Det der hører til kategorien av de enkleste oppgavene en snekker kan utføre. Det ville være interessant å ansette denne snekkeren til å f.eks. sette opp et kjøkken. Jeg har aldri sett et kjøkken som luter 40 grader og hvor vasken og koketoppen er opp-ned.
 
  • Haha
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
lärjungen
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Hei, trenger litt hjelp, jeg bor i borettslag og er ikke så kyndig i byggteknikk osv. En håndverker gjorde litt jobb hos meg, blant annet skiftet han gulv i kjøkken og gang. Han måtte komme tilbake og komplettere på grunn av litt slurv:

- oppvaskmaskinen var ikke festet. Det gjorde han nå ved å skru den inn i veggen. Skal man gjøre det slik? Skru i vegg, skrått? Er det fare for fuktskade?

- terskler var ikke festet. Han har nå festet med noen ikke forsenkede skruer, en forsenket og også spiker samt laget en sprekk i terskelen.
*edit: Det er også en variasjon på typer og farger av spiker, samt avstanden er ikke symmetrisk i noen retning, skruen "i midten" er ikke i midten. Er dette i henhold til byggstandard?

- er det ok at det ser ut som det gjør bak komfyren?

- skal jeg akseptere at døren ikke kan åpnes helt?

- Han har satt gulvlister rundt en dør, i stedet for dørlister. Det er jo andre slags kanter på dør/gulvlister. Skal jeg akseptere det?

Er jeg for pirkete?

se bilder. Takk for hjelp!!
Er du sikker på at de sendte en håndverker og ikke naboen din, onkel Bertil?
 
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Takk for svar! Gulvet er lagt på høsten, snart 1,5 år siden. Det som skjer nå er restarbeid, fiks av slurv. Jeg leste et sted at avstanden gulv-vegg skal bestemmes ut fra gulvarealets størrelse vet ikke hva som er korrekt, men uansett så skal det vel likevel være samme avstand på en strekning som henger sammen tenker jeg.
Det er vanskelig å få helt eksakt samme avstand, kan jo bli 10 mm et sted og 12 mm ved siden av, men det dekkes jo av gulvlisten og synes ikke etterpå.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Det går ikke så bra her
S Sir Duke skrev:
Det er vanskelig å få nøyaktig samme avstand, det kan jo bli 10 mm et sted og 12 mm ved siden av, men det dekkes jo av gulvlisten og synes ikke etterpå.
OK, så 2 mm er for lite?
 
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Det går inte så bra här

OK, så 2 mm är för lite?
Ja, ettersom tregulv beveger seg med luftfuktighet. Man skal legge gulvet flytende, altså bare forankret i seg selv, og med en ekspansjonsfuge til omkringliggende vegger og fast innredning. Dette står i produsentens anvisninger for montering. Minimum pleier å bli angitt til 10 mm. Det som kan skje hvis avstanden er for liten, er at planken med tiden tar i veggen og gulvet slår seg ettersom det ikke kan ta veien noe annet sted. Du har altså ikke en fagmessig utført gulvlegging, som innebærer risiko for problemer.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja, fordi tregulv beveger seg med luftfuktighet. Man skal legge gulvet flytende, altså bare forankret i seg selv, og med en ekspansjonsfuge til omkringliggende vegger og fast innredning. Dette står i produsentens anvisninger for montering. Minimum pleier å angis til 10 mm. Det som kan skje hvis avstanden er for liten er at planken med tiden tar i veggen og gulvet slår seg fordi det ikke har noen annen vei å gå. Du har altså ikke en fagmessig utført gulvlegging, noe som innebærer risiko for problemer.
Takk for ditt engasjement i saken samt for informasjonen.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Jeg skal gi tilbakemelding om arbeidet til hen. Får se hvordan alt faller ut.
Ser ut til å være feil kabel til komfyrtilkoblingen.
Autorisasjon kreves for fast montering.
 
Hei,

Vi har renovert et hus fra 1800-tallet og hadde i begynnelsen en dårlig opplevelse av dårlige Håndverkere til den graden at vi bestemte oss for å gjøre 90% av arbeidet selv.

Som mange allerede har sagt, du har betalt for en tjeneste & resultatet har blitt dårlig, det er ikke din feil og du skal ikke akseptere det. Dessverre er dette altfor vanlig enn det burde være.

Sjekk ut https://www.hallakonsument.se. Send en e-post til håndverkeren med alle bilder og feil listet og be om at de retter opp i dem eller gir rabatt. Ifølge loven er håndverkere forpliktet til å være proaktive i å rette feil som oppstår i deres arbeid. Sørg for å holde all kommunikasjon skriftlig.

Tom

ps Beklager min svensk
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
tjdiyer tjdiyer skrev:
Hei,

Vi har renovert et hus fra 1800-tallet og hadde i begynnelsen en dårlig opplevelse med dårlige Hantverkare i den grad at vi bestemte oss for å gjøre 90% av arbeidet selv.

