Trekonstruksjonsbygger
· Gävle
· 158 innlegg
Jeg bygger et toetasjes hus og vurderer nå hvilken type undergulv jeg skal legge på bjelkelaget. Bjelkelaget er av Masonite Beams lettbjelker 350 mm. Dette vil bli isolert med løsfyll.
Jeg har valgt å bruke gulvvarme også i andre etasje og står dermed mellom to valg når det gjelder undergulv:
I begge tilfeller vil jeg legge rørene i varmefordelingsplater. Det som vil ligge på undergulvet er:
Det jeg lurer på, trenger hjelp med og de viktigste faktorene for valget er:
Helst vil jeg bruke panel da jeg tenker at det må være utrolig mye enklere å legge enn å skrulim gulvspon.
Men er mest bekymret for stivheten i bjelkelaget.
Er det noen som har erfaring med et slikt undergulv? Hva ville dere selv gjort om dere hadde muligheten til å velge?
Jeg har valgt å bruke gulvvarme også i andre etasje og står dermed mellom to valg når det gjelder undergulv:
- Panel av 28x120 skrudd på tvers over gulvbjelkene cc 150 slik at avstanden blir 30 mm mellom panelene
- Sporplater av gulvspon skrulimmet på tvers over gulvbjelkene
I begge tilfeller vil jeg legge rørene i varmefordelingsplater. Det som vil ligge på undergulvet er:
- Bjelin Gulvunderlag PO Kombifoam
- 11 mm herdet tregulv fra Bjelin
Det jeg lurer på, trenger hjelp med og de viktigste faktorene for valget er:
- Er det risiko for at alternativet med panel gir merkbart dårligere stivhet i bjelkelaget?
Eller er det tilsvarende med skrulimmet gulvspon? - Er det noen risiko for sviktende gulv med panel?
- Går det bra å sette en ikke-bærende innervegg direkte på sporplate av gulvspon eller panel?
Tenker å forberede med klosser i bjelkelaget under undergulvet slik at det er noe å skru i
Helst vil jeg bruke panel da jeg tenker at det må være utrolig mye enklere å legge enn å skrulim gulvspon.
Men er mest bekymret for stivheten i bjelkelaget.
Er det noen som har erfaring med et slikt undergulv? Hva ville dere selv gjort om dere hadde muligheten til å velge?
I Intershade skrev:Jeg bygger et toetasjes hus og vurderer nå hvilken type undergulv jeg skal legge på bjelkelaget.
Bjelkelaget er av Masonite Beams lettbjelker 350 mm. Dette vil bli isolert med løsull.
Jeg har valgt å bruke gulvvarme også i andre etasje og står dermed mellom to valg angående undergulv:
- Glespanel av 28x120 skrudd tvers over gulvbjelkene cc 150 slik at innbyrdes avstand blir 30 mm mellom glespanelet
- Sporet sponplater skrulimmet tvers over gulvbjelkene
I begge tilfeller så vil jeg legge slangen i varmefordelingsplater.
Det som vil ligge på undergulvet er:
- Bjelin Gulvunderlag PO Kombifoam
- 11 mm herdet tregulv fra Bjelin
Det jeg lurer på, trenger hjelp med og er de viktigste faktorene for valget er:
- Er det risiko for at alternativet med glespanel gir merkbart dårligere stivhet i bjelkelaget?
Eller er det tilsvarende med skrulimt sponplater?- Er det noen risiko for sviktende gulv med glespanel?
- Går det bra å stille en ikke-bærende innervegg direkte på sporet sponplater eller glespanel?
Jeg tenker å forberede med kortbjelker i bjelkelaget under undergulvet slik at det er noe å skru i
Helst vil jeg bruke glespanel da jeg tenker at det må være utrolig mye enklere å legge enn å skrulime sponplater.
Men er mest bekymret for stivheten i bjelkelaget..
Er det noen som har erfaring med et slikt undergulv? Hva ville dere selv ha gjort om dere hadde muligheten til å velge?
Sponplater alle dager i uken, de eneste tilfellene jeg har hørt at man bruker glespanel har vært når det allerede finnes et eksisterende undergulv.
Sponplater kontra gles bør imo ha mye større motstand mot skjæring i bjelkelaget og vektfordeling ved møblering samt gi en jevnere overflate da treverket dels kanskje ikke til hundre prosent holder samme tykkelse og beveger seg mer i forhold til sponet.
Hvorfor skulle gles være enklere enn spon?
Ang. veggen bærende eller ikke: ved montering av sponplater vil man vanligvis ha rominndelingen ferdig slik at gulvet monteres romvis og at en bevegelsesfuge mot alle faste objekter (vegger, søyler etc.) oppnås.
