23.373 lest ·
72 svar
23k lest
72 svar
Håndverkeren rev eternitt på eget initiativ!
Trist at det er så mange idio… mindre vetande som svarer på noe man åpenbart ikke har peiling på.
Håndverkeren brøt loven gjentatte ganger:
Han rev asbest i stedet for å sanere.
Han hadde trolig ikke tillatelse til å sanere asbest.
Han kastet avfallet på dynga.
Hvor farlig det er å rote rundt i det støvet som kan inneholde asbest er umulig å si. Hvis jeg på jobben hadde fått vite at dette hadde skjedd i et rom, ville jeg umiddelbart ha bestilt sanering av rommet. Som privatperson å bekoste dette er jo kanskje ikke så gøy.
Hvis jeg var deg i den situasjonen som er nå, ville jeg startet med å forsøke å få hjelp gjennom forsikringsselskapet.
Hvor farlig det er å rote rundt i det støvet som kan inneholde asbest er umulig å si. Hvis jeg på jobben hadde fått vite at dette hadde skjedd i et rom, ville jeg umiddelbart ha bestilt sanering av rommet. Som privatperson å bekoste dette er jo kanskje ikke så gøy.
Hvis jeg var deg i den situasjonen som er nå, ville jeg startet med å forsøke å få hjelp gjennom forsikringsselskapet.
Velkommen til forumet. Her er vi ikke interessert i nyanser i spørsmål om asbest. Vi har alle pustet inn så mye asbest under forestillingen at farene er overdrevne, at det rett og slett er umulig for oss å gjøre noe annet enn å tøyse det bort. Alternativet er ikke så morsomt. Og man vil jo ha det gøy.C Christer Törnros skrev:Trist at det er så mange idio… mindre vitende som svarer på noe man åpenbart ikke har peiling på.
Håndverkeren brøt mot loven gjentatte ganger:
Han hadde sannsynligvis ikke tillatelse til å sanere asbest.
Hvor farlig det er å rote rundt i det støvet som kan inneholde asbest er umulig å si. Hvis jeg i jobben fikk vite at dette hadde skjedd i et rom, hadde jeg umiddelbart bestilt sanering av rommet. Som privatperson å bekoste dette er kanskje ikke så morsomt.
Hvis jeg var deg i den situasjonen som er nå, ville jeg ha startet med å prøve å få hjelp gjennom forsikringsselskapet.
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Man bør ta det rolig med å si at det finnes mange idioter her.C Christer Törnros skrev:Trist at det er så mange idio… mindre vetende som svarer på noe man åpenbart ikke har en anelse om.
Håndverkeren brøt mot loven gjentatte ganger:
Han kastet avfallet på søppelfyllingen.
Hvor farlig det er å grave rundt i støvet som kan inneholde asbest er umulig å si. Hvis jeg i jobben hadde fått vite at dette hadde skjedd i et rom hadde jeg umiddelbart bestilt sanering av rommet. Som privatperson å bekoste dette er jo kanskje ikke så gøy.
om jeg hadde vært deg i den situasjonen som er nå, så ville jeg begynne med å prøve å få hjelp gjennom forsikringsselskapet.
Spesielt når ens eget innlegg for det meste handler om alt forferdelig håndverkerne har gjort. Det hjelper ikke ts.
Ditt råd var å kontakte fb. Veldig givende.
Om man hopper på mange andre så bør man tenke seg om hvordan ens eget innlegg ser ut. Hvis du hadde droppet å sukke over alle idiotene uten bare skrevet, så hadde saken vært en annen.
Emnet er eternitt/asbest og du sa at det er farlig å være nær en bil. Men du byttet emne da altså.Bananskalare skrev:
Hvis du ser deg rundt så oppdager du at mange biler ikke har noen avgasser, så du generaliserer kraftig…
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Jeg burde lært meg tidligere. At din leseforståelse er så bra.Nissens skrev:
Du har blandet inn asbest i bilen, ikke jeg. Jeg siktet til at en bils avgasser er farligere enn asbest. Jeg var litt uklar først, men jeg trodde det handlet om at asbest er farlig.
da presenterte jeg avgasser som noe farligere.
Nei, du skrev ingenting om avgasser. Du skrev bare at det er farlig å være nær en bil. I en tråd som handler om eternitt…Bananskalare skrev:
Det er nok ikke mange som skjønner at du plutselig mener avgasser når du ikke engang nevner avgasser.
Er for eksempel Tesla ikke en bil da?
Beste svar
Om dere ikke ser noen rester av røret, så kan det være at man har fjernet røret helt (mer eller mindre) og kjørt det bort for deponering. At man har etterlatt annet avfall er ikke uvanlig dessverre, jeg tror det vil bli veldig vanskelig å bevise noe her?J Jennitz skrev:
Når det gjelder Asbest, så er det standard på dette forumet å idiotforklare de som viser respekt\redsel. Selv om farligheten er oppblåst så har det en effekt, du hadde trolig aldri hørt om det ellers.
