Spruttas Siggelito3000 skrev:
Hvordan er det at når TS stiller et spørsmål om asbest så kommer det inn svar etter svar der det skal være helt uproblematisk, til og med at alle puster inn asbestfibre hvor som helst uten noen fare, men når noen for eksempel skal fjerne et plastbelegg så får man like mange svar om at det kan være asbest i limet m.m og at man ikke skal fjerne belegget selv?
kanskje fordi asbest ikke er så farlig. At man kommer med en kvalifisert gjetning. Nå har jeg ikke i minnet noe om tepper og at alle da sier at man ikke skal gjøre det selv.

Bananskalare Bananskalare skrev:
kanskje fordi asbest ikke er så farlig. At man kommer med en kvalifisert gjetning. Nå har jeg ikke i minnet noe om tepper og at alle da sier at man ikke skal gjøre det selv.
Utallige ganger har jeg lest at tepper skal sendes på analyse og firmaer egnet til å rive ut den typen tepper bør gjøre jobben. Men frykten for asbest kanskje er overdrevet, noe som kan være bra å vite.

I
Utallige ganger har jeg lest at tepper skal sendes til analyse og firmaer passende for å rive ut den typen tepper bør gjøre jobben. Men frykten for asbest er kanskje overdrevet, noe som kan være greit å vite.
Asbest kan finnes både i teppe og lim, det blir da større risiko for å frigjøre asbestfiber i rommet. Risikoen kan ligge på linje med å sage eternittplater. Å bare bære ut en hel asbestplate for deponering regnes som helt ufarlig.

• Liker
Spruttas
  • Laddar…
Utallige ganger har jeg lest at tepper skal sendes på analyse og firmaer egnet for å rive ut den typen tepper bør gjøre jobben. Men frykten for asbest er kanskje overdrevet, noe som kan være greit å vite.
analysen pleier å være ts selv som vil gjøre
Så er svarene etter spørsmålet. Jeg har ikke vært med om at svarene er som du sier. Derimot spør ts ofte om man skal teste eller ikke
Jeg ville nok lest litt bedre.

I
Har selv både søkt og postet om lim og plastmatter i dette forumet og ja, min oppfatning er den samme som Siggelito3000, at man henviser til å sende prøver og det med all rett. Å rive ut et større teppe med Asbest krever omtanke utover det man vanligvis gjør. At det finnes folk som ikke bryr seg får stå for dem og deres omgivelser.

Legg ned det der med lesevansker, finnes ingen grunn til å spille overlegen.

• Liker
mjacobsson og 1 annen
  • Laddar…
T
Ikke en jævla tråd til om asbest, kan dette være den 1000. på byggahus.se?

Nei, asbest er ikke livsfarlig. De som døde av asbest var røykere som jobbet på asbestfabrikkene.

Finnes nok ingen privatperson som har dødd av å komme i kontakt med asbest hjemme i huset.

Kan ikke forstå hvor denne skremselspropagandaen kommer fra.....

• Liker
Stl og 2 andre
  • Laddar…
”Ikke er så farlig” Du er for god. Si det til de 1000 i Sverige som dør av abestrelaterte sykdommer hvert år.

• Nytt varsel om asbest, over 1000 dør årlig i Sverige. Advarer mot høye nivåer og ønsker å redusere dem betydelig for å hindre lungekreft.
Tusen takk for alle engasjerte svar!!! Settes pris på!

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nei, asbest er ikke livsfarlig. De som døde av asbest var røykere som jobbet på asbestfabrikkene.

...
Allviter? Allspredere av skit ville jeg sagt.

I
T tank77 skrev:
Ikke en jævla tråd til om asbest, kan dette være den 1000. på byggahus.se?

Finnes vel ingen privatperson som har dødd av å komme i kontakt med asbest hjemme i huset.

Kan ikke forstå hvor denne skremselspropagandaen kommer fra.....
Du er så lei av tråder om asbest, men må likevel inn og skrive? Du forstår at det er en "never ending story" i mange år til? Hvorfor? Jo, fordi så godt som alle myndigheter samt artikler som berører emnet peker ut det som helseskadelig, så pass at man krever lisens for å sanere.

Her er en artikkel som kan være interessant å lese: https://www.byggnadsarbetaren.se/nya-larmsiffror-sa-manga-dor-av-asbest/

Åpenbart dør en del folk per år fortsatt på grunn av asbest, men det handler først og fremst om yrkesaktive. Det vanskelige med asbest er at det tar 20-30 år før det viser seg, og det kommer som regel snikende med diverse plager. Det kan også være vanskelig å diagnostisere, i alle fall på et tidlig stadium, så trolig finnes det et mørketall.

