Hva er det som er spesielt med gulvgips som gjør at det koster mer enn vanlig gips, til tross for mye mindre?

Gipsplate
13x1200x2400: 59,95

Gulvgipsplate
12.5x600x2400: 72,95

Hardere skive som ikke har like stor salgsvolum, noe som gjør at prisen blir høyere.

/Patrik

• Liker
Simpan4
  • Laddar…
Ok. Er det nødvendig med gulvgips oppå gulvspon i et baderom, eller kan jeg bruke vanlige gipsplater?

ThomasLindgren skrev:
Okei. Er det nødvendig med gulvgips oppå gulvspon i et baderom, eller kan jeg bruke vanlige gipsplater?
Veggips er porøsere og ikke godkjent underlag for fliser.

/Patrik

har man prøvd å bære en gulvgips og for eksempel en takgips i samme størrelse, så forstår man forskjellen, vekten må være nærmere det dobbelte på gulvgipsen. Lyden av gulvgips mot noe hardt er nesten som porselen mot stein. Den gir virkelig et stivt underlag, som jo er ganske gøy om man legger fliser...

Men tenk etter - det handler jo om kaffepenger i sammenhengen.

Vegggips 20 kr/kvm mot gulvgips 50 kr/kvm. Har du et 10 kvm stort baderom har du altså en merkostnad på 300 kr.

Fasting65 skrev:
Det kan jo ikke være kostnaden som feller en avgjørelse - eller? Det handler jo om kaffepenger i sammenhengen.
Jeg var mest nysgjerrig på hvorfor kostnaden skilte. Nå har jeg fått vite hvorfor.

Ok, jeg forstår.

ThomasLindgren skrev:
Ok. Er det nødvendig med gulvgips oppå gulvspon i et baderom, eller kan jeg bruke vanlige gipsplater?
Men for guds skyld, la være gipsen overhodet, flytsparkle direkte på sponet. Du må jo uansett flytsparkle for å få fall, så gipsen er bare bortkastet tid og penger. Dessuten må gipsen limes med svindyrt lim om man velger å legge den, så kostnaden for gipsen er en liten del av den hele.

jon_h skrev:
Men for guds skyld, la være å bruke gipsen i det hele tatt, flytavrett direkte på sponet. Du må jo uansett flytavrette for å få fall, så gipsen er bare bortkastet tid og penger. Dessuten må gipsen limes med svindyrt lim om man velger å legge den, så kostnaden for gipsen er en liten del av den hele.
Er det godkjent da?

Ja, ellers ville jeg ikke anbefale det.. :) Og for at du skal få litt kontroll på grunnene i dette så synes jeg at du skal lese tråden øverst.

jon_h skrev:
Ja, ellers ville jeg ikke anbefale det.. :) Og for at du skal få litt oversikt over grunnene i dette så synes jeg at du skal lese tråden øverst.
Handle byggematerialer i utlandet? :)

.. i baderomsforumet. :)

(trodde vi var der..:D )

Ok, skal fremføre det til min svoger (rørlegger) og svigerfar (snekker) og se hva de sier om det.

Visst. Og skriv gjerne her om du vil ha kommentarer rundt deres konstruksjon, om de nå ikke gjør som jeg foreslo. Det er viktig som fasen at de følger gjeldende bransjeregler og leverandørenes monteringsanvisninger til punkt og prikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.