Karin hvem er firmaet? Tenk på oss andre som ikke vil havne i trøbbel, du må oute dem!
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Sånn oppfører døren seg. Det svikter litt også. Må man justere gulvet eller er det nok å fikse døren tro?[video]
På dette bildet synes det at det er en akseptabel åpning mellom dør og gulv ved karmen på hengselssiden. Siden åpningen er mindre på den siden der lås/håndtak sitter, og til og med klyper, så kommer det enten av at døren henger (er ute av lodd) eller at gulvet er ujevnt. Før man reparerer noe skal man alltid finne ut hva som er feil, ellers blir det ikke bra, kan til og med bli verre. Er dørkarmen ute av lodd, rett opp den, er gulvet ujevnt, går i bølger og er for høyt, sjekk om det ligger for trangt og spenner mot veggene. Hvis man ikke vil eller kan fikse det kan man kanskje heve døren ved å legge distanse skiver mellom de nedre og øvre hengsel delene, forutsatt at det er plass mellom dørens overkant og dørkarmens overdel.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
N Nisse Hammer skrev:
På dette bildet ser man at det er en akseptabel glipe mellom dør og gulv ved karmen på hengselsiden. Fordi glipen er mindre på den siden hvor lås/håndtak sitter, og til og med klemmer, så skyldes det enten at døren henger (er ute av lodd) eller at gulvet er ujevnt. Før man fikser noe bør man alltid finne ut hva som er galt, ellers blir det ikke bra, kan til og med bli verre. Er dørkarmen ute av lodd, rett den opp, er gulvet ujevnt, går i bølger og er for høyt, sjekk om det ligger for trangt og presser mot veggene. Om man ikke vil eller kan fikse det kan man kanskje heve døren ved å legge distanseskiver mellom de nedre og øvre hengseldelene, forutsatt at det er plass mellom dørens overkant og dørkarmens overdel.
Takk for tips!
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Takk til alle som har engasjert seg i denne saken og kommet med svar, tips og råd. :)
Nå skal jeg gjøre et siste forsøk på å få firmaet til å fikse feilene, om ingenting skjer blir det ARN. Mange har bedt meg om navn på firmaet, jeg vil løse dette uten at det skal være nødvendig.

Jeg gjorde flere feil under bestillingen og arbeidet, kommer aldri til å gjøre dem igjen.
Kommer til å følge opp denne tråden med en avslutning, for alle lurer såklart på dette: hvordan skal det gå? Så til den koppen te kommer, ønsker jeg alle en fin februar og lykke til med alle byggeprosjekter :coffee:
 
  • Liker
Roger Fundin og 5 andre
  • Laddar…
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Takk til alle som har engasjert seg i dette spørsmålet og kommet med svar, tips og råd. :)
Nå skal jeg gjøre et siste forsøk på å få firmaet til å rette opp feilene, hvis ingenting skjer blir det ARN. Mange har spurt meg om navn på firmaet, jeg vil løse dette uten at det skal være nødvendig.

Jeg gjorde flere feil under bestillingen og arbeidet, kommer aldri til å gjøre dem igjen.
Kommer til å følge opp denne tråden med en avslutning, for alle lurer såklart på dette: hvordan skal det gå? Så til den koppen te kommer, ønsker jeg alle en fin februar og lykke til med alle byggeprosjekter :coffee:
Men hva sier håndverkeren når du påpeker feilene?
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men vad säger håndverkeren når du påpeker feilene?
Han sier at de påpekte manglene ikke omfattes av det avtalte arbeidet. Men alt som jeg har reklamert på er fakturert for, så det stemmer ikke. Jeg er i en veldig kjedelig tvist nå.
 
  • Wow
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Han sier at de påpekte manglene ikke omfattes av det avtalte arbeidet. Men alt som jeg har klaget på er fakturert for, så det stemmer ikke. Jeg er i en veldig kjedelig tvist nå.
Hva mener du med ikke omfattes. Enten har han festet terskler og lister eller så har han ikke. Hvis han har gjort det og det er gjort feilaktig, er han ansvarlig.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hva mener du med at det ikke får plass. Enten har han spikret fast terskler og omramminger eller så har han ikke. Hvis han har gjort det og det er feilaktig gjort, så er han ansvarlig.
Jepp. Vi er i en tvist. Gal for det er ikke engang store summene vi snakker om. Men jeg har ingen lyst til å legge ut engang ‘småpenger’ når det er umotivert til maks.
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Sammen blir det vel en hel del tid for ham å fikse. Sage rundt gulvet så det er korrekt avstand. Gjøre om tersklene pluss kjøpe nye. Gjøre om karmen så den sitter rett.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Tilsammen blir det vel en hel del tid for ham å fikse.
Sage rundt gulvet så det er korrekt avstand.
Gjøre om tersklene pluss kjøpe nye.
Gjøre om karmen så den sitter rett
...med mer... Jeg har laget et forslag på avslutning, kommer tilbake med hvordan det hele ender. Trist at det skal bli slik for enkle småting.
 
