Hei!
Gjør en tilbygging på 50kvm.
Har hatt en plan som føltes riktig og stabil.
Men nå når jeg har reist stommen, og ser virkeligheten og har kjent tyngde og høyde så kom bekymringen om at man har gjort en fatal konstruksjonsfeil.
Så før jeg fortsetter så stiller jeg spørsmålet her.

forutsetningene er som følger for stommen.
11.8m x 4,44m alt treverk i 45x220.
Syll forankret i søyle med m10 stang, nedstøpt.
Søyle hver meter.
Cc60 på alt (gulv, vegg, tak))
I syllen sitter det 2bærebjelker lagt med skjøter overlappet. Så veggpartier.
Veggene er 3,1m og 3,5m
Så takbjelkene på dem.
Alt er skrudd med 6x120.
Nå skal jeg krysse hullbånd for å få til stivhet.
Føles dette riktig?
Har jeg gjort noe virkelig grovt feil angående sikkerheten? Byggstillas av tre med stående og liggende bjelker under oppføring, omgitt av skog i sollys. Tilbygg under oppføring med synlig trekonstruksjon, støttet av betongpilarer. Klar blå himmel og skog i bakgrunnen. Bygningsstruktur med trebjelker og stillas under oppføring, solrik dag med blå himmel, stiger lent mot veggene, omgitt av trær. Byggekonstruksjon med metallbrakett som fester trevirke til en rødmalt betongstolpe, omgitt av grus. Trebjelke med metallbeslag og bolt på et byggeprosjekt.

Bronken
Nå skal jeg sikkert ikke uttale meg om ting jeg ikke er utdannet på men ut fra ren livserfaring så ...

Synes det ser stabilt ut. Antar at du har regnet på at takstolene tåler det de skal.
Hva skal det være for taktekking?
Ser ingen direkte feil, men føles som bjelkeføttene er litt unødvendige.

Hva skal det brukes til - bolig eller lager?

Sist redigert:
Setter du plater innvendig og / eller utvendig så blir det stabilt.
Setter du råspont innvendig, så sett den på diagonalen.

Taket vil også stive opp bygget.
Hålband er litt tricky, det må strekkes ordentlig, og da drar du huset litt skjevt og så skal det andre båndet dra det rett igjen.

Protte

Sist redigert:
Bronken Bronken skrev:
Nå skal jeg sikkert ikke uttale meg om saker jeg ikke er utdannet på, men av ren livserfaring så ...

Synes det ser stabilt ut. Antar at du har regnet på at taksperrene tåler det de skal.
Hva slags takbekledning skal det være?
Ser ingen direkte feil, men det føles som om bjelkeføttene er litt unødvendige.

Hva skal det brukes til - bolig eller lager?
Takk for svar. Taket er papp, 7 graders helling. Råspontluker.
4 meters spennvidde. Det skal fungere ifølge tabeller.
Gulvbjelkelaget ligger på syll og er skrudd i bæringen. Bjelkeskoene var en siste minutt-greie, jeg var bekymret for at det andre skulle være for svakt utført. Det er en tilbygging for bolig.

Ser ut som når jeg bygde en bod til min far for noen år siden.
Bør være stabilt når du "kler" det.
En ting jeg ser, du har ingen hammarband (regel høyestopp), det hadde ikke jeg heller da jeg gjorde boden pga var nødt til å spare på høyde.

• Liker
Björn.tore og 1 annen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Setter du plater innvendig og/eller utvendig så blir det stabilt.
Setter du råspont innvendig så sett den på diagonalen.

Taket kommer også til å stive opp bygget.
Hålband er litt vanskelig, det må strammes ordentlig og da drar du huset litt skjevt og så skal det andre båndet dra det riktig igjen.

Takk for svar. Hålbandet sitter nå (på enkelte vegger). Synes det stabiliserer litt. Men står jeg oppe og gynger på veggene så får jeg en liten gynging. Men jeg kanskje er ute etter for mye stabilitet på dette stadiet?
Som det kanskje høres, så er nettopp vindstabiliteten av de lange veggene min største bekymring.
Skal det være skikkelig stivt nå?

Protte

H
Ser stabilt ut men som tidligere sa, hammarband hadde vært bra

• Liker
Dalamasen og 1 annen
  • Laddar…
Jeg skrå/skjev skrudde med ankarskrue. Båndet ble som en pianostreng.

• En treramme for en konstruksjon står på en solfylt byggeplass med trebjelker montert skrått. Ankarskruv er brukt, og skygger faller på bakken.
T TheGame skrev:
Ser ut som når jeg bygde et bod til min far for noen år siden.
Bør være stabilt når du "kler" det.
En ting jeg ser du har ikke noen toppsvill (regel helt øverst), det hadde ikke jeg heller da jeg gjorde boden fordi jeg var nødt til å spare på høyden.
Takk for svar. For en feil, jeg trodde den liggende regelen, oppå veggenes regler var toppsvillen? Skal det være en stående der også?

R rattato skrev:
Takk for svar. Hvilken feil, jeg trodde den liggende regelen, oppå veggenes regler var hammarbandet? Skal det være en stående der også?
Jeg trodde også det ble kalt hammarband...skal bli interessant se deres svar. De kanskje tenker på avveksling under hammarbandet :thinking:

H
Jeg ville satt det da du har lang spennvidde.
Jeg satte det på stallen for det blir en del trykk på hammarbandet.

• Rammeverket til et byggprosjekt med stiger og presenning, sett om natten.
  • Liker
Herr
  • Laddar…
H
Kalles vel bjelkelag til hanebjelke.
Alltid sagt hanebjelke og i min verden består den da av bjelkelag og hanebjelken.

veggen blir vel stivere med bjelkelaget, så tar det jo opp masse last.
Kan bygge uten om takstolene står over vegg stenderne.
Men tar man opp en bred dør eller vindu så blir det vekt ned fra takstolene der.

Men jeg skal ikke si at det går eller ikke hos deg, kommer vel an på snøsonen osv.

• Liker
Ickedickedoa og 1 annen
  • Laddar…
Akkurat, du kobler fra reglene og banker inn hammarbandet der

Hammarband har han, ikke noen innfelt bærelinje. Men det ser jo ut som om at det står veggstender under hver taksperre, og da trengs ingen bærelinje.

• Liker
mejner og 9 andre
  • Laddar…
Hammarband gjør ingen større nytte da taksperrene ligger midt over de stående stolpene.

Protte

• Liker
Juthstrand og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.