Vi har en ikeaseng som ser ut som nedenfor. Nå har fruen fått for seg at det skal bli en hytte/lekestue oppå den. Jeg vurderer å bytte ut plankene på langsidene til 120mm og så legge en plate oppå. Platen blir 90x200cm. Tåler en kryssfinerplate det med 5 unger hoppende på den eller hvordan gjør jeg? images

Jeg hadde nok villet ha en regel i veggen som bærende bjelke og så bygget en ramme av lekter som hviler på denne regelen og på sengens "bein", deretter på med plate oppå. For å skjule lektene kan man i bunnen ha en malt 3 mm board bare.

Hadde ikke følt meg trygg med bare en enkel plate oppå, men da er jeg pessimist også ;)

kinglolle skrev:
Jeg ville nok ha ønsket å ha en regel i veggen som bjelke og så bygd en rammeverk av regler som hviler på denne regelen og på sengens "bein", deretter på med plate oppå. For å skjule reglene kan man i bunnen ha en malt 3 mm plate bare.

Hadde ikke følt meg trygg med bare en enkel plate oppå, men da er jeg pessimist også ;)
Jeg vil helst slippe det. Det stjeler plass for soveplassen.
Synes det burde finnes en plate som kan skrus fast oppå som holder.
Min første tanke var kryssfiner ca 22mm, men jeg vet ikke hvor jeg fikk det fra eller om det er tilstrekkelig?
Mine kunnskaper i materialer og deres holdfasthet er alt for dårlige.
Ellers har jeg tidligere brukt et materiale som kalles sandwich (som jeg har bygd akvariebenker i og som ligner på kryssfiner). Det burde fungere om jeg kan få tak i det. Vet dog ikke hva det koster.
Men det kanskje ender med en ekstra regel likevel:confused:

Jeg hadde våget uten ekstra regel om plyfaen er 22mm. Forutsatt at de lange reglene da byttes mot noe kraftigere og du skrur tett. Dette uten å ha regnet på det.

S
Ja, jeg hadde nok også våget en 22mm plyfa, selvsagt uten skjøter. Men sørget for at reglene er sterke nok og forankret i vegg.

Høres ut som det kanskje kunne fungere som jeg vil likevel. Hvor stramt må jeg skru kryssfineret?

Hvordan ser de stående reglene ut?

Med fem unger så kan alt sammen kollapse på andre måter enn at kryssfinerplaten går i stykker.

charta77 skrev:
Hvordan ser de stående stenderne ut?

Med fem unger kan alt dette rase på andre måter enn at plywoodplaten går i stykker.
Det er helt sant, og det er mulig å løse på flere vis.
Feste i vegg, grovere stolper/pilarer eller flere av dem har jeg tenkt meg her (om det nå skulle trenges).
Jeg tror imidlertid jeg klarer å regne på dette, men har ikke gjort det ennå.
Det er først og fremst gulvet som bekymrer meg, og der jeg føler at min kompetanse ikke strekker til.

Som svar på ditt spørsmål er alle stendere 45x45 i originalutførelse.

30 cm mellom skruene burde være nok

Jeg hadde ikke bekymret meg over søylenes dimensjon, derimot hvordan det sitter sammen. Du kunne i prinsippet sette en bil på den konstruksjonen, så lenge belastningen på hver regel kommer rett ovenfra. Det er når delene begynner å flytte på seg og belastningene blir skjeve at det kollapser. Så sette et gjeng ekstra vinkeljern og feste om mulig i en vegg.

AskeHolst skrev:
Jeg hadde ikke bekymret meg over pilarenes dimensjon, derimot hvordan det sitter sammen. Du kunne i prinsippet sette en bil på den konstruksjonen, så lenge belastning på hver bjelke kommer rett ovenfra. Det er når delene begynner å flytte på seg og belastningene blir skjeve at det raser. Så sette en haug ekstra vinkeljern og feste om mulig til en vegg.
Barna får sitte stille?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.