Jeg har imidlertid sett utallige eksempler på når man har plassert veggene oppå limskrudde spongulv og hittil aldri selv hørt om eller opplevd noen som helst konsekvenser av dette (men det kan likevel bare være en tilfeldighet).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva er det for spennvidde og c/c på masonittbjelkene? Opplysningene trengs for å kunne vurdere gulvbevegelsen. En ulempe med å sette innvendige vegger direkte på undergulvet er at man må rive veggene for å bytte undergulvet.
Føles ustabilt med bare sporet gulvspon på bjelkene. Koster ikke mye mer å legge vanlig gulvspon først.
gjorde selv det hjemme vanlig spon deretter sporet spon. Ganske glad for det fordi det ble veldig mye spor etter at rørleggeren min hadde vært hos meg. Hadde ikke klart å få til kortling under de sporene. Dessuten kan du flytte litt på vegger og så uten å være bekymret for akkurat kortlingen.
det blir veldig tynt der sporene er, nesten så om man hopper med kraft så går man rett gjennom
gjorde selv det hjemme vanlig spon deretter sporet spon. Ganske glad for det fordi det ble veldig mye spor etter at rørleggeren min hadde vært hos meg. Hadde ikke klart å få til kortling under de sporene. Dessuten kan du flytte litt på vegger og så uten å være bekymret for akkurat kortlingen.
det blir veldig tynt der sporene er, nesten så om man hopper med kraft så går man rett gjennom
Trekonstruksjonsbygger
· Gävle
· 158 innlegg
Spennvidde på masonittbjelkene er c/c 600 mm
Jeg begynner å vurdere å kjøre med sporede gulvsponplater.
Skal avvente før jeg bestemmer meg helt for å se hvordan "en kort en lang" gjør med spilepanel på gulvet, så på Instagram at Martin skal gjøre så på loftet.
Det er mye smidigere å legge spilepanel.
Noen fordeler er jo at du ikke trenger å tenke på støtte rundt gulvsponplaten.
Mye enklere med vendinger for gulvvarmerørene.
Du trenger ikke arbeide med plater men mye mer håndterbare 28x120 dimensjoner.
Mye enklere å åpne undergulvet i fremtiden, dermed også mulig å sette innervegger på spilepanelet.
Men spørsmålet er jo som sagt hvordan bjelkelaget vil oppleves når det er ferdig, jeg har liksom ingen riktig referanse på det..
Sporede gulvsponplater f.eks LK HeatFloor eller Forestia Thermogulv går alldeles utmerket å legge direkte på gulvbjelkene. Jeg har aldri opplevd at det blir svaiende.
Skal jeg legge to lag så legger jeg heller spilepanel eller remser av sponplate for slangen. Men vil ikke bygge så mye på høyden..
Jeg begynner å vurdere å kjøre med sporede gulvsponplater.
Skal avvente før jeg bestemmer meg helt for å se hvordan "en kort en lang" gjør med spilepanel på gulvet, så på Instagram at Martin skal gjøre så på loftet.
Det er mye smidigere å legge spilepanel.
Noen fordeler er jo at du ikke trenger å tenke på støtte rundt gulvsponplaten.
Mye enklere med vendinger for gulvvarmerørene.
Du trenger ikke arbeide med plater men mye mer håndterbare 28x120 dimensjoner.
Mye enklere å åpne undergulvet i fremtiden, dermed også mulig å sette innervegger på spilepanelet.
Men spørsmålet er jo som sagt hvordan bjelkelaget vil oppleves når det er ferdig, jeg har liksom ingen riktig referanse på det..
Sporede gulvsponplater f.eks LK HeatFloor eller Forestia Thermogulv går alldeles utmerket å legge direkte på gulvbjelkene. Jeg har aldri opplevd at det blir svaiende.
Skal jeg legge to lag så legger jeg heller spilepanel eller remser av sponplate for slangen. Men vil ikke bygge så mye på høyden..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvor lange er masonittbjelkene?
Trekonstruksjonsbygger
· Gävle
· 158 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har bestilt en pdf med fasthetsdata fra Masonite Beams. I påvente av den gjorde jeg en enkel overslag og kom frem til at 4948 mm er i lengste laget med hensyn til sviktprestasjon. Stemmer dette trenger du et lag skrulimede gulvsponplater (eller tilsvarende kryssfiner) underst. Jeg kommer tilbake når jeg vet mer.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävle
· 158 innlegg
Det er Byggma/Masonite Beams som har utviklet konstruksjonen og det står at deres data angående maksimale spennvidder for å oppfylle kriteriene regner de med at man skrulimet 22 mm sponplate.J justusandersson skrev:Jeg har bestilt en pdf med holdfasthetsdata fra Masonite Beams. I påvente av den gjorde jeg en enkel overslagsberegning og kom fram til at 4948 mm er i lengste laget med hensyn til sviktprestasjoner. Stemmer dette trenger du et lag skrulimtet gulvsponplater (eller tilsvarende plywood) under. Jeg kommer tilbake når jeg vet mer.
