Jeg skal legge gulv på kaldloft, ca 120 cm på takstolene. Hva er best, plater eller plank?

Hvordan skal overflaten brukes?

Om det ikke er så mye sperrer så er golvspån fint, men det er litt dyrere per m2. Raskt å jobbe med på den andre siden.
Råspont eller billig furugulv tåler jo lasten fra boden uten problem, og er lett om det er mye sperrer.

Skal være bod for litt flytteesker og plastkasser med klær, ikke noe tungt direkte... Blir litt over 10 kvm.

Er det viktig med tett gulv?
Billig og enkelt kan ellers være glespanel, lagt med 50mm mellomrom eller så.
Kanskje til og med i to etasjer mellom sperrene så to lag med kartonger får plass.
En gang i midten på 400mm er ofte tilstrekkelig for å kunne gå.

Det skal bli isolasjon i veggene så glespanel fungerer ikke... Jeg tror at vindpapp under og så noe høvlet på blir løsningen...

Skal du kjøre c/c 120 så vil f.eks. gulvspon bli merkbart svaiende etter en stund.

34x145 spontet hadde vært mitt førstevalg.

Har nettopp ferdiggjort loftet for litt lagring av materialer. Jeg la 22*95 rupanel med endespont (med endespont kan man skjøte hvor som helst). Det ble perfekt å kunne bevege seg ordentlig der oppe uten å balansere på den smale gangen som ellers pleier å være der oppe.
Med 1200 mellom takstolene så er sponplate ikke et alternativ, det er for langt mellom opplagene.

Jeg testet med gulvspon på løse bjelker og det svikter ganske bra. Tenkte likevel å bruke spon, men legger "kortlingar" på 90x45 som jeg presser ned i isolasjonen mellom takstolene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.