62.092 lest ·
190 svar
62k lest
190 svar
Håndverkere slurvet?
Det er vel ikke nedsettende å poste en vurdering ved siden av firmanavnet og legge ut bilder av tersklene? Håndverkeren er jo fornøyd og mener at det ikke er noe feil?P pmd skrev:Med litt uflaks kan man risikere det. Om en persons navn er sterkt forbundet med selskapets navn, så er det en risiko for at en domstol vil vurdere en nedsettende uttalelse om selskapet som ærekrenkelse av personen.
Det gjør selvfølgelig at man bør være forsiktig med å skrive dritt om enkeltmannsforetak.
Når det gjelder ærekrenkelse er hensikten med uttalelsen viktig. Om man skriver en vurdering i hensikt å sverte en person så kan det være ærekrenkelse, men i ditt eksempel tror jeg ikke at risikoen er så stor.S Sir Duke skrev:
Min kommentar skrev jeg dog bare for å nyansere påstanden om at det ikke går å ærekrenke et selskap. Det stemmer bokstavelig, men man kan allikevel gjøre seg skyldig i ærekrenkelse av en person om man "ærekrenker" et selskap, under visse spesifikke omstendigheter.
Forstår, men TS skriver jo i typ 30 innlegg at hun ikke vil henge ut noen. Så noen hensikt å ærekrenke finnes jo ikke. Jeg mener at hun selvfølgelig kan poste bilder av håndverksjobben, de samme bildene som hun postet her. Det vil firmaet jo tolke som ros siden de selv var fornøyd.P pmd skrev:Når det gjelder ærekrenkelse er formålet med uttalelsen viktig. Hvis man skriver en vurdering med hensikt å sverte en person kan det være ærekrenkelse, men i ditt eksempel tror jeg ikke risikoen er så stor.
Min kommentar skrev jeg dog bare for å nyansere påstanden om at det ikke går an å ærekrenke en bedrift. Det stemmer bokstavelig, men man kan allikevel gjøre seg skyldig i ærekrenkelse av en person hvis man "ærekrenker" en bedrift, under visse spesifikke omstendigheter.
Ja, TS hensikt vil neppe være å ærekrenke håndverkeren, men hensikt bestemmer man ikke helt selv. Det er domstolen som avgjør.S Sir Duke skrev:
I den siste setningen der kan det ligge en skjult hensikt …
Men som jeg skrev i innlegg #162 så vil TS neppe trenge å skrive en anmeldelse med bilder av alle feilene siden tvisten ser ut til å ende opp hos ARN.
Risikoen for å bli tiltalt for ærekrenkelse ville nok ikke være spesielt stor uansett.
Er alle negative anmeldelser ærekrenkelse?P pmd skrev:Ja, TS hensikt vil neppe være å sverte håndverkeren, men forsett bestemmer man ikke helt selv. Det er domstolen som avgjør.
I den siste setningen der kan det ligge en skjult hensikt ...
Men som jeg skrev i innlegg #162 så vil TS neppe trenge å skrive en anmeldelse med bilder av alle feilene ettersom tvisten synes å havne hos ARN.
Risikoen for å bli tiltalt for ærekrenkelse ville nok ikke vært spesielt stor likevel.
P pmd skrev:Med litt uflaks så kan man risikere det. Om en persons navn er sterkt forbundet med selskapets navn så finnes det risiko for at en domstol ville dømme en nedsettende uttalelse om firmaet som ærekrenkelse av personen.
Det gjør selvfølgelig at man bør være forsiktig med å skrive dritt om énmannsfirmaer.
Helt riktig, det er risikabelt å henge ut firmaer da det kan bli klassifisert som ærekrenkelse om man ikke har full kontroll på lovgivning og eksakte formuleringer mm. Mitt mål er å få dette løst. Jeg forstår at folk vil vite hvilket firma det gjelder, men jeg kan ikke dele navnet. Nå håper jeg på en løsning!P pmd skrev:Ja, TS hensikt vil knapt være å ærekrenke håndverkeren, men forsett bestemmer man ikke helt selv. Det er domstolen som avgjør.
I den siste setningen der kan det ligge en skjult hensikt …
Men som jeg skrev i innlegg #162 så vil TS knapt behøve å skrive en anmeldelse med bilder av alle feilene siden tvisten ser ut til å havne hos ARN.
Risikoen for å bli tiltalt for ærekrenkelse ville nok ikke være spesielt stor likevel.
Det er komplekst, og jeg vil ikke gå inn på det spørsmålet nå. Nå skal jeg fokusere på å få snekkerarbeidene fikset og lukke denne kjedelige saken.j.f.s skrev:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/fortal-mot-foretag/
Hvis jeg kan gi tips til noen annen nybegynner om hvordan unngå å havne i dette: Ha supertydelige tilbud og skriftlige avtaler for minste avvik, bruk sjekklister og ansett en takstmann når jobben er fullført.
Vi? Jeg gjorde først bare en påpekning om at man faktisk kan risikere å bli tiltalt for ærekrenkelse om man baktaler et selskap, siden noen påsto at man ikke kan det. Så ble det en masse uvedkommende kommentarer rundt det. Noen risiko for ærekrenkelse blir det neppe i dette tilfellet.
Det er uansett firmaets feil. De er ansvarlige, også for sine mislykkede ansatte.lärjungen skrev:
Jeg personlig ville også være veldig restriktiv når det gjelder å henge ut firmaer.
Men ofte når man møter problemer av denne typen, handler det om et firma med flere ansatte hvor kanskje noen få personer ikke gjør jobben sin. Jeg er selv ansatt i en mindre snekkerfirma, og vi har noen ganger ansatt et råttent egg som virket bra, men som gjorde dårlige jobber med kostbare reklamasjoner som resultat (som vi naturligvis utbedret). I slike situasjoner synes jeg det ville være svært beklagelig å henge ut en hel firma på grunn av en enkelt ansatts feil, spesielt etter at vi har rettet opp i feilene.
Er de ikke fullstendig sikre på at den ansatte gjør en fullgod jobb, får de rett og slett sende noen som kontrollerer. Selv om de er sikre, kan de høre etter om kunden er fornøyd.
Akkurat min tese.Bölebon skrev:
Hvis firmaet nekter å utbedre de stygt spikrede tersklene med argumentet om at de ikke var dekket av avtalen, så handler det jo ikke om en dårlig utført tjeneste. Det handler jo om skadeverk.