Noen ubehageligheter som står ut med asbest; små usynlige fibre, virvler rundt i luften opp til 72 timer og påvirkes sterkt av luftstrømmer, kan ikke støvsuges opp med vanlig støvsuger, brytes aldri ned, visse byggematerialer frigjør millioner av fibre ved f.eks. saging, får man dem først i lungene blir de der livet ut, kan forårsake skader og irritasjon i luftveiene som kan føre til kreft, det er svært vanskelig å avgjøre om det virkelig er asbest som er årsaken til problemer (problemene tar tid å utvikle).
Om man tror at det faktisk finnes Asbest så skal du ikke spørre her, les på hva det virkelig er, hvordan det fungerer og hvorfor det kan være skadelig. Se også på hvor mye fibre som utvikles ved bearbeiding (forskjellig for forskjellige byggematerialer) og sammenlign det med hvor mye man vanligvis utsettes for. Så skal man vite at det ikke finnes noen allmenn grense for hva man tåler, det er fra tilfelle til tilfelle og avhenger i mange tilfeller av en kombinasjon av faktorer (siden ingen i dag jobber i asbestfabrikker). Mener dere fortsatt at det er alvorlig, så send noen rester til testing og se om det virkelig er noe igjen.
Så godt som alt byggestøv er dårlig byggestøv, også trykkimpregnert som mange hobbysnekkere står og sager uten beskyttelse. Begynner man å få problemer med luftveiene så er det som regel allerede for sent å gjøre noe med det, men mennesket tåler åpenbart en hel del.
Det første vi rev ut når vi flyttet til huset var et stort plastteppe, siden det hadde svart lim sendte vi prøver som viste at det ikke fantes asbest. Vi rev ut teppet uten maske (unge og dumme), det ga plastholdig smak og en ubehagelig hals en dag eller to. Etter dette kjøpte vi Sundströms masker som vi har brukt til så godt som alt ubehagelig siden da, og det er mitt tips til deg uansett om det er asbest eller ikke. Tenk også på å forsøke å avgrense byggestøv i boligen, spesielt hvis man har barn.
Lykke til!
Med risiko for at også jeg blir erklært idiot, synes jeg du både går for hardt fram og uttaler deg skråsikkert om hva som har skjedd og hvor farlig det er.C Christer Törnros skrev:Trist at det er så mange idio... mindre vitende som svarer på noe man åpenbart ikke har en anelse om.
Han kastet avfallet på fyllinga.
Hvor farlig det er å rote rundt i det støvet som kan inneholde asbest er umulig å si. Om jeg i jobben hadde fått vite at dette skjedde i et rom, hadde jeg umiddelbart bestilt sanering av rommet. Som privatperson er det kanskje ikke så gøy å bekoste dette.
Om jeg hadde vært deg i denne situasjonen ville jeg ha startet med å forsøke å få hjelp gjennom forsikringsselskapet.
Jeg ser ingenting i det opprinnelige innlegget som motsier at håndverkeren 1) kan ha alle nødvendige lisenser/tillatelser for å rive asbest. 2) Hvordan vet du at han ikke rev det på beste mulige måte? Man kan ikke sanere bort asbest, det må fysisk forflyttes. 3) De gangene jeg har håndtert asbest har "fyllinga" vært stedet man leverer det farlige avfallet, i asbesttilfellet pakket inn i plast.
Må bare reflektere over raljeringen mot opprinnelig spørsmålstiller.
Jeg er enig, det er ikke veldig hyggelig. Men et raskt søk på dette forumet, eller et googlingsøk ville gitt informasjonen om at faren i det beskrevne tilfellet sannsynligvis er neglisjerbar.
Dessverre finnes det en hysterisk frykt for asbest som ikke på noen måte står i forhold til faren. Det har kommet spørsmål fra bekymrede foreldre fordi det plukkes ned et eternittak 500 meter unna (om jeg nå husker avstanden riktig)
Man kan få lungekreft av en sigarett, akkurat som minimal eksponering for asbest kan være farlig. Men sannsynligheten..?
Derfor forstår jeg at det er fristende, blant stamgjestene her, å raljere når spørsmålet igjen dukker opp.
Troligvis har ikke håndverkeren gjort noe ulovlig i det hele tatt, man har antagelig fjernet røret uten å måtte ødelegge det. Så vidt jeg vet er det bearbeiding av asbestholdige materialer som håndverkere ikke får gjøre uten riktig kompetanse, men jeg kan ta feil. Å berøre eternitt er trolig ikke forbudt for håndverkere, det ville jo vært omtrent som å forby feieren å gå opp på et eternittak.
Hvordan kommer det seg at når TS stiller et spørsmål om asbest så kommer det inn svar etter svar hvor det skal være helt rolig, rentav at alle puster inn asbestfibre uansett hvor man er uten noen fare, men når noen for eksempel skal fjerne et plastteppe så får man like mange svar om at det kan være asbest i limet m.m. og at man ikke skal fjerne teppet selv?