S
Alfredo Alfredo skrev:
Med litt ujevne limflater og manglende fliser hadde jeg brukt PU-lim. Har limt en ganske "spinkel" stol som har fått "lignende" skade i en ganske hardt belastet del, og det holder fortsatt etter mange år.
Polyuretanlim trenger høyt trykk og god passform for en sterk fuge. Uten trykk blir det bare et svakt skum.

S sinuslinus skrev:
Polyuretanlim trenger høyt trykk og god passform for en sterk forbindelse.
Ut fra bildene synes jeg det ser ut som det er gode forutsetninger for å få til høyt presstrykk med en gjeng tvinger. Mener du at hvitlim ville passe bedre her på grunn av tvilsom passform?

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Jeg er ikke uforskjemt, men på dette forumet er vi ærlige for å bidra til konstruktiv fremgang.
Trappen har estetisk tiltalende elementer, men er feilkonstruert fra et materialteknisk perspektiv. Skulle noen skade seg ved et brudd i et trinn risikerer du søksmål for vold mot kroppsskade. Det finnes byggetekniske regler man må følge selv om man bor i Knohult og har egne inspirerende ideer!
Uforskemtheten ligger snarere i at du valgte en ganske "nedlatende" tone, noe du igjen gjør ved å relatere til Knohult. Innlegg med slike elementer er "trolling" og hører ikke hjemme i noe forum. Jeg har vært på internett siden starten, og forum med folk å diskutere ting med er noe av det mest nyttige som finnes. Den etikette jeg foretrekker er at man utreder det konkrete spørsmålet som stilles. Hindrer selvfølgelig ikke at man reflekterer over emnet. Uansett bygningsnormer etc. (som jeg for øvrig respekterer da jeg gjør løsninger for meg selv og har vært i kontakt med gjennom å i flere år ha jobbet i byggebransjen) så kan man også innse at noe fungerer bra selv om man "bryter" med noen "lov" om overheng etc. Og tro meg. Denne trappen innebærer ingen som helst risiko for noen, bortsett fra den risiko en trapp i seg selv innebærer for at noen tar et feilsteg. Jeg er faktisk ingen idiot som aner at det kanskje kan være risiko for at trinn skal knekke når folk går i den. Tror du ikke at jeg etter 15 år i så fall ville begynne å bekymre meg. Den ulykken som inntraff var en enorm kraft langt over 15 års trasking av voksne personer, og min ambisjon er ikke at trappen skal tåle ekstreme vekter som dundrer ned. Hvis jeg på noe tidspunkt skulle oppfatte den minste svikt, ville jeg umiddelbart ha tatt tak i det og fikset det. Saken er at jeg har dømmekraft nok til det, og denne trappen vil leve lenge i nåværende stand, men må repareres på grunn av en ulykke. DET er hensikten med å bruke forumet - å høre om noen har erfaringer for å øke kunnskapen om lim, i dette tilfellet er relevant for hva spørsmålet handler om. Ok, hvis noen vil påpeke at det ifølge teorier er "feil", men man kan kanskje også respektere hvorvidt så er tilfelle for denne trappen uten å ha tatt et steg i den for å oppfatte hvor stabil den er. For det er den. Det finnes en underliggende drift til å "fortelle" andre at de ikke har kunnskap på nivå med en selv, men det er respektløst å avfeie andres erfaringer - uansett om man har lest om alle bygningsnormer i verden.

Jeg vil ikke reflektere mer over det "livsfarlige" ved å bruke denne trappen, for jeg vet at den er trygg. Skulle noe føles usikkert, utover at de trinnene jeg trenger å fikse får samme styrke som trappen ellers, ville jeg forstått at jeg hadde gjort feil i konstruksjonen. Men det er som sagt overhodet ingen grunn eller opplevelse til å bekymre seg for. Så les mine lepper: Jeg vil beholde denne trappen da den er fullstendig sikker og stabil, og hvis den senere av tidens tann skulle antyde noe annet, så vil jeg utbedre det. Så står det alle fritt å bygge trapper i samsvar med alle bygningsnormer, full respekt for det. Mot det krever jeg respekt for min oppfatning at denne trappen er 100% sikker. Jeg har tilstrekkelig erfaring og dømmekraft til å konstatere det.

Dermed slutt på min diskusjon om trappens sikkerhet. Jeg testet en løsning (selvsagt før jeg fullførte) som virket å fungere, og empirisk "forskning" viser at man kan ha en stabil trapp selv om noen centimeter hit eller dit avviker fra visse normer. At jeg kan stå ytterst på trinnene og vugge uten at noe overhodet svikter, sier meg at dette vil holde for å gå opp og ned i mange år fremover.

