Det var et interessant alternativ. Fant ut at LK har en 16 mm skive også. Føles som at det nå står mellom:
1. Sporfrest gulvsponplater
2. Gulvspon + 16 mm EPS sporplate
Opplever du noen problemer med flanketransmisjoner i og med at du har stilt veggene på sponplategulvet?
Men det bør fungere med sporete gulvsponplater LK HeatFloor eller Forestia Thermogolv direkte gulvbjelkene?
Nei, ikke med de forutsetningene. Det kunne vært unngått om du hadde gått opp noe i dimensjon på masonittbjelkene, men det er jo for sent nå. Tar du gulvplywood i stedet kan du redusere tykkelsen noe sammenlignet med sponplate. Ovenpå sponplaten kan du legge spredningspanel om du vil. Jeg synes man skal legge gulvet rom for rom så man kan ta det opp uten å måtte rive vegger. Innervegger trenger støtte i gulvet av kortlinger eller ekstra bjelker der masonittbjelke mangler.
Nei, ikke med de forutsetningene. Det kunne vært unngått om du hadde gått opp noe i dimensjon på masonittbjelkene, men det er jo for sent nå. Tar du gulvplywood i stedet kan du redusere tykkelsen noe sammenlignet med sponplater. Ovenpå sponplaten kan du legge glissent panel om du vil. Jeg synes man skal legge gulvet rom for rom så man kan ta det opp uten å måtte rive vegger. Innervegger trenger støtte i gulvet av kortlinger eller ekstra bjelker der masonittbjelke mangler.
Jeg har fått OK på 22 mm sporet gulvspon på bjelkelaget fra dem.
Hva mener du gjør at skrulimet 22 mm sporet gulvspon ikke er nok? Så jeg kan henvise til noe og spørre hvorfor de har sagt OK på det.
Angående å legge rom for rom eller ikke så vipper jeg mye frem og tilbake. Det er jo veldig enkelt å ta et undergulv å arbeide på når jeg bygger veggene på plan 2.
Men jeg kunne jo legge et midlertidig gulv under byggetiden også.
Sponplatens oppgave er bl.a. å hjelpe til med å fordele en punktlast rett over en bjelke til de tilstøtende bjelkene. En sporet sponplate har betydelig dårligere egenskaper i så måte. Det er ditt gulv. Masonite Beams kommer ikke til å fikse det hvis du blir misfornøyd. Jeg synes godt at du kan spørre dem hvorfor det plutselig er nok med en sporet sponplate når de tidligere sa at de hadde regnet med en normal plate. Hadde du gått opp 2 cm i høyden hadde du ikke trengt noen gulvsponplate i det hele tatt. Det burde de ha informert deg om. Jeg ville satset på en fullhøydeplate først. Ingenting slår følelsen av et stumt gulv.
Provisorisk gulv under byggetiden har mange fordeler.
Sponplatas oppgave er bl.a. å hjelpe til med å fordele en punktlast rett over en bjelke til de tilgrensende bjelkene. En sporad sponplate har betydelig dårligere egenskaper i det henseende. Det er ditt gulv. Masonite Beams vil ikke fikse det hvis du blir misfornøyd. Jeg synes godt du kan spørre dem hvorfor det plutselig er nok med en sporad sponplate når de tidligere sa at de hadde regnet med en normal plate. Hadde du gått opp 2 cm i høyden, hadde du ikke trengt noen gulvsponplate i det hele tatt. Det burde de ha informert deg om. Jeg ville satset på en fullhøydeplate først. Ingenting slår følelsen av et stumt gulv.
Provisorisk gulv under byggetiden har mange fordeler.
Jeg må ha misforstått at sporad 22 mm var godkjent.
Da får jeg tenke om konstruksjonen av undergulvet.
Kjører da på vanlig 22 mm skruelimt sponplate. Og derpå 16 mm EPS-plate med forlimt plåt eller gles. Må regne på hva som er billigst.
PPumabjörnen skrev:
Eksakt, først ble selve platene med plåtene montert i henhold til tegning, og deretter ble "fyllplater" lagt i tomfeltene som oppstod litt her og der fordi sløyfene var tegnet.
Bildet er nok tatt under arbeidet med det sistnevnte.
Er også nysgjerrig på hvordan du opplevde den løsningen for gulvvarme?
Jeg må ha misforstått at sporet 22 mm var godkjent.
Da får jeg tenke om undergulvets konstruksjon.
Går da for vanlig 22 mm skrulimmet sponplate. Og der på 16 mm EPS plate med forlimt plåt eller gles. Skal regne på hva som er billigst.
Er også nysgjerrig på hvordan du opplevde den løsningen for gulvvarme?
