Hei!
Jeg og samboeren har tenkt å tapetsere om en av våre vegger (yttervegg) og det er ganske store folder som ser ut til å være gjennom alle tapetlagene. Ok, da tar vi bort alle gamle tapeter, tenkte vi. Vi gjorde en test på en liten flekk og til vår overraskelse var det indre tapetlaget en tykkere papp (lumppapp?) og innenfor dette kommer krysslagte fibre. Hva er dette? Vi har aldri sett noe lignende.
Jeg kan legge til at huset er et murhus bygget i 1952.

Veggen viser en åpning i tapetet som avslører lag papir bak, med kryssende fibre synlige gjennom et hull.

Sist redigert:
A
Det der er tette med et lag puss utenpå. Det beste dere kan gjøre er sannsynligvis å rive kun det ytre laget av tapetet og deretter sparkle eventuelle ujevnheter.

Den der skumplasttapeten kan være vanskelig å få bort, det går jo kanskje ikke å bløte gjennom plasten og på den måten løse opp limet.

Da kan 6 mm renoveringsgips være et enklere alternativ, eller til og med bare en Easy Cover-tapet.
De ligger nok på samme prisnivå, så jeg ville valgt gipsen.

Takk for svarene. Jeg kunne aldri gjette at de skulle ha brukt vass og puss. Føles veldig fremmed for denne delen av landet (Övik). Det føles ikke riktig som puss, men mer som papp, men ingenting er jo umulig.

Det får nok bli renoveringsgips, føles enklest så.

Fast mange tapeter er jo "skiktbare", dvs. man kan rive bort overflatelaget så bare underpapiret blir igjen. Prøv det i et hjørne!

Skrap bort løstsittende tapet – sjekk spesielt i hjørner og ved lister. På papirbårne vinyl- og strukturtapeter dras hele overflatelaget av. Gamle overlappsskjøter slipes ned eller skjæres bort og sparkles ut. Andre hull og ujevne partier må også sparkles ut over hele overflaten. Større hull repareres først med veggfix eller lignende. Gjør en lett sliping på alle sparklede overflater. Støv og forlim sparklede overflater med utspedd lim i henhold til instruksjonene på pakken.
Fra http://www.borastapeter.se/sv/fakta/tapetskolan/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.