Jeg er veldig takknemlig for innlegg som gir mulighet til å oppnå optimalt resultat for å reparere trinnene (og bytte av trinn er i mine tanker hvis limingen ikke blir bra). Forum har en tendens til å bli oversvømmet av innlegg som IKKE behandler emnet i tittelen, og emner sporer derfor ofte av. Forumtråder som holder seg til emnet er de mest nyttige.

Takk for vist respekt! ;)

• Liker
Happifejz
  • Laddar…
Jeg ville nok vært litt bekymret for holdfastheten hvis jeg gikk i den trappen og bar på noe tungt.
Men jeg synes det er betydelig verre at den mangler rekkverk på utsiden.

• Liker
senap og 1 annen
  • Laddar…
For den som
G gbgustaf skrev:
Jeg ville nok vært litt bekymret for styrken hvis jeg gikk i den trappen og bar på noe tungt.
Men jeg synes det er betydelig verre at den mangler rekkverk på utsiden.
Hvis man ikke klarer å holde i et rekkverk på veggen, forstår jeg at den er skremmende. Jeg lover å ikke tvinge noen til å gå i den. Båret tungt har den dog klart, som en bøtte sement eller diverse skap. Mer enn det har jeg ikke behov for. ;)

Jeez, hva man får kritikk for når man legger ut bilde av noe. Blir mer og mer begeistret for trappen min som vekker slik oppmerksomhet. :)

• Liker
useless og 2 andre
  • Laddar…
Thomas59
Ytterligere en person som, liksom Hobby Architect, har vanskelig for å håndtere kommentarer som ikke “passer” TS agenda (trådskaperen).

Trappen har jo helt åpenbart mangler i konstruksjonen/designen da støtte nedenfra mangler på den ytre delen av trinnet (trappenesen) noe som sammen med bruddanvisningene som skruehullene i trinnet skaper og at trinnet tar belastningen langsmed fibrene svekker konstruksjonen. TS ser heller ikke ut til å (ville) forstå hvor mangelen ligger og bruker i stedet tiden på å kritisere innleggene TS ikke liker.

Det finnes imidlertid en rekke enkle måter å “reparere” og samtidig forsterke trappenesen/trinnet på, men TS sin nærtakende holdning gjør at jeg avstår fra å gi tips.

• Liker
Aser og 21 andre
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Om man ikke formår å holde i et rekkverk på veggen forstår jeg at den er skremmende.
The famous last words i ny tappning. ;)

• Haha
  • Liker
TRJBerg og 4 andre
  • Laddar…
A
Du får ikke "dritt". Du får observasjoner fra en rekke personer som gjør vurderingen at det du har bygget ikke holder mål. Tror du er litt for følsom i saken, noe som også er veldig vanlig på internett. Spørmålet som reises har med ditt opprinnelige spørsmål å gjøre, for jeg hevder at en normalt bygget trapp ikke ville ha gått i stykker slik. Så selv om du vil lime, må du tåle andre - faktisk relevante - synspunkter.

Jeg tror som sagt at jeg kan gi de to trinnene nederst et par stamp hver for å knekke plankene. Du er helt fin med det har vi forstått.

• Liker
senap og 3 andre
  • Laddar…
FYI hva gjelder de av dere som er interessert i reparasjonen skal jeg nå etter å ha tatt til meg det som for meg er relevant akkurat nå gjøre følgende:

Montere av trinnet. Separere så største mulige overflate blir eksponert for lim. Påføre hvitt trelim over bruddflaten. Fiksere med 4 tvinger langs med trinnet. Tynge ned ovenfra mot plan overflate. Har så tålmodighet til å la det ligge i en uke. Montere og teste.

Har fasadearbeid gående så vet ikke når det blir, men lover å komme tilbake med redegjørelse av resultatet, noe jeg også anser å være god etikette i en tråd over et emne. Kan ta et par uker, men et slikt innlegg kommer.

For øvrig fortsetter alle opprørte over hvor dårlig jeg er på konstruksjonen, og 'snarstucken' er man visst også når man vil poengtere at det ikke finnes noen grunner til å konstruere om hele trappen. Men det går nok ikke å gjøre noe med når man har behov for å sette en 'byggidiot' på plass. Som vel er, vet jeg hvor jeg har meg selv og erfaring av min egen dømmekraft, så vil dere debattere videre om det så blir det uten min deltakelse.

Stor takk til dere som har levert kunnskap i saksspørsmålet rundt mitt spørsmål :)

• Liker
prototypen
  • Laddar…
Thomas59
Mulvaden skrev:
Du får ikke "skitt". Du får observasjoner fra en rekke personer som gjør vurderingen at det du har bygget ikke holder mål. Tror du er litt for følsom i spørsmålet, noe som også er veldig vanlig på internett. Spørsmålet som reises har med ditt opprinnelige spørsmål å gjøre, for jeg opprettholder at en normalt bygget trapp ikke hadde gått i stykker slik. Så selv om du vil lime, må du tåle andre - faktisk relevante - synspunkter.

