P
D DanMicke skrev:
trapp som har 'för mycket' overheng også kan holde.
Ikke for å være sånn. Men hvordan var det med dette egentlig?

Du har opprettet en tråd på grunn av det motsatte, ikke sant? Ærlig spørsmål.
 
  • Haha
  • Elsker
  • Liker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Trappen vitner, gjennom merkelige løsninger om at det mangler kunnskap om hvordan man dimensjonerer og utformer delene i en bygningskonstruksjon. Så gjør også ideen om å lete etter det sterkeste limet istedenfor å lage et nytt trappetrinn. Det er som å gå over bekken etter vann.
 
  • Liker
  • Haha
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
Nå var du jo uansett sånn?
For du er jo fullt klar over at 10kg stål fra 3 m's høyde hadde knekt hvilket overheng som helst.
Så jeg gikk glipp av poenget.
 
P
D DanMicke skrev:
Nu var du jo likevel sånn?
For du er jo fullt klar over at 10kg stål fra 3 m's høyde hadde knekt hvilket overheng som helst.
Så jeg gikk glipp av poenget.
Ja beklager, nå var jeg faktisk sånn, helt korrekt.

Nei hvilket overheng som helst hadde ikke gått av. Men det spiller ingen rolle for deg.
 
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Ja sorry, nå var jeg faktisk sånn, helt korrekt.

Nei hvilket overheng som helst hadde ikke gått av. Men det kvitter for deg.
Din oppfatning om påvirkning av tyngre fallende gjenstander med liten volum skiller seg nok fra min :)
 
D DanMicke skrev:
For du er jo fullt bevisst om at 10kg stål fra 3 m's høyde hadde knekket hvilket overheng som helst.
You're wrong. It has been written many times: the correct stairs will withstand such an impact. But I see you don't allow that. I'm beginning to wonder if the weight just dropped only on a step.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
P
D DanMicke skrev:
Din oppfatning om påvirkning av tyngre fallende gjenstander med liten volum skiller seg nok fra min :)
Jo :-)

Hadde jeg hatt litt tid og ikke så forbanna mye å gjøre når det er lyst, hadde jeg rigget opp en liten test (siden jeg ikke får gjøre det der jeg spør om som jeg ikke skal mase mer om) der jeg demonstrerer hva som skjer med din konstruksjon sammenlignet med et litt mer ingeniørmessig utformet trinn når man slipper si 12 kg fra fire meter.
 
P patriklarsson skrev:
Trappa vitner, gjennom merkelige løsninger om at det mangler kunnskap om hvordan man dimensjonerer og utformer delene i en bygningskonstruksjon.
Det gjør også ideen om å lete etter det sterkeste limet istedenfor å lage et nytt trappetrinn.
Det er som å gå over bekken etter vann..
Innlegget vitner om en manglende evne til å vurdere hva som allerede er sagt i en tråd samt trangen til å likevel veilede med selvbildet om å være den mest sakkyndige veilederen hittil. Sitt i din egen trapp og bry deg ikke om min evne som du ikke har den minste innsikt i.
 
Har du sjekket hvordan de andre trinnene har det? Tenkte at hvis manualen, etter å ha klippet av det første trinnet, spratt videre og på den måten svekket trinnene nedenfor.
 
  • Liker
Maria T og 1 annen
  • Laddar…
Thomas59
I motsetning til hva du (TS) påstår, vitner jo din trappkonstruksjon og dine kommentarer om at du slett ikke har nødvendig kunnskap om hvordan en trapp bør konstrueres/utformes med hensyn til de lastene som påvirker holdfastheten i din konstruksjon.

Ta for eksempel flattjernene som du har satt på undersiden av vangene. Den plasseringen bidrar kun marginalt til vangenes holdfasthet. Hadde du hatt den kontrollen du påstår at du har, ville du satt flattjernene på siden av vangene. Siden mot veggen for eksempel, så flattjernene ikke synes. Det er enorm forskjell hvilke laster som flattjernet kan ta på ”høy kant” sammenlignet med din plassering.

