M
Hei!

Holder på å reparere vår tømmerstamme og fant da denne gulvbjelken som åpenbart bare ligger på kalkpussen.

Muligens er den også spikret, den store spikeren på bildet tyder på det.

Har dere noen forslag til tiltak for dette? Forrige eier hadde bare satt et par klosser i hullet, noe som jo ikke hjelper denne så mye.

En tanke er jo å forsøke å ta opp gulvet og skru sammen bjelken med to 45x145 med balksko i veggen eller noe lignende. Man kan jo også håpe på at den er hel på innsiden og kanskje skru fast en bit stokk i tømmeret som den kan hvile på.

Vil gjerne holde meg så nær den gamle byggeteknikken som mulig og gjøre så lite inngrep på det gamle som mulig.

• Skadet treverk i en timmerstokk med en synlig stor spiker, deler av treet er råtnet og mangler støtte, mulig improvisert fylling med biter.
  • Råtten golvbjelke i en tømmerkonstruksjon, slitt og delvis ødelagt, med store spiker synlig i kalkpusset under.
M
M
Jeg fortsetter å diskutere litt med meg selv :D

Det ser ut som at det ikke er en fritt hengende bjelke og den mangler knutfunksjon så vidt jeg kan se, den er altså bare stukket inn i et utskjær.

Dermed burde det ikke innebære noen fare for huset å la det være som det er, og så ta opp gulvet ved en passende anledning og fjerne det dårlige og skjøte inn nytt. Eventuelt en dymling ned i underliggende stokk også.

M
Da har jeg endelig fått tid til å sjekke videre, og det var jeg som tok feil. Bjelken henger fritt i taket uten støtte.

Noen idé om hvordan man kan utbedre det og hvor kritisk det kan være?
Antar at jeg egentlig trenger å ta opp innertaket for å finne det ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.