Holder på å bygge et isolert lager med pulttak og lurer på hvordan jeg skal bygge toppsvillen når takstolene ikke ligger vertikalt.
Tenker å sette 45x120 bjelker selv om det kanskje fungerer, men det føles litt feil å da bygge toppsvillen med en liggende bjelke på høykant og deretter en liggende oppå fordi takstolen ikke kan ligge plant?
Hvordan gjør proffene det?
Tenker å sette 45x120 bjelker selv om det kanskje fungerer, men det føles litt feil å da bygge toppsvillen med en liggende bjelke på høykant og deretter en liggende oppå fordi takstolen ikke kan ligge plant?
Hvordan gjør proffene det?
Jeg er ikke proff, så jeg kan ikke svare på hvordan de gjør det.
Men jeg tror at jeg selv ville ha saget ut kiler med takhellingen som jeg deretter spikrer under takbjelkene på rett sted. Simsalabim, så er det vannrett overflate på "takstolene" der de skal ligge mot hanebjelken.
Men jeg tror at jeg selv ville ha saget ut kiler med takhellingen som jeg deretter spikrer under takbjelkene på rett sted. Simsalabim, så er det vannrett overflate på "takstolene" der de skal ligge mot hanebjelken.
Bør fungere også. Som regel er nok takstolene og etasje skillene og slike ting dimensjonert for nedbøying + at det er litt lengde på det hele. Det betyr at høyden på bjelken er ganske betydelig, mer enn hva skjærkrefter ved opplaget krever.Pongu skrev:
Derimot så vil det også snevre inn litt av den tilgjengelige høyden for isolasjonen, og det kan være litt kjedelig...
Jeg tenkte å sette 45x145 for taket og vurderte kiler, kanskje i kombinasjon med uttak, men på en eller annen måte føles det litt feil (vet ikke hvorfor) og jeg får følelsen av at man bør kunne gjøre det på en annen måte.
Bra tanke Pongu. Har ikke tenkt på det, og det er kanskje så jeg skal gjøre. Hmm skal tenke på det siden jeg hadde planer om lagring i taket og mister noe plass med dette.
Noen andre som kan tenke eller mene?
Noen andre som kan tenke eller mene?
Sånn ble det til slutt.
Bygde et normalt (skåret ut fra innsiden av veggstender for en stående 45x120 og deretter eller liggende oppå dette) rem over bakveggen og frontveggen der det på frontveggen sitter litt over 70 cm høyere enn på bakveggen.
Deretter la jeg to takbjelker (stående 45x145) på hver kortside for å binde sammen front- og bakveggen. Ytterkanten på disse tilpasset jeg med innerkanten på svillen slik at jeg deretter kunne feste veggstenderne i takbjelken men også få disse (for å ha noe å spikre i) helt opp til taket.
Deretter var det bare å fylle på med resten av takbjelkene, og så var det klart.
Status i dag for øvrig er gipset vegger og tekket tak. Nå er det strømmen som skal legges...
Bygde et normalt (skåret ut fra innsiden av veggstender for en stående 45x120 og deretter eller liggende oppå dette) rem over bakveggen og frontveggen der det på frontveggen sitter litt over 70 cm høyere enn på bakveggen.
Deretter la jeg to takbjelker (stående 45x145) på hver kortside for å binde sammen front- og bakveggen. Ytterkanten på disse tilpasset jeg med innerkanten på svillen slik at jeg deretter kunne feste veggstenderne i takbjelken men også få disse (for å ha noe å spikre i) helt opp til taket.
Deretter var det bare å fylle på med resten av takbjelkene, og så var det klart.
Status i dag for øvrig er gipset vegger og tekket tak. Nå er det strømmen som skal legges...
Klikk her for å svare