Jeg har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med å besvare ang. gulvvarme.
1. Det finnes visst gulvvarmeskiver med ferdige spor forsynt med limte varmeplater for montering av evalPex rør 12x2 mm. Mitt spørsmål er hva som er fordelen med å bruke gulvvarmeskivene eller i stedet rørholdeskinner?
2. Hva blir forskjellen mellom disse (rørholdeskinner gulvvarmeskivene) i total byggehøyde?
3. Kan mengden flytsparkel halveres dersom man bruker gulvvarmeskivene i stedet for rørholdeskinner?
4. Hvor mye flytsparkel går det per m2 med rørholdeskinner og gulvrør?
5. Hvor viktig er det at shunter monteres til gulvvarmesentralen dersom vi nå monterer gulvvarme i tre rom og bruker radiatorer i de resterende fem rommene + bad?
6. Kan man bruke press-muff (kobling) ved fjerning av radiatorer og flytsparkle/flislegge over disse slik at de ikke stikker opp i gulvet?
7. Hva innebærer det/konsekvenser blir det dersom det ikke har blitt lagt membran over vannbåren gulvvarme og flytsparkel på bad/vaskerom?
Jeg håper dere kan besvare disse spørsmålene.
 
1. Rørholdeskinner brukes ved innstøping.
Plater brukes når gulvvarmen skal bygges inn i en trebjelkelag, enten som bærende undergulv eller oppå et bærende undergulv.
Akkurat platen du snakker om vet jeg ikke hvilken det er, men med 12mm rør kan det ikke bli lange sløyfer.

2. Kommer an på hva du har under.

3. Tja?

4. Hva skal du gjøre? Våtrum? Sjekk anvisningene for respektive produsent av flytsparkel.

5. Det kommer an på hvilken temperatur systemet ditt er konstruert for.
Du vil ikke ha for varmt vann til gulvet.

6. Vet ikke.

7. Fukt skade?
 
2. har krypkjeller under gulvet. Sponplate ca 22mm på bjelkelag?
Er dessverre en novise innen byggebransjen.
 
Avhengig av type rom, mengde arbeid (og økonomi) som vil la seg utføre så finnes det forskjellige alternativer for gulvvarme.

Så kommer det an på hvor mye man vil la det bygge på høyden.

Du bør lese noen timer på forumet så kanskje det klargjør seg litt iallfall.
 
Gulvvarmerør uten festing eller tetningslag, overlappende og plassert tilfeldig.
dette er gulvvarmerørene.
De er ikke festet og ingen tetningsbarriere. Ligger oppå hverandre. Skal det se slik ut?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.