Som mange allerede har sagt, du har betalt for en tjeneste og resultatet har blitt dårlig, det er ikke din feil og du skal ikke akseptere det. Dessverre er dette altfor vanlig enn det burde være.

Sjekk ut [lenke]. Send en e-post til Hantverkaren med alle bilder og feil listet og krev at de utbedrer dem eller gir rabatt. Ifølge loven er håndverkere tvunget til å være proaktive i å rette opp feil som oppstår i arbeidet deres. Sørg for å holde all kommunikasjon skriftlig.

Tom

ps Beklager min svenske
Takk så mye for denne meldingen! Jeg har gjort ovenfor og er i en prosess nå.
Det er mange bra håndverkere, og det er alltid lurt å sjekke referanser nøye. Lett å tenke på det i ettertid.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Det er dette som gjør at jeg nøler med å kjøpe inn håndverkere. Det finnes liksom ingen mal for å kunne skille mellom bra og dårlige… Man må bare gå på følelse og selvfølgelig sjekke tidligere arbeid..og man får ikke kvittering før etterpå.. noen ganger underveis hvis man følger dem nøye..

For meg som er en rimelig kunnskapsrik amatør, så kan jeg en del og vet litt hva jeg snakker om. Men hvordan gjør man det hvis man ikke kan og dessuten ikke er så interessert.. må være fryktelig.

Jeg er nå heldig som har fått tak i en fantastisk elektriker. Vi snakker mye før om hva som går og ikke går, hvis noe oppstår, tar vi det derfra. Full kommunikasjon hele tiden. Og veldig prisverdig. Nå skal jeg teste et VVS firma som så langt har gitt akkurat samme inntrykk som elektrikeren og følelsen er veldig bra.
 
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Tror du har fått alle svar du trenger allerede :D Men terskler pleier man nok å lime og ikke skru. Jeg synes alt ser puslete ut. Jeg lærte meg en bra ting en gang da vi bygde hus. Typ sånn her "det alle som skal hjelpe til med huset har til felles, er at ingen skal bo der". Man kan spørre litt fint om han ville gjort sånn i sin egen bolig?
 
Fairlane
Det der burde ikke engang klassifiseres som slurv, men bare inkompetanse og uinteresse. Skruer som ikke sitter rett er slurv, skruer som er feil og forskjellige er ikke slurv, bare jævlig dårlig.
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Må bare løfte på hatten for "Karinsbostadsratt" Imponerende å holde slik ro, og vise en så høy respekt for mennesker som hun gjør, til tross for et så ekstremt amatørmessig utført jobb. Det finnes ingen forsvar for det han har levert, men å likevel se personen bak, selv om du selvsagt skal kjempe for å få oppreisning er virkelig sterkt. I motsetning til ganske mange her, meg selv inkludert, som lett setter klørne ut litt for raskt noen ganger. Med det sagt synes jeg likevel når alt er over, om du ikke får en oppreisning du er tilfreds med, at du bør navngi vedkommende firma. For om han fortsetter å gjøre så dårlige jobber, uten å så gjøre det riktig for seg. Så tror jeg alle i deres nærområde er takknemlige for en advarsel...
 
  • Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Må bare ta av hatten for "Karinsbostadsratt" Imponerende å holde en slik ro, og vise en så høy menneskelig respekt som hun gjør, til tross for en så ekstremt amatørmessig utført jobb.
Det finnes ingen forsvar for det han har levert, men å likevel se mennesket bak, selv om du selvfølgelig skal kjempe for å få oppreisning er virkelig sterkt. I motsetning til ganske mange her, meg selv inkludert, som lett går i forsvar litt for raskt noen ganger.
Med det sagt synes jeg likevel når alt er over, hvis du ikke får en oppreisning du er tilfreds med, at du bør navngi det selskapet. For hvis han fortsetter å gjøre så dårlige jobber, uten å gjøre opp for seg. Så tror jeg alle i deres nærområde er takknemlige for en advarsel...
Takk for varme ord! Det hjelper ikke ofte å reagere i affekt, jeg har absolutt gjort det selv også i ulike situasjoner tidligere.

Jeg tar saken videre til ARN hvis vi ikke kommer frem til en løsning, selv om det mest er småting, handler om noen tusenlapper hvis man måler i timespris for et profesjonelt snekkerfirma + materiale for å få det fikset ordentlig. Det er nok mest det at jobben ikke er utført med omsorg og i henhold til en standard som man kan forvente, som forstyrrer meg mest på dette stadiet. Pluss at jeg ikke kunne solgt leiligheten uten å få det fikset.

Jeg vil ikke risikere å bli anklaget for injurier, derfor vil jeg nå ikke oppgi noe navn på firmaet. Avhengig av en eventuell beslutning fra ARN, blir det enten kompensasjon/utbedring/kanskje svartelisting.

Må ha litt is i magen her!
God helg :)
 
  • Liker
Roger Fundin og 5 andre
  • Laddar…
Skriver du bare firmanavnet kan du ikke dømmes for ærekrenkelse. Men jeg hadde heller ikke gjort det før saken er avsluttet.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.