Best hadde vel uansett vært at du hadde valgt en vange med et trinnedybde som var tilpasset for de inntrinnene du valgte. Da hadde du sluppet et overheng som svekket trappen din.
 
  • Liker
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
P
D DanMicke skrev:
Innlegget vitner om manglende evne til å vurdere hva som allerede er sagt i en tråd samt driften til å likevel irettesette med selvbildet av å være den mest kyndige irettesetteren hittil. Sitt i din egen trapp og bry deg ikke om min evne som du ikke har den fjerneste innsikt i.
Ja det kanskje var i bryskeste laget, det kan jeg være enig i. Unødvendig belærende tone. Men i sak har han helt rett synes jeg. Det tror jeg de aller fleste synes når man leser det du skriver og ser på din trapp. Men jeg synes det er helt ok, man skal få mangle kunnskap, det er derfor det er så morsomt å lære seg nytt og ta til seg nye innsikter. Jeg skriver ikke dette med ironisk tone i det hele tatt, jeg synes virkelig det er en fin sak.
 
  • Liker
Kronprinsen og 1 annen
  • Laddar…
Ex
Trefiberretningen er feil vei.
Kjøp en billig trebordplate med langsgående ådring, kapp trinn på tvers med ønsket dybde. Det knekker du ikke.

Overhenget er for langt.
Saga ut et 1cm hak i vangen der trinnet synker inn.
Sett en form for vinkel under utover som tidligere foreslått.
Det finnes små sterke fine vinkler ex disse, sammen med kraftig kulet treskrue:
https://amzn.eu/d/6HURHUx

Da kan man hoppe over både de stygge "motholdene" samt synlige skruer ovenfra da de også holder trinnene på plass.

Du ville sannsynligvis fått skader av manual uansett, men da er det bare å løsne to skruer for å bytte et trinn og du trenger heller ikke lete etter de gamle innfestingspunktene.
 
  • Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ta for eksempel flatjernene som du satte på undersiden av vangeelementene. Den plasseringen bidrar kun marginalt til vangeelementenes styrke. Hadde du hatt den kontrollen du påstår du har, hadde du satt flatjernene på siden av vangeelementene.
Vel, dessverre tar du feil. Med dette tverrsnittet vil ikke plassering på sidene gi mye. Plasseringen fra bunnen styrker vantene mye mer. I denne posisjonen strekkes bjelken i bunnen, og når styrken overskrides, rives materialet. Å utstyre bjelken med et stål flatjern vil styrke den mange ganger. For å oppnå samme effekt ved bruk av et flatjern på siden, bør det brukes på begge sider og skrues tett med skruer. Selvfølgelig, under den nøytrale sonen. Den beste forsterkningen her ville være en U-profil eller bare et flatjern som det er!
 
  • Liker
richardtenggren
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Trefiberriktningen er feil vei.
You mean step? Retningen av kornet må vaske i henhold til bredden på trinnene, unless I misunderstood you
 
S sturnus skrev:
Well, dessverre tar du feil. Med dette snittet vil plassering på sidene ikke gi mye. Plassering fra bunnen styrker wangaen mye mer. I denne posisjonen er bjelken strukket nederst, og overskridelse av styrken river materialet. Montering av bjelken med en stålflatstang vil styrke den mange ganger. For å oppnå samme effekt når man bruker en flatstang på siden, bør den brukes på begge sider og skruves tett med skruer. Selvfølgelig under nøytralsonen. Den beste forsterkningen her ville være en U-profil eller bare en flatstang som den er!
Du har begge rett, men en høy L-jern montert i de indre hjørnene skrudd både nedenfra og innvendig, ville vært bedre enn denne flate, med mye mindre tykkelse. Løsningene her er generelt tydelig ikke godt gjennomtenkt..
 
  • Liker
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.