Skal sjekke med dem om de har noen data på tilsvarende med glispanel.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kan jeg svare på. Under de forutsetningene duger det ikke med glespanel på den måten som du har tenkt deg. Jeg forstår deg, sponplate er ikke et morsomt materiale å jobbe med. Gulvplywood er hyggeligere og dessuten stivere, men også dyrere.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävle
· 158 innlegg
Men det bør fungere med sporede gulvsponplater LK HeatFloor eller Forestia Thermogulv direkte på gulvbjelkene?J justusandersson skrev:
De sporede platene er jo litt dyrere 120 kr/platen for vanlig 22 mm gulvspon mot 185 kr/platen for Forestia Thermogulv har jeg fått pris på fra AB Karl Hedin. En idé er jo å skru lime "vanlige" gulvsponplater over bjelkelaget og deretter skru en tynnere glispanel oppå dette, typ 21x120, for å legge gulvvarmeplater og rør? Hvilket er å foretrekke?
Alt. 1:
- Vegg montert direkte på gulvbjelker eller på kortlinger av liggende 45x95 c/c 600 mm om veggene går langs med bjelkene
- Sporede gulvsponplater direkte på bjelkelaget skru limt rom for rom
Alt. 2:
- Kortlinger av liggende 45x95 c/c 600 skrudd mellom gulvbjelker der det kommer til å bli en vegg over
- Gulvsponplate skru limt over hele bjelkelaget
- Vegg montert direkte oppå gulvspon, med støtte av kortlinger eller bjelker under vegg
- Glispanel 21x120 c/c 150 mm med støylydisoleringslist under skrudd rom for rom
Tillegg er jo at jeg også kjører med en støylydisoleringslist under innerveggens bunnsvill samt også tetter skjøter med fugemasse. Det er jo flere moment i alternativ 2 men tenker likevel at den blir enklere å utføre med tanke på at jeg til stor del kommer til å være alene med å bygge dette. Blir jo ikke minst mye enklere å regel opp veggene om det finnes et ferdig spon gulv.
Om du vurderer å legge et lag spon og deretter gles, kan jeg ellers tipse om at thermotech har et system med 17mm cellplastplater der konveksjonsplaten er limt fast på cellplasten. Svært lettlagt.
Jeg skrulimmet 22 mm fuktbestandig v313 sponplate på bjelkelaget før.
Jeg valgte å sette veggene oppå sponplaten, delvis kanskje mot litt bedre vitende samt fordi jeg som du skrev syntes det ble så utrolig komplisert å regle veggene før samt ikke hadde deres plassering 100% klar (får vel håpe at jeg aldri trenger å rive undergulvet!
)
Jeg skrulimmet 22 mm fuktbestandig v313 sponplate på bjelkelaget før.
Jeg valgte å sette veggene oppå sponplaten, delvis kanskje mot litt bedre vitende samt fordi jeg som du skrev syntes det ble så utrolig komplisert å regle veggene før samt ikke hadde deres plassering 100% klar (får vel håpe at jeg aldri trenger å rive undergulvet!
Sist redigert:
Legger du deretter yttergulvet direkte på dette?
Synes det blir ganske store felt uten celleplast, eller kanskje er det puslet inn etter at bildet ble tatt?
Synes det blir ganske store felt uten celleplast, eller kanskje er det puslet inn etter at bildet ble tatt?
Eksakt, først ble selve platene med platene montert i henhold til tegningen og så ble "fyllingsplater" lagt i tomrommene som oppstod litt her og der på grunn av hvordan sløyfene var tegnet.D David_Berglund skrev:
Bildet er nok tatt under arbeidet med det sistnevnte.
Er du fornøyd med sluttresultatet?
Jeg har et gulvvarmegulv i dag, der man har lagt platene på bjelkene under vanlig gulvspon, og det gir dessverre litt mangelfull kontakt mellom plate og spon, samt at man ikke kan lime med denne løsningen.
Vi skal nå plukke opp og rette opp gulvet, men vi vil få minst mulig høydeforandring på grunn av en trapp, og søker derfor gode alternativer. Dette kunne kanskje vært noe hvis det bare bygger 17mm.
Jeg har et gulvvarmegulv i dag, der man har lagt platene på bjelkene under vanlig gulvspon, og det gir dessverre litt mangelfull kontakt mellom plate og spon, samt at man ikke kan lime med denne løsningen.
Vi skal nå plukke opp og rette opp gulvet, men vi vil få minst mulig høydeforandring på grunn av en trapp, og søker derfor gode alternativer. Dette kunne kanskje vært noe hvis det bare bygger 17mm.