Hei,

Til et prosjekt, der to tilbygg skal gjøres inntil hverandre på samme hus, vurderer vi å bruke 16m lange limtrebjelker (90x405mm) som takbjelker. Disse hviler på 3 støtter.

De to tilbyggene deler en vegg.

Spørsmål som dukker opp blir da blant annet følgende:
- Hvordan skal vi håndtere så lange bjelker i praksis - hvordan løfter man en så stor bjelke opp 3m? (veier 292 kg/stykk)
- Finnes det noen ulemper med å bruke så lange takbjelker?

Noen andre tanker om hva som påvirkes av dette valget?

Kranbil, så er saken klar.

• Liker
Heij83 og 3 andre
  • Laddar…
H HEA260 skrev:
Hei,

Til et prosjekt, der to tilbygg skal gjøres ved siden av hverandre på samme hus, vurderer vi å bruke 16m lange limtrebjelker (90x405mm) som takbjelker. Disse hviler på 3 støtter.

De to tilbyggene deler en vegg.

Spørsmål som dukker opp blir da blant annet følgende:
- Hvordan skal vi håndtere så lange bjelker i praksis - hvordan løfter man en så stor bjelke opp 3m? (veier 292 kg/stykk)
- Finnes det noen ulemper med å bruke så lange takbjelker?

Noen andre tanker om hva som påvirkes av dette valget?
Alplift finnes å leie passende 2 stk.
Av og til har vi leid 2 stk eltrucker.
https://www.cramo.se/sv/category/by...materiallyft--500kg--5m-manuell-alpliftlmx500

Med en slik løftet jeg opp alle limtrebjelkene i uterommet mitt. Den største var 115x420 mm og da hadde vi montert alle bærende stolper når den lå nede på betongplaten.

Sist redigert:
  • Liker
raspen86 og 1 annen
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Kranbil, så er saken klar.
Takk, samler sammen samtlige tips og veier for og ulemper for akkurat dette prosjektet.

L Leif i Skåne skrev:
Alplift finnes å leie, helst 2 stk.
Noen ganger har vi leid 2 stk elektriske trucker.
Takk, jeg hadde nok våget hvis jeg hadde leid 3 stykker alplifter. Blir en kjempestor nedbøyning når bjelken er 16m lang. Hadde du hatt en i starten og en i slutten?

Når det kommer til elektriske trucker så kan det kanskje bli litt vanskelig å komme fram på dette prosjektet.

H HEA260 skrev:
Når det kommer til eltruckar så kanskje det blir litt vanskelig å komme frem på dette prosjektet.
Ja det krever at det er betonggulv under.

Tenk på transportkostnader. Etter 12 meter blir det forferdelig mye dyrere så vidt jeg vet.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Tenk på transportkostnader. Etter 12 meter blir det voldsomt mye dyrere så vidt meg bekjent.
Stemmer nok bra, jeg fikk tilbud på 21 000 kr for kun transport 65 km med trailer (avlossing ikke inkludert).

• Liker
Ripley
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja det krever at det er betonggulv under.
Det er det i og for seg. 120mm betong med sentrert armering: 10mm cc150mm. Det er dog vanskelig å få dit eltrucker fra starten. Jeg skal tenke litt mer rundt dette.

Vet du omtrentlig kostnad for leie av alplift respektive eltruck?

• Liker
Bläcktudan
  • Laddar…
Går det ikke an å skjøte over veggen?

Ellers er en kranbil eller teleskoplaster nok det rimeligste.

Skulle noen si at kranbil/mobilkran er det eneste passende.

Å håndtere noe som er 16m langt med en truck vil være utrolig vanskelig om ikke umulig å kunne svinge rundt og ha seg.
Skal de deretter også være synlige? Vær nøye med kantbeskyttelse osv i så fall. Det vil ellers bli merker på grunn av egenvekten.

• Liker
Heij83
  • Laddar…
Inviter åtte venner hjem

• Liker
Robin Lindberg og 1 annen
  • Laddar…
16 m blir dyre transporter!
Be produsenten om å dele bjelken i passende lengder og gjør som man alltid har gjort, skjøt over eller mellom en bærende stolpe.

T topmount skrev:
Bjud hjem åtte venner
3 bør rekke utmerket, man kan jo ta en ende av gangen og boligeieren burde vel også ta i?

• Liker
jsoderholm47 og 2 andre
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Går det ikke å skjøte over veggen?

Ellers er en kranbil eller teleskoplaster nok det rimeligste.
Kanskje det går å lage en skjøt som er momentstiv over midtstøtten, men jeg vet ikke hvordan man gjør det. Man mister kontinuitet for bjelken hvis skjøten ikke er momentstiv (overfører moment) noe som gjør at man trenger minst en ekstra størrelse i bjelkehøyde for samme bjelke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.