Jeg tror som sagt at jeg kan gi de to trinnene nederst en stamping hver for å knekke plankene. Du er helt fine med det har vi forstått.
Ja, med tanke på fiberriktning, bruddanvisningen ved skruehullene, mangel på støtte under trappenesen og plantrinnets tykkelse er det nok med en stamping for å knekke plantrinnet. At plantrinnene ikke er kvistfrie bidrar jo også til svakheten i konstruksjonen.

TS er imidlertid fornøyd så det er jo bra. Kommentarene er mest for at andre som tenker på å bygge trapp ikke skal gjøre samme feil som TS.

• Liker
Roger Fundin og 13 andre
  • Laddar…
Cheesen
D DanMicke skrev:
Her er min egenbygde trapp som jeg liker og håper å fikse etter det fatale som skjedde og bilder av sprekken. Håper det ser doable ut? [bilde] [bilde] [bilde]
Trelim som appliseres korrekt og fugen vil være sterkere enn planken.

• Liker
DanMicke
  • Laddar…
Thomas59
D DanMicke skrev:
FYI hva gjelder de av dere som er interessert i reparasjonen skal jeg nå etter å ha tatt til meg det som for meg er relevant akkurat nå gjøre følgende:

Montere av trinnet. Separere så største mulige flate blir eksponert for lim. Smøre hvitt trelim over bruddflaten. Fikser med 4 tvinger langs med trinnet. Tynger ned ovenfra mot plan overflate. Har deretter tålmodighet til å la det ligge i en uke. Montere og teste.

Har fasadearbeid i gang så vet ikke når det blir men lover å komme tilbake for å rapportere resultatet, noe jeg også anser som god etikette i en tråd over et tema. Kan ta et par uker men et slikt innlegg kommer.

For øvrig fortsetter alle opprørt over hvor dårlig jeg er på konstruksjonen, og 'snarsint' er man visst også da man vil poengtere at det ikke finnes noen grunner til å konstruere om hele trappen. Men det går nok ikke å gjøre noe med da man har behov for å sette noen 'byggeidiot' på plass. Som vel er vet jeg hvor jeg har meg selv og erfaring med mitt eget skjønn så vil dere debattere videre om det så blir det uten min deltakelse.

Stor takknemlighet til dere som har levert kunnskap i saksspørsmålet rundt mitt spørsmål :)
”Alle” er ikke opprørte og ingen forsøker å sette deg på plass. Ingen har foreslått at du skal rive og konstruere om hele trappa. Ingen har heller kalt deg for ”byggeidiot” eller engang antydet at du er en slik.

Derimot har flere forsøkt å hjelpe deg med å forstå hva som er manglene i din trappkonstruksjon og at det trolig bidro til at den gikk i stykker, samt hvordan du kan reparere den. Din reaksjon, når du får svar som du trolig oppfatter som kritikk mot din konstruksjon, preges virkelig av snarsinthet og du begynner da å argumentere mot påstander som ingen har gjort (stråmannsargumenter altså).

For øvrig ville en korrekt konstruert og dimensjonert trapp lett klare en 10 kg hantel som faller 3 meter.

• Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
C
D DanMicke skrev:
Derimot har du feil med svikten. Stod akkurat ytterst på stigen og svikthoppet. De beveger seg IKKE.
Tre er bare elastisk i fiberretningen og svikter i prinsippet ikke på tvers av fiberretningen, så det er helt riktig, det er ikke forventet at det svikter når du belaster stegkanten. Det som skjer er at det, potensielt uten advarsel, knekker brått når belastningen blir for stor.

• Liker
Aser og 11 andre
  • Laddar…
D DanMicke skrev:
Her er min egenbyggde trapp som jeg liker og håper å fikse etter det fatale som skjedde og bilder av sprekken. Håper det ser overkommelig ut?
Kan bli vanskelig å få inn lim på hele bruddflaten. Et reparasjonsforsøk kan man jo alltid gjøre, men det krever nok at man "bryter" fra hverandre bitene helt som noen har påpekt for å få lim på hele flaten. Dog kan det med et slikt brudd deretter bli vanskelig å få bitene sammen igjen da det ser ut som det også forekommer løsrevne langsgående fibre i bruddet. Så beste reparasjonen er et nytt trinn etter min mening og et antall andre innlegg, men før dette hadde jeg prøvd et limingsforsøk. Selv om jeg tror at det blir vanskelig å få det pent og at man i det hele tatt lykkes med å få sammen bitene helt og holdent. Men det er ingenting å tape på forsøket, for skal man erstatte trinnet så må det gamle også da fjernes.

