Jeg har et spørsmål angående gulv i hagestue. I dag har jeg en åpen/overbygd veranda på høye søyler. Gulvet består i dag av vanlige gulvbord med ca 10 mm mellomrom.

Min tanke er å glassa inn denne verandaen slik at den kan brukes vår/høst også, og trenger da kanskje å isolere gulvet så det ikke blir trekk derfra. Men hva skal jeg bruke for type gulv for best resultat deretter?

Jeg bør jo ha et gulv som blir jevnt/uten mellomrom. Gulvet bør være slitesterkt da det er en type grovveranda som må passeres for ut/inngang i huset.

Tar takknemlig imot tips på materialer for gulvet.

Er det meningen at verandaen skal være oppvarmet året rundt?

Fliser er jo et slitesterkt gulv. Ville gulvkonstruksjonen kunne stives av nok til at det kunne legges?

GoForIt GoForIt skrev:
Er det meningen at verandaen skal være oppvarmet hele året?

Fliser er jo et slitesterkt gulv. Ville gulvkonstruksjonen kunne styrkes nok til at det kunne legges?
Nei, den vil ikke være oppvarmet i det hele tatt, mer enn solvarmen. Så fliser blir for kaldt føler jeg.

Problemet med tre i et uoppvarmet rom er jo at det vil bevege seg og utvide seg når luftfuktigheten endrer seg.
Legger man et spontant (sprekkfritt) tregulv så er det risiko for at det vil bule når luftfuktigheten øker.
Da er f.eks. et laminat, basert på en annen basis enn tre, bedre. Men det risikerer å bli veldig glatt (særlig vinterstid).

Jeg hadde lagt vinylgulv av klikkvarianten. Finnes både som myk eller hard variant. Tåler fukt og er like lett som laminat å legge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.