Hei, trenger litt hjelp, jeg bor i borettslag og er ikke så kyndig i byggteknikk mm. En håndverker gjorde litt arbeid hos meg, byttet gulv på kjøkken og i gang blant annet. Han måtte komme og komplettere for litt slurv:

- Oppvaskmaskinen var ikke skrudd fast. Det gjorde han nå ved å skru den inn i veggen. Skal man gjøre slik? Skru i vegg, skrått? Er det risiko for fuktskade?

- Tersklene var ikke festet. Han har nå festet med noen ikke nedsenkede skruer, én nedsenket og også spiker samt skapt en sprekk i terskelen.
*edit: Det er også en variasjon i sorter og farger av spiker, samt avstanden er ikke symmetrisk i noen retning, skruen "i midten" er ikke i midten. Er dette i henhold til byggstandard?

- Er det ok at det ser ut som det gjør bak komfyren?

- Skal jeg akseptere at døren ikke kan åpnes helt?

- Han har satt gulvlister rundt en dør, i stedet for dørlist. Det er jo andre slags kanter på dør/gulvlister. Skal jeg akseptere det?

Er jeg for pirkete?

se bilder. Takk for hjelp!!
 
  • Oppvaskmaskin med synlig skruv festet til veggen på siden, omgitt av en hvit sirkelmarkering.
  • En skrue festet i en vegg, knyttet til montering av en oppvaskmaskin. Skruen sitter skrått, og det er synlig skade på veggen rundt festet.
  • En skrue holder en oppvaskmaskin fast i veggen. Skruen er plassert skrått inn i maskinen fra siden, rett ved siden av maskinkanten.
  • Sprukket terskel med synlige skruer og usymmetrisk avstand, ved siden av en dørkarm på tregulv.
  • Treskel med skruer som ikke er jevnt nedsenket, og sprekk ved siden av en vegg med flassende maling. Ujevn avstand mellom skruene.
  • Trappetrinn med synlige skruer som ikke er nedsenket, noe som forårsaker en ujevn overflate.
  • Hvitt kjøkkengulv med ujevn trådkant ved veggen og en ledning som går fra veggen til gulvet mellom to skap.
  • Tregulv med usymmetrisk plassert metallskruer og synlige sprekker. Skruene varierer i plassering, med en sentrert ikke i midten.
Sist redigert:
  • Trist
  • Wow
  • Sint
  • Haha
  • Liker
Roger Fundin og 36 andre
  • Laddar…
smh
Jeg er ikke kunnskapsrik nok til å kunne svare egentlig, men de der tersklene ser til og med jeg er rare. De der oppstikkende skruene kommer du jo til å rive opp hver eneste sokk på.....
 
  • Liker
Roger Fundin og 26 andre
  • Laddar…
smh smh skrev:
Jeg er ikke kjent nok til å kunne svare egentlig, men de der tersklene ser til og med jeg er rare. De der oppstikkende skruene kommer du jo til å rive i stykker hver eneste sokk på.....
Du har rett. Greia er at tersklene hadde skruer/spiker men det var ikke boret i betonggulvet og ingen plugg altså i gulvet, så skruene var vel i luften, noe som gjorde at tersklene løsnet. Jeg bemerket at det fantes fem forskjellige typer skruer/spiker på to terskler og ba om tiltak. Han festet dem godt men en terskel sprakk jo, og skruene stikker opp verre enn noensinne.
Jeg synes det skal være ordentlig utført og også estetisk pent.
 
  • Liker
  • Wow
Jamtstårscha og 4 andre
  • Laddar…
S
Oppvaskmaskinen skal sitte fast, det pleier å være et gummilokk som dekker skruen.

Terskelen ser skitten ut, den kan man lime eller noe annet. Alternativt hvis man må skru, så forborer og forsenker man slik at skruene ikke stikker opp i det hele tatt. Men da skal det være spikrett med jevne mellomrom.

Døren skal kunne åpnes hele veien, enten er det nok å justere hengslene eller så må man kappe den litt i bunnen.

Selv om du kanskje ikke har spesifisert hvilke lister du vil ha, skal man ikke bruke gulvlister rundt en dør.

Bak komfyren er det nok greit, men ikke pent. Jeg ville ikke gjort det sånn...
 
  • Liker
Roger Fundin og 15 andre
  • Laddar…
S Screew skrev:
Oppvaskmaskinen skal sitte fast, det pleier å være et gummideksel som dekker skruen.

Takk! Men kan skruen være så skrå, og skal det ikke være en slags kloss eller noe mellom oppvaskmaskin og vegg hvis det er noen cm imellom, alternativt bare festes i benkeplate og benkeskap som er på den andre siden? Samt, kan det bli fuktskader i veggen hvis det ikke finnes en slags, jeg vet ikke, silikon, i pluggen?
 
Slutt nå, hva faen er dette? klart det er dritt.
 
  • Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 46 andre
  • Laddar…
Det der ville jeg ikke betale en krone for! Ikke ok
 
  • Liker
Roger Fundin og 27 andre
  • Laddar…
S
Når det gjelder montering av oppvaskmaskiner osv. så skal man følge instruksjonene. Har du instruksjonsboken? Der skal minimums- og maksimumsmål finnes. Der finnes garantert en bilde som viser hvordan man skrur den fast og om det skal sitte et lokk på skruen. Det er også viktig at det ikke er for stor åpning mot benken så fuktig luft ikke havner mellom benkeplate og oppvaskmaskin; det pleier å finnes en tärningskast som skal ligge mot undersiden av benkeplaten.

En ting til, betal ikke en krone! Dette er veldig viktig!
 
  • Liker
Roger Fundin og 11 andre
  • Laddar…
Det meste ser virkelig kjedelig ut.

Dog er vel jobben bak komfyren ok.
(Eventuelt litt for liten bevegelsesfuge på høyre side. Ser ut som et Kärhs gulv)
 
  • Liker
BlackDragon og 5 andre
  • Laddar…
T
Ikke engang en 15-åring som kanskje vurderer å utdanne seg til tømrer hadde valgt å skru en terskel med den typen skruer og dessuten forskjellige sorter og farger.

Jeg hadde ikke vært fornøyd med noe av det du beskriver.
 
  • Liker
Roger Fundin og 27 andre
  • Laddar…
S Screew skrev:
Når det gjelder montering av oppvaskmaskiner etc så skal man følge instruksjonene. Har du instruksjonsboken? Der skal min- og maks mål finnes. Der finnes garantert en bilde som viser hvordan man skrur den fast og om det skal sitte et lokk på skruen. Det er også viktig at det ikke finnes en for stor sprekk mot benken så fuktig luft ikke havner mellom benkeplate og oppvaskmaskin, det pleier å finnes en terningkast som skal ligge mot benkeplatens underside.

En ting til, betal ikke en krone! Dette er veldig viktig!
C Cerb skrev:
Det meste ser riktig kjedelig ut.

Dog er vel jobben bak komfyren ok.
Takk, jeg er ikke overkritisk da, trodde en stund det var så. Bak komfyren kan jeg be en venn fikse så det ikke reiser inn noe under gulvet selv om risikoen er minimal. Men tersklene... og gulvlister rundt døren... der døren ikke kan lukkes så svikter gulvet litt, man kan ha eggrullingkonkurranse på en liten flate der hvis man vil. Eller rulling med en biljardball eller noe annet gøy. Det går vel an å fikse ved å justere hengsler eller kappe i bunnen i henhold til tidligere forslag.

Greia er at jeg ikke er håndverker, jobber med noe helt annet og derfor kjøpte jeg tjenestene å legge nytt gulv mm. Takk for kommentarer virkelig!
 
  • Liker
nissenhj
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det meste ser riktig kjedelig ut.

Dog er vel arbeidet bak komfyren ok.
(Muligens litt for liten bevegelsesfuge på høyre side. Ser ut som et Kährs gulv)
Du har rett, det er Kährs gulv. Slik ser det ut bak listene generelt. Rødt veggområde over en kant med Kährsgulv og fjerning av list bak, avslører gap mellom gulv og vegg. Gulv med kährs-treplank mot en hvit vegg, liten glippe mellom listene og veggen.
 
10mm fritt mellom gulv og alle faste flater skal du ha.
Spesielt viktig om gulvet er lagt nå i vinter når luftfuktigheten er som lavest da det vil svelle under sensommer/høst.
 
  • Liker
Roger Fundin og 10 andre
  • Laddar…
Ja, herregud. Jeg synes ikke dette var særlig bra. Som vanlig med slike tråder lurer man på betegnelsen "håndverker". Det er et ganske bredt begrep, og jeg opplever det som at det inkluderer alle som har holdt i en hammer hele veien til Paul Sellers. Eller hatt bukser med materiallommer på.

Ut fra bildene gjetter jeg at du ikke har hatt en snekker hos deg. Med snekker mener jeg en person som med litt lidenskap utfører snekkerarbeid. Hvorfor jeg bruker ordet lidenskap er fordi jeg synes det er en nøkkelkomponent i håndverksarbeid. Det må være noen prosent lidenskap for å ha drivkraften til å ville gjøre det bra.

Av det du ramser opp og viser med bilder, tyder det ikke på lyst til å gjøre det bra.

Jeg blir nysgjerrig på håndverkeren din! Og som du allerede er inne på, er samtlige av punktene dine i behov av tiltak.
 
  • Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 12 andre
  • Laddar…
Takk for svar! Gulvet er lagt på høsten, snart 1,5 år siden. Det som skjer nå er restarbeid, fikse slurv. Jeg leste et sted at avstanden gulv-vegg skal bestemmes ut fra gulvarealets størrelse vet ikke hva som er korrekt, men uansett så skal det vel likevel være samme avstand på en strekning som henger sammen tenker jeg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.