P
Bare å lime med hva enn du finner, med dine strukturelle krav blir det topp! :)
 
  • Liker
Svetspinnen og 1 annen
  • Laddar…
Når manualen på 10 kg hadde falt to meter var dens bevegelsesenergi den samme som 90 kg som faller 22 cm eller 110 kg som faller 18 cm.

Nå vet vi ikke hvor bruddgrensen går, men hvis vi antar at manualen så vidt klarte å knekke trinnet, så bør TS kunne hoppe fra ett trinn ned på det neste, mens den som veier 110 kg ikke skal gjøre det.

Det finnes visse mangler i beregningen, ettersom menneskekroppen er mer elastisk enn en manual, men det gir en pekepinn uansett. Noen konstruktør kan sikkert regne mer nøyaktig på dimensjoneringen.
 
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Om man nå vil bevise at TS tar feil om sin trapp ved å regne omkull ham, bør man ta med i beregningen at en hantel sannsynligvis angriper trappetrinnet på en veldig mye mindre overflate enn en gjennomsnittlig gubbefot (som jeg gjetter at TS har).
 
D
Hva er det for tre? Jeg ville ha sett på epoxy type SP, om det er Eik finnes det spesielle lim for det også. Jeg tok hjem fra USA et spesielt lim for eik til båten da baugen delte seg. Husker dessverre ikke hva limet het, men de førte lingu også som er forbudt her i Europa.
 
Jeg er litt nysgjerrig på denne trappen.

Er forsterkningen av vangen med flattjern under et design- eller konstruksjonsvalg?
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Ut fra bildene synes jeg det ser ut til å være gode forutsetninger for å få til høyt presstrykk med en gjeng tvinger. Mener du at hvitlim ville passe bedre her på grunn av usikker passform?
Det blir aldri perfekt limfuge når treverket har sprukket sånn. Alltid en liten flis som gjør at det ikke blir perfekt passform.

Jeg ville laget et nytt trinn. Minst arbeid/ mest holdbart.

D Danne824 skrev:
Hva slags tre er det? Jeg ville sett på epoxy type SP, hvis det er eik finnes det spesielle lim for det også. Jeg tok hjem fra USA et spesielt lim for eik til båten da baugen delte seg. Husker dessverre ikke hva limet het, men de førte også Lignu som er forbudt her i Europa.
Epoxy er jo bra lim og med filler er det sterkt selv som fyllmateriale. Men kostnaden ved å kjøpe epoxylim overstiger kostnaden ved å kjøpe en granlist og lage et nytt trinn.

Hva er det som er forbudt med Lignu-epoxy? Selges i en masse norske butikker.
 
D
D Danne824 skrev:
Hva slags tre er det? Jeg ville sett på epoxy type SP, hvis det er eik finnes det spesielle lim for det også. Jeg tok med fra USA et spesielt lim for eik til båten da baugen delte seg. Husker dessverre ikke hva limet het, men de førte også lingu som er forbudt her i Europa.
Fant hjemmesiden deres
https://www.rotdoctor.com/epoxy/epoxymain.html
 
D
S sinuslinus skrev:
Det blir aldri perfekt limfuge når treet har sprukket slik. Alltid en liten flis som gjør at det ikke blir perfekt passform.

Jeg ville laget et nytt trinn. Minst jobb/ mest holdbart.



Epoksy er jo godt lim og med filler sterkt også som fyllmateriale. Men kostnaden for å kjøpe epoksylim overstiger kostnaden for å kjøpe en granbjelke og lage et nytt trinn.

Hva er det som er forbudt med Lignu-epoksy? Selges i en masse svenske butikker.
Det opprinnelige var veldig helseskadelig i henhold til våre regler. Hadde veldig vanskelig for å få tak i originalen. Så tok hjem fra US kostet gull kan jeg si, men nørd som man er
 
G gbgustaf skrev:
Det finnes visse svakheter i beregningen, fordi menneskekroppen er mer elastisk enn en manual, men det gir en pekepinn uansett. Noen konstruktør kan sikkert regne mer nøyaktig på dimensjoneringen.
For ikke å snakke om mangelen på relevans...
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Er det kronen på verket designmessig? :geek:
:crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jeg er litt nysgjerrig på denne trappen.

Er forsterkningen av vangerne med platejern under et design- eller konstruksjonsvalg?
Konstruksjon. De er freset inn mot anlegget mot en øvre bjelke. Tanken var bare å ha litt mer malle i bærekraften. Kanskje unødvendig, men føltes riktig :)
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
For øvrig ville en korrekt konstruert og dimensjonert trapp lett klare en 10kg hantel som faller 3 meter.
That's what I wanted to write.

As for "empiricism" TS:
Such empiricism was used in the Middle Ages. Does it hold up? Yes! It's good!. But over time, someone noticed that not completely and not always. The King went up the stairs often in robes and it was fine, but he put on armor and now we have to wait for his son to grow up. And someone came up with the idea to introduce a factor of safety. But TS will get acquainted with this when he becomes more open to suggestions
 
  • Haha
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Det var det jag ville skrive.

Når det gjelder "empiricism" TS:
Slik empiricism ble brukt i middelalderen. Holder det mål? Ja! Det er bra!. Men over tid merket noen at det ikke var fullstendig og ikke alltid. Kongen gikk ofte opp trappen i kappe, og det gikk fint, men han tok på seg rustning og nå må vi vente på at sønnen hans skal vokse opp. Og noen kom på ideen om å innføre en sikkerhetsfaktor. Men TS vil bli kjent med dette når han blir mer åpen for forslag
Haha. Er det nå du kommer og drar meg til Whipping Post? :)
 
D DanMicke skrev:
Haha.
Nei... her er en grunn til å gråte...
Jeg skal ikke si noe om at du insisterer på å reparere dette trinnet, selv om det er lett å gjenskape. Og du sier du kan klare deg uten det i en uke. Måtte du ikke glemme det når du går ned disse trappene søvnig om natten.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Åh. Trodde ikke på det. I det hele tatt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.