Min far bodde på en gård da han var yngre, der sagde han eternittplater rett på bakken uten beskyttelse. I dag har han begrenset lungekapasitet som ifølge legene trolig skyldes asbest.

Man skal selvfølgelig ikke bekymre seg for mye, spesielt ikke som hjemmesnekker, men det er rimelig å håndtere asbest ekstra varsomt. Å stå og sage/knekke asbestmateriale bør man unngå, må man gjøre det, ringer man noen som vet hvordan det skal håndteres. Risikoen er ellers at det svever rundt i hele huset lenge etter den renoveringen.

Har selv vinduskarmer med asbest, de skal deponeres i en spesiell container på fyllingen, og de skal dessuten være innpakket i plast. Overbevist om at man ikke gjør seg bryet for moro skyld?

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
1) kan ha alle nødvendige lisenser/tillatelser for å rive asbest. 2) Hvordan vet du at han ikke rev det på beste mulige måte? Man kan ikke sanere bort asbest, det må fysisk flyttes. 3) De gangene jeg har håndtert asbest har "tippen" vært stedet man leverer det farlige avfallet, i asbesttilfellet innpakket i plast.
1/ Av det som står i original innlegget føles det veldig tvilsomt at han hadde tillatelse. 2/ I bransjen jeg jobber i, byggebransjen, pleier det å kalles asbestsanering. Men selvfølgelig, asbestriving fungerer vel også. 3/ Så du har håndtert asbest som privatperson? Eller har du tillatelse? Det er ikke alle avfallsanlegg som tar imot asbest. Det skal være godt pakket og merket, gjerne med den oransje teipen som finnes påtrykt. Hvis du har kjørt det til tippen som yrkesmann skal du dessuten ha transporttillatelse. Hvis man gjør det som privatperson slipper man den detaljen.

Å håndtere asbest uten lisens som håndverker hos en kunde er ikke tillatt. Farlig eller ikke, man får ikke. Som privatperson kan du håndtere asbest på din egen eiendom, blant annet. Men en håndverker som gjør dette uten lisens, og på en ikke fagmessig måte, kan man anmelde.
Hvis du skulle få skader av dette, kan håndverkeren også bli ansvarlig for andres kroppsskade, forutsatt at det er anmeldt.
Eternitt inneholder ca. 8-10% asbest. Men det skal uansett håndteres på samme måte som om det hadde vært blå asbest.
Som tidligere sanerer, ville jeg behandlet området som smittet sone og sanert det.

Jeg har vært på flere jobber, der det har vært sanert og ingen risiko for asbest, men likevel påvist mengder med fibre. Et av dem var et kjøpesenter. Inkompetanse kan være farlig.

• Liker
Jennitz
  • Laddar…
Davidbagare
1000 personer dør hvert år. Vi er 10 mill. i Sverige. Det er ikke spesielt mye... Hvor mange håndverkere dør hvert år pga steinstøv? uten asbest? Hvor mange dør pga bilers avgasser hvert år?
Nå vet vi hvor mange som døde i 2016.
så vi vet ikke hvor mange som døde i 2021
Men det er fortsatt veldig lavt antall som dør hvert år. Det er forskjell mot å arbeide med asbest.
Så jeg synes fortsatt at asbest er forholdsvis ufarlig.
Og hvis man ser på hvor mange i Sverige som dør av eksplosive stoffer hvert år, så er det sikkert langt under 1000 per år. Så eksplosive stoffer er også forholdsvis ufarlige kunne man si. Herlig resonnement du har allvitern! :)

• Liker
  • Haha
PaddyO og 1 annen
  • Laddar…
C Christer Törnros skrev:
Plutselig minnes jeg hvorfor jeg forlot dette forumet for noen år siden. Med dem har jeg mer enn 5 innlegg, men langt fra 2000. Spørsmålet er hvor mange av dine 2000 innlegg som har noen som helst relevans. Som ikke har inneholdt rent nonsens som, hva gjør det om 1000 mennesker i året dør av asbestrelaterte sykdommer når vi er 10 mill innbyggere. Helt forbløffende!

Det finnes så mange overbeviste mennesker her. De bryr seg ikke om hva som er rett eller galt, spiller ingen rolle, bare man har overbevisningen.
Er du overrasket over at folk tenker forskjellig og vurderer farer og risikoer ulikt? Det er naturlig oppførsel. Det ville vært veldig overraskende om alle tenker som deg eller meg…

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Men leser man artikkelen ovenfor så er det vel likevel ikke 1100 personer som har dødd? Det var 173 st som døde av det 2016 (som de facto var asbestrelatert) og man vurderer at det trolig handler om fem ganger flere........
Jeg kaller det for skremselspropaganda.

• Liker
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.