39.024 lest ·
183 svar
39k lest
183 svar
Det mest holdbare limet for tre?
D DanMicke skrev:
Som jeg ser det har du ikke beslutningsmyndighet over hva som passer i en tråd bare fordi du har opprettet den. Det som skrives her er ikke bare ment for deg, men kunnskap som over lang tid vil være tilgjengelig til nytte for forumet og dets medlemmer.D DanMicke skrev:
Hvis det da presenteres en konstruksjon som fra visse aspekter anses som mindre vellykket, er det hensiktsmessig at disse eventuelle problemene blir løftet. Spesielt hvis rene sikkerhetsspørsmål er involvert.
Hvordan blir det mitt veddemål? Kan jeg få komme og teste å stampe (en gang) på dine to nederste trinn?
Tråden har belyst hvor feilen med din design ligger, og andre kan som sagt få innsikt i hva feilen din er. Du gir blaffen i at den ikke tåler det en trapp skal tåle. DU synes det er i orden, og det er som sagt greit for deg. Vi har forstått den delen.
Men dette tåler å gjentas, for du tar virkelig feil om din manual-fadese:
Tråden har belyst hvor feilen med din design ligger, og andre kan som sagt få innsikt i hva feilen din er. Du gir blaffen i at den ikke tåler det en trapp skal tåle. DU synes det er i orden, og det er som sagt greit for deg. Vi har forstått den delen.
Men dette tåler å gjentas, for du tar virkelig feil om din manual-fadese:
Thomas59 skrev:
Som jeg ser det er man best tjent med tråder som holder seg til emnet i overskriften. Gjør det lettere for andre som vil, som i dette tilfelle, vite mer om styrken i lim. Når man selv finner lignende tråder om noe man er interessert i på grunn av overskriften, og det senere viser seg at det på andres initiativ i stedet åpnes en helt annen diskusjon med innlegg etter innlegg, orker man ikke å gå gjennom tråden.Alfredo skrev:
Som jeg ser det har du ikke beslutningsrettighet over hva som passer i en tråd bare fordi du har opprettet den. Det som skrives her er ikke bare ment for deg men som kunnskap som vil være tilgjengelig i lang tid til nytte for forumet og dets medlemmer.
Hvis det da presenteres en konstruksjon som fra visse aspekter kan sees som mindre vellykket, er det hensiktsmessig at disse eventuelle problemene løftes frem. Spesielt når rene sikkerhetsspørsmål er involvert.
Nei, jeg har ingen 'beslutningsrett' om innholdet i tråder, og hvordan du kan lese det inn vet jeg ikke. Men et godt råd fra meg er at man holder seg til emnet så langt det er mulig slik at andre lettere finner det de søker etter. Mitt mål var ikke å fortelle alle at de kan ignorere alle byggetips, men kanskje at en humle også kan fly hvis man kan påvise det med empiri. For øvrig hadde jeg, om jeg var i ferd med å bygge en trapp, knapt gått ut i en tråd for annet enn muligheten til å linke til gode dokumenter om saken.
Hva fikk deg egentlig til å føle deg nødt til å legge inn denne kommentaren i en tråd som handler om lim? Tja, jeg bryr meg ikke om den saken, men siden du mente jeg skulle 'tilrettevises', fikk du en refleksjon tilbake
Du tenker at trappen din er som ulykken i Harrisburg?
”Og så er det også det at hvis det som skjedde i Harrisburg virkelig skjedde, mot formodning, så er jo sannsynligheten for at det skal skje en gang til, den er jo så utrolig latterlig liten at på en måte kan man si at det var nesten bra at det som skjedde i Harrisburg skjedde, om det nå gjorde det. For jeg mener da kan man jo nesten sikkert si at det ikke kommer til å skje igjen.”
”Og så er det også det at hvis det som skjedde i Harrisburg virkelig skjedde, mot formodning, så er jo sannsynligheten for at det skal skje en gang til, den er jo så utrolig latterlig liten at på en måte kan man si at det var nesten bra at det som skjedde i Harrisburg skjedde, om det nå gjorde det. For jeg mener da kan man jo nesten sikkert si at det ikke kommer til å skje igjen.”
??? Dårlig valgt analogi får jeg si. Om du ikke mener at jeg innbiller meg at en hantel aldri mer skal falle ned over trappen? I det tilfelle så tør jeg skrive under på at det er 'nesten sikkert at det ikke kommer til å skje igjen'mexitegel skrev:
Du tenker at din trapp er som ulykken i Harrisburg?
”Så er det også det at om det som skjedde i Harrisburg virkelig skjedde, mot formodning, så er jo sannsynligheten for at det skal skje en gang til, den er jo så utrolig latterlig liten så at på en måte kan man si at det var nesten bra at det som skjedde i Harrisburg skjedde, om det nå gjorde det. For jeg mener da kan man jo nesten sikkert si at det ikke kommer til å skje igjen.”
Men du har jo ikke påvist det. Det er bare du som opplever det slik. La meg komme forbi og vise med et skikkelig tråkk at den der humla ikke i det hele tatt flyr.D DanMicke skrev:
Og tråden blir mer givende og mer lærerik ved at diskusjonen drives framover av forskjellige synsvinkler. Heng med i stedet og ikke se det som framføres som kritikk mot deg som person. Ingen har antydet at du er en idiot på noe vis.
Hvordan man limer i tre har du fått gode svar på. Også.
Noen forslag:
- Skru av trinnet og vend det slik at sprekken kommer på innsiden.
- Sag et snitt gjennom bordet så nær bruddet som mulig. Lim deretter.
