Er av varierende kvalitet og årgang. Dels finnes flere kilsagde kraftige plankegulv med virkelig brede sprekker i, fernisset antar jeg, hvordan vedlikeholder jeg disse? Dels finnes et relativt nylagt planke gulv som er lakkert høyblankt. Vi får vel se hva vi gjør med det etter hvert, akkurat nå får det være som det er (vi kjøpte torpet i våras). I hallen et gammelt skittent tregulv, med spikret (!) linoleumsmatte på, den ryker til helgen! Og så kjøkkenet; et plastteppe med tregulv under. I kjøkkenet finnes dessuten, under plastteppet, en luke ned til en matkjeller som man ikke kommer til uten å fjerne plastteppet. Torpet er bygget i 1909 på torpargrunn.
Til saken; Er det mulig å lage skurgulv av det skitne hallgulvet? Og, limet som plastteppet er festet med, hvordan får jeg bort det for å lage et skurgulv på kjøkkenet? Trolig har det vært et slikt, med tanke på kjellerluken. Og så sprekkene i plankegulvene, anbefaler dere at vi måter gulvene, eller plukker opp plankene for å "skyve" dem sammen og deretter skjøte inn ved en av veggene?