Hei, kanskje et dumt spørsmål, men jeg er litt usikker på en ting.

Holder på med et 1,5 plans hus og skal sette i gang med overetasjen. Akkurat nå er det bare bjelker der med isolasjon mellom bjelkene.

Jeg lurer på om man først skal legge gulvsponplate 22mm og deretter "svillen" til innerveggene, altså svillen ovenfor gulvsponplaten.

Eller setter man først ut svillene til innerveggene og deretter tilpasser gulvsponplatene. Slik at man setter inn gulvsponplatene i hvert rom separat frem til svillen.

Vet ikke om dere forstår, ellers så får dere si ifra.

Mvh / Stefan

• Liker
yopshi
  • Laddar…
For å unngå såkalt flanktransmisjon bør du ha eget gulv og tak i hvert rom. Spik først alt regelverket, med andre ord, og deretter gips og spon i hvert rom.

Jeg gjorde hele taket og hele spongulvet klart før jeg satte opp innerveggene.
Må være overlegen lettest.

Så gjorde vi også, men skilte av baderommets gulvspon fra øvrige i overetasjen. Har lest et sted at det skal være så.

• Liker
yopshi
  • Laddar…
Kan bare være enig med mexitegel. Vil du ikke at trinnlyd osv skal forplante seg inn til rommene må du lekte opp innerveggene før du legger gulvspon.

Kanskje et dumt spørsmål, men hva bygger du regelveggene på om veggen går langs med bjelkelaget og midt mellom gulvbjelkene?

man kortler imellom!!!

Kjennes litt overkill å legge gulvspon separat i hvert rom. Man pleier i hvert fall når det er nybygg å legge sponplatene og glis taket før man reiser innerveggene. På den måten er det både lett å merke ut hvor innerveggene skal være og å feste dem. Er det et gammelt hus med ujevnt bjelkelag så er det kanskje lettere å legge rom for rom om man trenger å rette gulv og tak.

Jerka_l skrev:
Føles litt overkill å legge gulvspån separat i hvert rom. Man pleier i hvert fall når det er nybygg å legge sponplatene og glesetak før man reiser innerveggene. På den måten er det både lett å merke ut hvor innerveggene skal være og å feste dem. Er det et gammelt hus med ujevnt bjelkelag så er det kanskje lettere å legge rom for rom om man må justere gulv og tak.
Overkill og overkill, det kommer jo an på hva man vil oppnå. Du har helt rett i at det går betydelig smidigere å legge all gulvspån før veggene reises. Men som jeg påpekte i tidligere innlegg, så er det da risiko for et lytt hus. Men som alt annet her i livet, handler det om avveininger ;)

Vekker liv i denne tråden da jeg går med de samme tankene.
Legge gulvspån over hele bjelkelaget før jeg setter opp veggene?
Men funderingen er da hovedsakelig på lydhørheten.
Er det noen som har erfaring med et bjelkelag der gulvspån er lagt over hele bjelkelaget før vegger som opplever at det er lytt på grunn av det?

Samt er det noen som har bygget vegger på sporede gulvspånsplater?

Vekker denne tråden igjen. Holder på å innrede loftet og skal legge gulvvarme. Kan man legge de sporede spongulvene og så reise innervegger? Eller må man sette opp veggene først og legge gulvvarmen rom for rom?

Med vennlig hilsen, Peter

• Liker
neo85
  • Laddar…
W Wennbergp skrev:
Vekker denne tråden igjen. Holder på å innrede loftet og skal legge gulvvarme. Kan man legge de sporede spongegolvene og deretter reise innervegger? Eller må man sette opp veggene først og legge gulvvarmen rom for rom?

gulvet så vegger.

P
Gulvet først, men pass på at innerveggene ikke bare står på gulvspon.

Høres bra ut og føles enklere å kunne legge alt gulv i en sveip. Blir til å kortla der veggene skal reises. Vegger til badet vil nok reises stående på bjelkelaget da det ikke vil være samme gulv der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.