41.551 lest ·
183 svar
42k lest
183 svar
Det mest holdbare limet for tre?
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Trappen vitner, gjennom merkelige løsninger om at det mangler kunnskap om hvordan man dimensjonerer og utformer delene i en bygningskonstruksjon. Så gjør også ideen om å lete etter det sterkeste limet istedenfor å lage et nytt trappetrinn. Det er som å gå over bekken etter vann.
Ja beklager, nå var jeg faktisk sånn, helt korrekt.D DanMicke skrev:
Nei hvilket overheng som helst hadde ikke gått av. Men det spiller ingen rolle for deg.
You're wrong. It has been written many times: the correct stairs will withstand such an impact. But I see you don't allow that. I'm beginning to wonder if the weight just dropped only on a step.D DanMicke skrev:
JoD DanMicke skrev:
Hadde jeg hatt litt tid og ikke så forbanna mye å gjøre når det er lyst, hadde jeg rigget opp en liten test (siden jeg ikke får gjøre det der jeg spør om som jeg ikke skal mase mer om) der jeg demonstrerer hva som skjer med din konstruksjon sammenlignet med et litt mer ingeniørmessig utformet trinn når man slipper si 12 kg fra fire meter.
Innlegget vitner om en manglende evne til å vurdere hva som allerede er sagt i en tråd samt trangen til å likevel veilede med selvbildet om å være den mest sakkyndige veilederen hittil. Sitt i din egen trapp og bry deg ikke om min evne som du ikke har den minste innsikt i.P patriklarsson skrev:
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
I motsetning til hva du (TS) påstår, vitner jo din trappkonstruksjon og dine kommentarer om at du slett ikke har nødvendig kunnskap om hvordan en trapp bør konstrueres/utformes med hensyn til de lastene som påvirker holdfastheten i din konstruksjon.
Ta for eksempel flattjernene som du har satt på undersiden av vangene. Den plasseringen bidrar kun marginalt til vangenes holdfasthet. Hadde du hatt den kontrollen du påstår at du har, ville du satt flattjernene på siden av vangene. Siden mot veggen for eksempel, så flattjernene ikke synes. Det er enorm forskjell hvilke laster som flattjernet kan ta på ”høy kant” sammenlignet med din plassering.
Best hadde vel uansett vært at du hadde valgt en vange med et trinnedybde som var tilpasset for de inntrinnene du valgte. Da hadde du sluppet et overheng som svekket trappen din.
Ta for eksempel flattjernene som du har satt på undersiden av vangene. Den plasseringen bidrar kun marginalt til vangenes holdfasthet. Hadde du hatt den kontrollen du påstår at du har, ville du satt flattjernene på siden av vangene. Siden mot veggen for eksempel, så flattjernene ikke synes. Det er enorm forskjell hvilke laster som flattjernet kan ta på ”høy kant” sammenlignet med din plassering.
Best hadde vel uansett vært at du hadde valgt en vange med et trinnedybde som var tilpasset for de inntrinnene du valgte. Da hadde du sluppet et overheng som svekket trappen din.
Ja det kanskje var i bryskeste laget, det kan jeg være enig i. Unødvendig belærende tone. Men i sak har han helt rett synes jeg. Det tror jeg de aller fleste synes når man leser det du skriver og ser på din trapp. Men jeg synes det er helt ok, man skal få mangle kunnskap, det er derfor det er så morsomt å lære seg nytt og ta til seg nye innsikter. Jeg skriver ikke dette med ironisk tone i det hele tatt, jeg synes virkelig det er en fin sak.D DanMicke skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Ex
Trefiberretningen er feil vei.
Kjøp en billig trebordplate med langsgående ådring, kapp trinn på tvers med ønsket dybde. Det knekker du ikke.
Overhenget er for langt.
Saga ut et 1cm hak i vangen der trinnet synker inn.
Sett en form for vinkel under utover som tidligere foreslått.
Det finnes små sterke fine vinkler ex disse, sammen med kraftig kulet treskrue:
https://amzn.eu/d/6HURHUx
Da kan man hoppe over både de stygge "motholdene" samt synlige skruer ovenfra da de også holder trinnene på plass.
Du ville sannsynligvis fått skader av manual uansett, men da er det bare å løsne to skruer for å bytte et trinn og du trenger heller ikke lete etter de gamle innfestingspunktene.
Trefiberretningen er feil vei.
Kjøp en billig trebordplate med langsgående ådring, kapp trinn på tvers med ønsket dybde. Det knekker du ikke.
Overhenget er for langt.
Saga ut et 1cm hak i vangen der trinnet synker inn.
Sett en form for vinkel under utover som tidligere foreslått.
Det finnes små sterke fine vinkler ex disse, sammen med kraftig kulet treskrue:
https://amzn.eu/d/6HURHUx
Da kan man hoppe over både de stygge "motholdene" samt synlige skruer ovenfra da de også holder trinnene på plass.
Du ville sannsynligvis fått skader av manual uansett, men da er det bare å løsne to skruer for å bytte et trinn og du trenger heller ikke lete etter de gamle innfestingspunktene.
Vel, dessverre tar du feil. Med dette tverrsnittet vil ikke plassering på sidene gi mye. Plasseringen fra bunnen styrker vantene mye mer. I denne posisjonen strekkes bjelken i bunnen, og når styrken overskrides, rives materialet. Å utstyre bjelken med et stål flatjern vil styrke den mange ganger. For å oppnå samme effekt ved bruk av et flatjern på siden, bør det brukes på begge sider og skrues tett med skruer. Selvfølgelig, under den nøytrale sonen. Den beste forsterkningen her ville være en U-profil eller bare et flatjern som det er!Thomas59 skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Östergötland
· 1 837 innlegg
Du har begge rett, men en høy L-jern montert i de indre hjørnene skrudd både nedenfra og innvendig, ville vært bedre enn denne flate, med mye mindre tykkelse. Løsningene her er generelt tydelig ikke godt gjennomtenkt..S sturnus skrev:Well, dessverre tar du feil. Med dette snittet vil plassering på sidene ikke gi mye. Plassering fra bunnen styrker wangaen mye mer. I denne posisjonen er bjelken strukket nederst, og overskridelse av styrken river materialet. Montering av bjelken med en stålflatstang vil styrke den mange ganger. For å oppnå samme effekt når man bruker en flatstang på siden, bør den brukes på begge sider og skruves tett med skruer. Selvfølgelig under nøytralsonen. Den beste forsterkningen her ville være en U-profil eller bare en flatstang som den er!