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
lärjungen
Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Takk alle som har engasjert seg i denne saken og kommet med svar, tips og råd. :) Nå skal jeg gjøre et siste forsøk på å få firmaet til å fikse feilene, hvis ingenting skjer, blir det til Forbrukerrådet. Mange har bedt meg om navn på firmaet, jeg vil løse dette uten at det skal være nødvendig.

Jeg gjorde flere feil under bestillingen og arbeidet, vil aldri gjøre dem igjen. Kommer til å følge opp denne tråden med en avslutning, for alle lurer så klart på dette: hvordan skal det gå? Så til den koppen te kommer, ønsker jeg alle en fin februar og lykke til med alle byggeprosjekter :coffee:
Jeg personlig ville også vært veldig restriktiv når det gjelder å henge ut firmaer.

Men oftest når man støter på problemer av denne typen, handler det om et firma med flere ansatte der kanskje noen få personer ikke gjør jobben sin. Jeg er selv ansatt i et mindre snekkerfirma, og vi har av og til ansatt noen råtne egg som virket bra, men som gjorde dårlig arbeid med kostbare reklamasjoner som følge (som vi selvfølgelig utbedret). I slike situasjoner synes jeg det hadde vært svært beklagelig å henge ut et helt firma på grunn av én ansatts feil, spesielt etter at vi har rettet opp feilene.

Men i dette tilfellet ser det ut til å være en enkeltperson som driver firmaet, og da er sannsynligheten mye høyere for at flere kunder blir rammet uten tiltak, siden han er sin egen tilsynsmann og ikke har noen over seg som kan si fra. Spesielt når det gjelder de usynlige delene av et arbeid, som ofte er det mest omfattende og samtidig de som ofte ikke blir oppdaget før det er for sent. Firmaet du har engasjert er potensielt farlig på grunn av dette.

Jeg tenker at hvis han er redelig og ordner opp i dine innvendinger på en akseptabel måte og beviser at han kan forbedre seg: fint. Han går fri. Men går han imot deg og eventuelt Forbrukerrådet, så synes jeg personlig at han har forspilt sine sjanser. Jeg ville sannsynligvis ha navngitt firmaet i solidaritet med andre. Et slikt firma skal ikke være på markedet.

Naturligvis opp til deg og jeg dømmer deg ikke uansett hva du velger :D Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at han fikser elendigheten.
 
  • Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
P
lärjungen lärjungen skrev:
Men går han imot deg og eventuelt ARN, så synes jeg personlig at han har forspilt sine sjanser. Jeg ville sannsynligvis ha navngitt firmaet i solidaritet til andre. Et slikt firma skal ikke finnes på markedet.
Selskaper som ikke følger ARNs beslutninger havner på Råd & Röns svarte liste, så TS trenger ikke å offentliggjøre navnet.

Om håndverkeren retter feilene tilfredsstillende så er det selvfølgelig bra for TS, men det finnes vel en viss risiko for at noen andre blir rammet av lignende problemer. Et dilemma der hvordan TS bør gjøre.
For øvrig kan man fundere på om håndverkeren er i stand til å rette feilene.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
P
A anr145 skrev:
Man får vad man betaler for.. finnes en grunn til at noen er mye billigere enn andre.. man får skylde seg selv synes jeg..
Hvor mye har TS betalt?

Dette arbeidet er faktisk lovstridig om ikke TS uttrykkelig har bestilt utstikkende skruer i tersklene, en skeiv dør og en halvfungerende innfesting av oppvaskmaskinen.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
P
M Mortsken skrev:
Skriver du bare firmanavnet kan du ikke dømmes for ærekrenkelse.
Med litt uflaks kan man risikere det. Hvis en persons navn er sterkt knyttet til firmaets navn, er det en risiko for at en domstol ville vurdere en nedsettende uttalelse om firmaet som ærekrenkelse av personen.
Det gjør selvfølgelig at man bør være forsiktig med å skrive dritt om enkeltmannsforetak.
 
  • Liker
Karinsbostadsrätt
  • Laddar…
lärjungen
P pmd skrev:
Selskaper som ikke følger ARN sine beslutninger havner på Råd & Röns svarte liste, så TS trenger ikke offentliggjøre navnet.

Hvis håndverkeren utbedrer feilene tilfredsstillende er det selvfølgelig bra for TS, men det er en viss risiko for at noen andre blir rammet av lignende problemer. Et dilemma der om hvordan TS bør handle.
For øvrig kan man undre på om håndverkeren er i stand til å rette opp i feilene.
Ja, jeg kom på det i etterkant, altså at firmanavnet havner på den svarte listen hvis det går imot ARN. Helt sant.

Men som du sier: Dels er det en overhengende risiko for at en annen stakkar blir utsatt for håndverkerens skadeverk, selv om han retter opp feilene i TS sin bolig. Og dels undrer jeg, akkurat som deg: Har håndverkeren i det hele tatt nok kunnskaper til å rette opp feilene? Etter å ha sett bildene, har jeg vanskelig for å tro det. Jeg har vanskelig for å fordøye det jeg har sett. Jeg ville personlig ikke hatt inn den samme personen i huset igjen. Samtidig må man ifølge loven tillate håndverkeren å forsøke å rette opp sine feil for å kunne få noe ut av en eventuell tvist?
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.