gulv,vegg,tak))
I syllen sitter det 2 bærebjelker lagt med skjøter ombyttet. Deretter veggpartier.
Veggene er 3,1m og 3,5m
Deretter takbjelkene på dem.
Alt er skrudd med 6x120.
Nå skal jeg kryssebinde hullbånd for å få til stivhet.
Føles dette riktig?
Har jeg gjort noe virkelig grovt feil angående sikkerheten?[bilde][bilde][bilde][bilde][bilde]
Hva sier din KA?

Hva sier din KA?

H
Trenger ikke ha KA på alt.
Mitt bygg som jeg gjorde nå så kunne jeg ordne alt selv.
Så når jeg er ferdig skal jeg gi beskjed til kommunen så ordnet han med et papir for egen kontroll.
Når jeg fikk den inn så skulle de gi meg sluttbeskjed.

Bygger kombinert stall med garasje nå ca 100 kvm.

• Liker
northernlight65 og 2 andre
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Jeg trodde også det ble kalt hammarband...skal bli interessant å se deres svar. De kanskje tenker på avveksling under hammarbandet :thinking:
Den liggende kalles hammarband. Den stående kalles stående hammarband, den veksler av lastene fra taket over dører og vinduer.

• Liker
PCN og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.