Hei!

Jeg trenger litt innspill her. Jeg har søkt i forumet og på nettet men har dessverre ikke funnet akkurat denne problemstillingen. Jeg vurderer å legge gulvvarme i andre etasje i et nybygd hus. Jeg har valgt alternativet glissent (21x120mm glissent med 30 mm mellomrom), men jeg har ikke tenkt å bryte opp eksisterende gulvspon bare for å få ned det glisne i bjelkelaget. I stedet legger jeg det glisne direkte på gulvsponet. Det jeg lurer mest på, er egentlig om dette er et gangbart alternativ, og hvis det er tilfelle, vil jeg måtte legge gulvgips (12,5mm) oppå det glisne selv om det hele hviler på bærende gulv? Ovegulvet vil bestå av 8 eller 10 mm laminat. Å slippe platemateriale mellom glissent/rør og overgulv ville vært veldig fint både når det gjelder arbeid og kostnader, da det gjelder 100 kvm.

Forutsetningene er som følger:

22mm gulvplate
300 masonittbjelke s.600
300 glassull
Diffusjonssperre
28x70 glissent
12mm hvitfoliert gipsplate

Takk på forhånd.

Uavhengig av sponplaten eller ikke så kan du droppe gipsen.

huggan skrev:
Uansett sponplaten eller ikke så kan du hoppe over gipsen.
Høres jo lovende ut men du får unnskylde min uvitenhet når jeg ber om en forklaring til hva som gjør at jeg kan hoppe over gipsen?

Nja, tynne laminater er jo ikke selvbærende og gles/slang er ikke et plant underlag. Tror det er ganske stor risiko for at det blir et knirkende gulv.

• Liker
Olle_82
  • Laddar…
Funderte på det samme for noen år siden og hadde omtrent de samme overflatene, men jeg skulle ha 14mm parkett. Etter å ha lest meg opp valgte jeg å legge gulvgips på platene, og det angrer jeg ikke det minste på. I ditt tilfelle når du ikke engang skal ha parkett, synes jeg i det minste at du skal gå for gips.

Edit. Det er jo på en overetasje, så da er det ekstra bra med gipsen da den demper lyd også.

Sist redigert:
Bob_the_builder
Jeg tør påstå at 8 mm laminatgulv ikke klarer de hulrommene som glesjen skaper mellom bordene og ved slangens vendesoner. Legg gips eller bytt til en belegg på minst 14 mm (bord eller parkett),

22 mm klarer en spennvidde på 555 mm, dere mener altså at 8 mm ikke klarer en spennvidde på 30 mm?

Vi vet at 8 mm er godkjent for spennvidde på 20 mm fordi de freste sponplatene finnes for 20 mm slange.

Sist redigert:
  • Liker
Olle_82
  • Laddar…
At et 10 mm laminatgulv ikke skulle kunne tåle over 30 mm mellomrom har jeg vanskelig for å tro. Dog blir det antagelig en annen lyd i skellen hva gjelder vendingene. Og som mexitegel skrev... knirkende gulv er vel en overhengende risiko. Bleh, får nok bruke gulvgips mellom. På tal om gulvgips. Skrus eller limes det mot glesene?

Bob_the_builder
Du skal jo ha plate der, så den skrus bare.

huggan skrev:
Uansett sponplaten eller ikke så kan du droppe gipsen.
Føles det ikke litt ustøtt å gå på 21x120 bord som ligger på støtte s600? ;)

I dette tilfellet kommer glesen til å ligge på en 22 mm gulvsponplate. Så det vil nok ikke bli svaiete.

-RB- skrev:
I dette tilfellet vil gipsen ligge på en 22 mm gulvsponplate. Så det blir nok ikke svaiene.
Kan jo være en grunn til at min tekst stod etter et sitat...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.