Hei,
Renoverer et gammelt 30-tallshus, og planlegger nå å legge vannbåren gulvvarme for hele underetasjen.

Huset er renovert og utvidet på 70-tallet, så alle rom har forskjellige forutsetninger når det gjelder muligheten for å følge legganvisninger fullt ut.

Det er klart at to av rommene har vinylbelegg med asbest (analysert), så dette vil bli liggende. Ovenpå dette vil det legges spredt panel for gulvvarme og plate.

Andre rom har ikke belegg, der vil det spredte panel legges direkte på sponplate slik at alt flukter i høyden mellom rommene.

Alle rom har massivt undergulv eller sponplate.

Mitt spørsmål er nå, finnes det noen ulempe med å legge dampsperre under det spredte panelet i stedet for ovenfor? Da kunne jeg legge aldringsbestandig plast direkte ovenpå vinylbelegget og dermed "låse det inn" uten organisk materiale imellom.

For rom uten vinylbelegg havner da dampsperren direkte på sponplaten.

Alle rom vil bli belagt med massivt selvbærende gulv direkte på det spredte panelet.

Hele konstruksjonen blir da:
Krypkjeller
Bunnplate
Isolasjonsplate
Sponplate/massivt undergulv
Vinylbelegg (av og til)
Dampsperre
Spredt panel
Varmeplate/gulvvarme
Lumpapp
Massivt selvbærende tregulv

Takk på forhånd

To dampsperrer pleier alltid å være feil.
Det samles lett fukt mellom dem.
Følg gulvvarmeprodusentens anbefalinger nøye.

Hei, takk for ditt svar. Jeg har kun til hensikt å legge et lag med dampsperre. Men du mener at det ville bli en dobbel dampsperre siden teppet er tett? Men er det virkelig et problem om man legger plasten mot teppet og taper skjøtene?

Jeg forstår helt problematikken med å stenge inn fukt mellom to dampsperrer i to forskjellige ender av en konstruksjon, for eksempel i baderom med plast i yttervegg og tettesjikt på vegg.

Er det fra underliggende konstruksjon man vil beskytte gulvet fra fukt med dampsperren? I så fall burde det være det samme om plasten ligger i direkte kontakt over eller under gulvvarmeslyngene?

I instruksjonen står det at man skal legge dampsperren så nær gulvet som konstruksjonen tillater.

Sjekk med produsentens support.
I de tilfeller jeg har vært så har det vært plastmatte borte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.