Jeg er i ferd med å bygge en slags entre møbel til barna å ha i vår grovinngang i kjelleren. Til tross for gode fuktforhold og ikke montering mot yttervegg, er jeg opptatt av å ikke ha for mye treverk tett inntil veggen. Jeg legger ved min spartanske tegning.
Oppsettet er tre seksjoner med skillevegger imellom. To øvre hyller, på undersiden av den nedre skal det festes kroker til ytterklær. Deretter sittebenk, og under denne to skohyller. De stiplede horisontale markeringene er der jeg ser for meg 45x45-regler festet i veggen. Deretter er planen å la de øvre hylleplatene samt sittebenken hvile på regler i bakkant. Foran er spørsmålet om hylleplatene skal hvile på vinkeljern festet i skilleveggene eller om jeg skal sette en liten list på skilleveggene som de kan hvile på. Det siste alternativet virker penest synes jeg.
Mine spørsmål:
1. Går en hvilken som helst trelist like bra som vinkeljern for å bære hylleplan?
2. Materialvalg. Jeg vurderer limtreplate til sittebenken og ser for meg MDF eller muligens kryssfiner til resten. Er noen av dem å foretrekke? Hvilken tykkelse på platen?
3. Noen som har bygget noe lignende og vil dele sin skisse?