Thomas59 Thomas59 skrev:
"Alle" er ikke opprørte, og ingen prøver å sette deg på plass. Ingen har foreslått at du skal rive og rekonstruere hele trappen. Ingen har heller kalt deg for "byggidiot" eller engang antydet at du er en slik.

Derimot har flere forsøkt å hjelpe deg med å forstå hva som er svakhetene i trappkonstruksjonen din og at det trolig bidro til at den gikk i stykker, samt hvordan du kan reparere den. Din reaksjon, når du får svar som du sannsynligvis oppfatter som kritikk mot din konstruksjon, preges virkelig av nærtagenhet, og du begynner da å argumentere mot påstander som ingen har kommet med (stråmannsargumenter altså).

For øvrig ville en korrekt konstruert og dimensjonert trapp lett tåle en 10 kg hantel som faller 3 meter.
Nå går jeg imot mitt eget løfte, men da du oppsummerer hva jeg har for 'problem', oppsummerer jeg hvorfor du ikke trenger å bry deg mer om det:

1. Jeg har byggeerfaring og jeg studerte alle dokumenter om trappebygging og byggetips jeg kunne finne, og er således godt bevisst på at man anbefaler visst overheng, godt bevisst på at treets fibre er svakere i lengderetningen. Så alt som 'korrigerer' min konstruksjon i denne tråden visste jeg allerede. Likevel valgte jeg MIN vei for å få en trapp som var både sikker og med visjonen om å smelte godt inn på sin plass.

2. Visjonen var en 'flytende' rett trapp til loftet og å bruke de to 10 cm bjelkene jeg hadde som vange. De mot-reglene overheng var nødvendige for å kunne fjerne materialet i vangen så jeg ikke slo tærne i da jeg gikk i trappen. Gjorde en test av hvordan trinnet føltes og konstaterte at det mer enn vel oppfylte mine krav. Som jeg med stahet har sagt, så finnes ikke tilløp til svikt, selv om jeg med mine 90 kg står og 'vipper' ytterst på trinnet. Jeg hadde ingen som helst intensjon om å skape et trinn som kunne tåle en 10 kg hantel fra 3 m's høyde, for det fantes ingen behov for det. Jeg tar selv på meg mitt klønete oppførsel som forårsaket en slik hendelse og tar nå fullt ansvar for at jeg dermed må ta hånd om det og reparere. Og forresten, hvilken som helst trapp i tre ville blitt så skadet av en slik impact at du likevel ville ha måttet bytte ut deler, uansett om det nå hadde blitt et brudd i lengderetningen eller et stort hull i trappetrinnet.

3. Når jeg etter så mange år daglig har brukt denne trappen og aldri noensinne har opplevd at den ikke er stabil eller svikter, så kan jeg dermed dra konklusjonen at TIL TROSS for at jeg ikke fulgte byggetips til punkt og prikke, har jeg fått en trapp jeg har vært MEGET fornøyd med i alle år, både utseendemessig og som en helt sikker en. Et solid rekkverk i veggen var en nødvendighet, og den som bruker det trenger heller ikke være redd for å falle ut i intet.

4. Så spørsmålet mitt gjaldt IKKE hvordan jeg skulle få en bedre konstruksjon, men litt råd for valg av lim i et forsøk på å reparere det brukne trinnet. Jeg skal utføre det og teste. Føles det ikke like stabilt som før, så lager jeg et nytt trinn. Trappen er det ingen som helst grunn til å endre, og jeg trenger ikke å redusere overhenget da jeg allerede vet at det er tilstrekkelig.

5. Hvis en tråd respekterer at jeg har testet min trapp i 15 år og godt vet at det finnes god margin oppover i belastning før et trinn knekker, så får man finne seg i at opplevelsen trumfer de teoriene man har. Jeg gjorde en tabbe, og det var å ha en hantel på feil sted. Det tar jeg ansvar for, og nå skal jeg fikse det. Stilte et spørsmål om metode for det og vet allerede alt som de du anser for å være hjelpsomme nok til å opplyse meg om. Problemet har vært at det ikke var nok at jeg fortalte at konstruksjonen ikke var noe problem for meg. Og jeg er ikke nærtagende mer enn at jeg reagerer på kommentarer som ikke kan la være å være nedlatende, og slike finner du i tråden. Og slike finnes i mange tråder. Underforstått anser de at jeg er en 'byggidiot', og jeg kunne ikke bry meg mindre. For som jeg sa, jeg har egen dømmekraft og stoler på den.

SÅ var alt sagt fra min side. Lev et godt liv!

Sist redigert:
  • Liker
  • Haha
Krillekrull77 og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.