Hei.

Har fulgt diskusjonene her en stund og fått mange gode tips, men nå har jeg et problem som jeg ikke finner noen tråd om, og da kan det vel være på tide med et første innlegg.
Jeg skal sette opp en innervegg, og det hadde ikke vært noe problem hvis ikke taket hadde vært hvelvet. Min undring er hvordan dere ville gjort med toppsvillen. Hvelvingen er jevn, og nivåforskjellen mellom høyeste og laveste punkt i taket på den delen der veggen skal festes er 15 cm.
Da takhøyden er 3500mm, tenkte jeg å bygge med trestendere, men lurer på om det finnes noen "fleksibel" metallskinne å bruke som toppsvill, men det finnes kanskje andre pene løsninger.

Fredrik

Kan du ikke ta en vanlig plåtskena og klippe "jack" for så å la den følge taket?
Alternativt kappe reglen "hammarbandet" i riktig lengde og presse den opp i taket med en regel der taket er høyest? er det en lengre vegg burde reglen kunne svikte 15 cm.

Montören skrev:
Kan du ikke ta en vanlig plåtskena og klippe "jack" for deretter å la den følge taket?
Alternativt kappe reglen "hammarbandet" i riktig lengde og presse den opp i taket med en regel der taket er høyest? er det en lengre vegg burde reglen kunne svikte 15 cm.
Da veggen bare skal bli 700mm kanskje det funker å bare sette en vanlig regel og få et lite "glapp" mot taket. Det går jo fortsatt å feste den mot taket der det "glappar med lengre skrue. Jeg har stabil glespanel å skru i.

Ja, rører det seg om så lite så ville jeg delt det opp i 3 biter på typ 230 mm stykk eller lignende så man følger hellingen nogenlunde.

falkn skrev:
Ja, rör det seg om så lite så hadde jeg delt det opp i 3 biter typ 230 mm stykk eller lignende så man følger skråningen noenlunde.
Ja, det burde nok funke. Man får vel forsøke å gjære så den følger så bra som mulig, ellers får man vel gå på metallregelalternativet.

Takk for hjelpen

Montören skrev:
Kan du ikke ta en vanlig plåtskena og klippe "jack" for deretter å la den følge taket?
Alternativt kappe regeln "hammarbandet" i riktig lengde og presse den opp i taket med en regel der taket er høyest? er det en lengre vegg burde regeln kunne svikte 15 cm.
Jeg testet å klippe en plåtskena som jeg hadde liggende men siden rundingen på taket er ganske stor ble skena ustabil i sidled på grunn av at jeg måtte klippe mange jack for å kunne bøye den. Det får bli litt pill med träregel isteden.

Takk for hjelpen

Er veggen bare 700mm hadde jeg nok lagt en vanlig regel og lagt pallbrickor mellom hammarband og tak samt kjørt inn noen skikkelige skruer :)

Jo, noe sånt får det bli. Til saken hører at veggelendet deretter skal svinge 65 grader med en dør i, så det gjelder å få hjørnet stødig. Hele prosjektet er et mareritt av vinkler:), godt at man har tid.

Har selv et 60-tallshus, noen ganger lurer jeg på om vateret var oppfunnet da huset mitt ble bygget. Byggmannen ser jo ikke ut til å ha hatt tilgang til et uansett! :banghead:

Haha, men dette er fra 2008 men det hjelper jo ikke når noen har valgt et design uten rette vinkler:)

Jeg hadde tatt en tynnere planke som går an å bøye. For eksempel en 19 mm tykk eller tynnere. Skru eventuelt lim deretter på planke etter planke til du har fått den regel du vil ha i tykkelse. Da kan du lage skikkelige bøyer uten problem. :)

Ved behov kan du også lage reglen på en plate med fastskrudde klosser som mothold og deretter montere den når den er klar.

cem77 skrev:
Jeg hadde tatt en tynnere planke som kan bøyes. F.eks en 19 mm tykk eller tynnere. Skru eventuelt lim deretter planke etter planke til du har fått den bjelken du ønsker i tykkelse. Da kan du fikse skikkelige buer uten problem. :)

Ved behov kan du også lage bjelken på en plate med fastskrudde klosser som mothold og deretter montere den når den er klar.
Det hadde vært en fin løsning, men å lage en egen limtrebjelke for 70 cm vegg føles som overkill. Må nok dessuten være veldig tynne planker hvis de skal kunne bøyes 15 cm på 70 cm, med mindre man skal bøye dem med damp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.