- Skru med listskrue fra forsiden for ekstra styrke.
- Forsterk med "konsoller" som du skruer i både vangene og trinn. Det kan du gjøre på alle trinnene senere om du vil forsterke for fremtidige tap.
Det var et j-a mas om din sterke ønske om å få komme hjem og prøve å trampe i stykker trappetrinn for å bevise at jeg har 'feil'. Noen respekt for hva jeg sier finnes ikke. Jeg 'opplever' vel for pokker ikke trappa mi. Jeg bruker den og tripper ikke på tå. Legg ned maset ditt. Kan du muligens nøye deg med at jeg er fornøyd med trappa mi og har kompetanse nok til å vite om den er farlig? Er verre enn troll på Twitter å dømme av kranglesyka. Forkledd i noen slags 'omsorg' for andre. De fleste har dog forstått og jeg gir ikke mer tid til råd jeg ikke har etterspurt. Til din store skrekk har jeg sagt at en trapp som har 'for mye' overheng også kan holde. Du får leve med det.Mulvaden skrev:Men du har jo ikke påvist det. Det er bare du som opplever det slik. La meg komme forbi og vise med et skikkelig tråkk at den der humlen ikke flyr i det hele tatt.
Og tråden blir mer givende og mer lærerik ved at diskusjonen drives fremover av ulike synsvinkler. Bli med i stedet og se ikke det som fremføres som kritikk mot deg som person. Ingen har antydet at du er en idiot på noen måte.
Hvordan man limer i tre har du fått bra svar på. Også.
Relevante forslag og jeg har vurdert et par av dem.AXS skrev:
Noen forslag:
- Skru løs trinnet og snu det så sprekken havner innover.
- Sag et snitt gjennom planken så nær bruddet som mulig. Lim deretter.
- Skru med listskrue fra forsiden for ekstra styrke.
- Forsterk med "konsoller" som du skrur i både vangstykker og trinn. Det kan du gjøre på alle trinn senere hvis du vil forsterke for fremtidig slitasje.
Vanskelig å få til et nytt rett snitt uten å deformere det rektangulære. Skal som sagt bryte løs, og det ser ovenfra ikke ut som om det ikke vil resultere i en masse splint, så jeg håper på et relativt rent snitt.
Å snu trinnet var et kreativt råd. Blir litt avhengig av hvor skruehullene havner, men klart tenkbart.
Listskruen må i så fall være ganske lange og av tynn dimensjon. Har vurdert det, men gjettet at det blir vanskelig å dra hele veien inn ettersom det tross alt er litt avstand.
Det der med konsoller har jeg hatt som plan fra begynnelsen, eller vridde jern i 90 grader, så jeg kan skjule vertikale mot vangstykket på baksiden av trappen og la horisontale løpe ut en bit i trinnet. Det var da vi kom inn på holdbarhet i limfugen, som jeg har fått vite blir sterkere enn treverket, så det kan kanskje være verdt å teste om det holder med lim.
Men gode refleksjoner. Takk.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.614 innlegg
Synes det meste allerede er blitt behandlet i tråden, men hva tilfører de der aluminiumprofilene egentlig? 
Er det kronen på verket designmessig?
Jeg hadde nok byttet trinnet, ellers separert bruddflaten, limt og skrudd ifølge tidligere bilde i tråden, samt vendt på trinnet om det ikke er tilpasset etter vognstykket.
Jeg hadde nok byttet trinnet, ellers separert bruddflaten, limt og skrudd ifølge tidligere bilde i tråden, samt vendt på trinnet om det ikke er tilpasset etter vognstykket.
Sist redigert:
Jeg synes at det var en skikkelig fin trapp. Svaret finnes kanskje i tidligere innlegg (orket ikke lese alle innleggene p.g.a alt kjas om konstruksjonen), men hvorfor lager du ikke bare et nytt trinn?
Var en vag idé om å lett presse ned bakdelen av trinnet for stabilitet. Var så billig profil at jeg dro dit dem. Kan ikke svare på om de medvirker til noe men fikk følelsen av at de bidro til noerichardtenggren skrev:
Synes det meste allerede er behandlet i tråden, men hva tilfører de der aluminiumsprofilene egentlig?
Jeg hadde nok byttet trinnet, ellers separert bruddflaten, limt og skrudd i henhold til tidligere bilde i tråden, samt snudd på trinnet om det ikke er tilpasset etter vangstykket.
Har blitt sagt, men har full sympati. Hvem f-n orker lete etter det som var fokuset i tråden? Jeg vil helt klart sette inn et nytt trinn om reparasjonen ikke fungerer. Den eneste ulempen er egentlig at et nytt ikke har samme slitasje som de gamle og vil 'stikke ut'. Men det alternativet finnes helt klart og er jo ganske ukomplisert egentlig.N nybyggarn3 skrev:
PS. Men en hel dunk med hvit linolje er dyrt om man bare trenger en dl
Å tenke på er jo at vanlig trelim ikke er fugfyllende. Det må ha perfekt passform for å holde.D DanMicke skrev:En usannsynlig ulykke da en 10 kg hantel falt nedover min flytende trapp og knakk et av trinnene i trefibrenes lengderetning. Er så man kan gråte men må fikses. Treet har ikke sluppet helt og jeg har mulighet til å støtte det opp med to vinkeljern. Vil da selvfølgelig også lime flatene.
Har jobbet en del i byggebransjen og vanlig trelim har et godt rykte for fugens holdbarhet om man påfører riktig og deretter setter i press under herding. Så det er vel det jeg nærmest tenker på. Ville bare høre om noen her kjenner til et annet valg av lim som ville være enda bedre?