Hei, trenger litt hjelp, jeg bor i borettslag og er ikke så kyndig i byggteknikk mm. En håndverker gjorde litt arbeid hos meg, byttet gulv på kjøkken og i gang blant annet. Han måtte komme og komplettere for litt slurv:
- Oppvaskmaskinen var ikke skrudd fast. Det gjorde han nå ved å skru den inn i veggen. Skal man gjøre slik? Skru i vegg, skrått? Er det risiko for fuktskade?
- Tersklene var ikke festet. Han har nå festet med noen ikke nedsenkede skruer, én nedsenket og også spiker samt skapt en sprekk i terskelen.
*edit: Det er også en variasjon i sorter og farger av spiker, samt avstanden er ikke symmetrisk i noen retning, skruen "i midten" er ikke i midten. Er dette i henhold til byggstandard?
- Er det ok at det ser ut som det gjør bak komfyren?
- Skal jeg akseptere at døren ikke kan åpnes helt?
- Han har satt gulvlister rundt en dør, i stedet for dørlist. Det er jo andre slags kanter på dør/gulvlister. Skal jeg akseptere det?
Er jeg for pirkete?
se bilder. Takk for hjelp!!
- Oppvaskmaskinen var ikke skrudd fast. Det gjorde han nå ved å skru den inn i veggen. Skal man gjøre slik? Skru i vegg, skrått? Er det risiko for fuktskade?
- Tersklene var ikke festet. Han har nå festet med noen ikke nedsenkede skruer, én nedsenket og også spiker samt skapt en sprekk i terskelen.
*edit: Det er også en variasjon i sorter og farger av spiker, samt avstanden er ikke symmetrisk i noen retning, skruen "i midten" er ikke i midten. Er dette i henhold til byggstandard?
- Er det ok at det ser ut som det gjør bak komfyren?
- Skal jeg akseptere at døren ikke kan åpnes helt?
- Han har satt gulvlister rundt en dør, i stedet for dørlist. Det er jo andre slags kanter på dør/gulvlister. Skal jeg akseptere det?
Er jeg for pirkete?
se bilder. Takk for hjelp!!
Sist redigert:
Du har rett. Greia er at tersklene hadde skruer/spiker men det var ikke boret i betonggulvet og ingen plugg altså i gulvet, så skruene var vel i luften, noe som gjorde at tersklene løsnet. Jeg bemerket at det fantes fem forskjellige typer skruer/spiker på to terskler og ba om tiltak. Han festet dem godt men en terskel sprakk jo, og skruene stikker opp verre enn noensinne.smh skrev:
Jeg synes det skal være ordentlig utført og også estetisk pent.
Oppvaskmaskinen skal sitte fast, det pleier å være et gummilokk som dekker skruen.
Terskelen ser skitten ut, den kan man lime eller noe annet. Alternativt hvis man må skru, så forborer og forsenker man slik at skruene ikke stikker opp i det hele tatt. Men da skal det være spikrett med jevne mellomrom.
Døren skal kunne åpnes hele veien, enten er det nok å justere hengslene eller så må man kappe den litt i bunnen.
Selv om du kanskje ikke har spesifisert hvilke lister du vil ha, skal man ikke bruke gulvlister rundt en dør.
Bak komfyren er det nok greit, men ikke pent. Jeg ville ikke gjort det sånn...
Terskelen ser skitten ut, den kan man lime eller noe annet. Alternativt hvis man må skru, så forborer og forsenker man slik at skruene ikke stikker opp i det hele tatt. Men da skal det være spikrett med jevne mellomrom.
Døren skal kunne åpnes hele veien, enten er det nok å justere hengslene eller så må man kappe den litt i bunnen.
Selv om du kanskje ikke har spesifisert hvilke lister du vil ha, skal man ikke bruke gulvlister rundt en dør.
Bak komfyren er det nok greit, men ikke pent. Jeg ville ikke gjort det sånn...
S Screew skrev:Oppvaskmaskinen skal sitte fast, det pleier å være et gummideksel som dekker skruen.