Jeg er meget fornøyd, opplever det som meget behagelig/stumt å gå på. Det eneste stedet jeg er litt misfornøyd med er kvadratmeteren der alle sløyfene går inn i gulvvarmesentralen der man på grunn av varmen trenger å legge beskyttelsesrør rundt slangen, og der falt valget på beskyttelsesrørene til 20 pex tror jeg det var, så der forsøkte jeg å avrette nivåforskjellen på beskyttelsesrøret som var noe høyere enn polystyrenet med en hardere gulvfoam uten kjempebra resultat da der oppstår litt svikt. Kan også si at jeg ikke hadde helt lett for å få på plass polystyrenet rundt rørene. Hadde gjerne vært med og hjulpet rørleggeren den dagen de satte sammen alt, så man kanskje kunne ha holdt sløyfene mer adskilt der de ligger som tettest, men men..
Har funnet et annet alternativ. Det er å sette LK bjelkelagsplate direkte på Masonite bjelkene og legge rørene der.
Deretter skruelime 22 mm gulvspon oppå dette.
To spørsmål oppstår da:
Fungerer det å lime på platene?
Undergulvet blir kanskje for tykt fra et varmekledningens synspunkt med 22 mm gulvspon, 2 mm foam og 11 mm herdet tregulv? Har sendt spørsmålene til LK også.
Har funnet enda et alternativ. Det er å sette LK bjelkelagsplate direkte på Masonite bjelkene og legge rørene der.
Deretter skru-lime 22 mm gulvspon oppå dette.
To spørsmål oppstår da:
Fungerer det å lime på platene?
Undergulvet kanskje blir for tykt fra et varmeledningsperspektiv med 22 mm gulvspon, 2 mm foam og 11 mm herdet tregulv? Har sendt spørsmålene til LK også.
Ville ikke sagt at det høres ut som noe særlig å lime på platene, høres ut som du da vil oppleve det samme problemet som david skrev litt lenger bak i tråden
DDavid_Berglund skrev:
Jeg har et gulvvarmegulv i dag, der man har lagt platene på bjelkene under vanlig gulvspon, og det gir dessverre litt mangelfull kontakt mellom plate og spon, samt at man ikke kan lime med denne løsningen.
Samt at ja du vil jo miste en del effekt varmeledningsmessig, hvor mye vet jeg ikke.
Skulle inte säga att det låter någe vidare att limma på plåtarna, låter som du då kommer uppleva samma problem som david skrev lite längre bak i tråden
Samt att ja du lär ju tappa en del effekt värmeledningsmässigt, hur mycket vet jag inte.
Misstänker att det inte blir bra också, men må hända att det finns en lösning på det. Får se vad LK säger.
Annars så verkar ju att lägga cellplast med förlimmad plåt på golvspånskiva vara bästa alternativet för mig. Iallafall i avseende på bygghöjd.
Vad blev kvadratmeterpris för dig med sådana skivor?
Ser ut som mitt innlegg forsvant, så legger inn det igjen.
Det er jo en slik løsning jeg har, som jeg trodde var et fuskebygg fra forrige eier.
Her er et bilde nedenfra når jeg vekslende av for en kjellertrapp for noen år siden. Det er ikke nøyaktig samme plate, men omtrent samme funksjon. Den dere lenker til tidligere har nok en god sjanse til å gi bedre kontakt enn min, da min dessuten har en skjøt midt på, og primært presses opp av isolasjonen. Noe som selvsagt blir litt tvilsomt, selv om jeg aldri har opplevd noen problemer med varmen. Men hadde sannsynligvis kunne ha noe lavere fremledningstemp med et annet system.
Men.. Nå når jeg ser at det er veletablert å gjøre på den måten, og når jeg i mitt tilfelle er redd om hver millimeter for ikke å få avvikende trinnhøyde på trappen, så kommer jeg nok til å kjøre på samme konsept igjen, bare bytte ut slangen når jeg likevel holder på, da den er snart 30 år.
Jeg hadde veldig lignende forutsetninger da jeg bygde mitt hus. Jeg kjørte sporet spon på lettbalk og innervegger på det. Dog ingen bærende. Enkelt og ble stivt og bra.
Jeg hadde veldig lignende forutsetninger da jeg bygde mitt hus. Jeg kjørte sporet spon på lettbjelke og innervegger på det. Dog ingen bærende. Enkelt og ble stivt og bra.
Hvilke spennvidder hadde du? Bjelkehøyde? 1 eller flere tversgående rader?
Jeg snakket i dag med en tekniker hos Roth, som produserer gulvvarmesystem.
De påsto at deres sporede plater kan legges på CC60-bjelkelag og få fullgod styrke uten ytterligere konstruksjonselementer, forutsatt at underliggende bjelkelag er korrekt dimensjonert. Jeg har alltid trodd man trengte et undergulv før disse spor-platene.
De hadde nylig også fått godkjenning for å legge det i våtrom med CC-600, noe som overrasket meg enda mer.
Hvis jeg har klart det, legger jeg ved en pdf-fil om dette.
EDIT: Kanskje er dette selvfølgeligheter for alle unntatt meg, og da kan dere se bort fra dette overflødige innlegget.