Takk! Men kan skruen være så skrå, og skal det ikke være en slags kloss eller noe mellom oppvaskmaskin og vegg hvis det er noen cm imellom, alternativt bare festes i benkeplate og benkeskap som er på den andre siden? Samt, kan det bli fuktskader i veggen hvis det ikke finnes en slags, jeg vet ikke, silikon, i pluggen?
Når det gjelder montering av oppvaskmaskiner osv. så skal man følge instruksjonene. Har du instruksjonsboken? Der skal minimums- og maksimumsmål finnes. Der finnes garantert en bilde som viser hvordan man skrur den fast og om det skal sitte et lokk på skruen. Det er også viktig at det ikke er for stor åpning mot benken så fuktig luft ikke havner mellom benkeplate og oppvaskmaskin; det pleier å finnes en tärningskast som skal ligge mot undersiden av benkeplaten.
En ting til, betal ikke en krone! Dette er veldig viktig!
En ting til, betal ikke en krone! Dette er veldig viktig!
S Screew skrev:Når det gjelder montering av oppvaskmaskiner etc så skal man følge instruksjonene. Har du instruksjonsboken? Der skal min- og maks mål finnes. Der finnes garantert en bilde som viser hvordan man skrur den fast og om det skal sitte et lokk på skruen. Det er også viktig at det ikke finnes en for stor sprekk mot benken så fuktig luft ikke havner mellom benkeplate og oppvaskmaskin, det pleier å finnes en terningkast som skal ligge mot benkeplatens underside.
En ting til, betal ikke en krone! Dette er veldig viktig!
Takk, jeg er ikke overkritisk da, trodde en stund det var så. Bak komfyren kan jeg be en venn fikse så det ikke reiser inn noe under gulvet selv om risikoen er minimal. Men tersklene... og gulvlister rundt døren... der døren ikke kan lukkes så svikter gulvet litt, man kan ha eggrullingkonkurranse på en liten flate der hvis man vil. Eller rulling med en biljardball eller noe annet gøy. Det går vel an å fikse ved å justere hengsler eller kappe i bunnen i henhold til tidligere forslag.C Cerb skrev:
Greia er at jeg ikke er håndverker, jobber med noe helt annet og derfor kjøpte jeg tjenestene å legge nytt gulv mm. Takk for kommentarer virkelig!
Ja, herregud. Jeg synes ikke dette var særlig bra. Som vanlig med slike tråder lurer man på betegnelsen "håndverker". Det er et ganske bredt begrep, og jeg opplever det som at det inkluderer alle som har holdt i en hammer hele veien til Paul Sellers. Eller hatt bukser med materiallommer på.
Ut fra bildene gjetter jeg at du ikke har hatt en snekker hos deg. Med snekker mener jeg en person som med litt lidenskap utfører snekkerarbeid. Hvorfor jeg bruker ordet lidenskap er fordi jeg synes det er en nøkkelkomponent i håndverksarbeid. Det må være noen prosent lidenskap for å ha drivkraften til å ville gjøre det bra.
Av det du ramser opp og viser med bilder, tyder det ikke på lyst til å gjøre det bra.
Jeg blir nysgjerrig på håndverkeren din! Og som du allerede er inne på, er samtlige av punktene dine i behov av tiltak.
Ut fra bildene gjetter jeg at du ikke har hatt en snekker hos deg. Med snekker mener jeg en person som med litt lidenskap utfører snekkerarbeid. Hvorfor jeg bruker ordet lidenskap er fordi jeg synes det er en nøkkelkomponent i håndverksarbeid. Det må være noen prosent lidenskap for å ha drivkraften til å ville gjøre det bra.
Av det du ramser opp og viser med bilder, tyder det ikke på lyst til å gjøre det bra.
Jeg blir nysgjerrig på håndverkeren din! Og som du allerede er inne på, er samtlige av punktene dine i behov av tiltak.
Takk for svar! Gulvet er lagt på høsten, snart 1,5 år siden. Det som skjer nå er restarbeid, fikse slurv. Jeg leste et sted at avstanden gulv-vegg skal bestemmes ut fra gulvarealets størrelse vet ikke hva som er korrekt, men uansett så skal det vel likevel være samme avstand på en strekning som henger sammen tenker jeg.









