Hei,
Jeg har tenkt å bygge et biorom i kjelleren min og funderer litt på hvordan det gjøres best...
Gulvet har jeg tenkt å legge en platonmatte + sponplate + vegg-til-vegg-teppe
Veggene blir luftspalte mot betongvegg + stålstender + isolasjon + plywood + gips
Nå lurer jeg på om jeg skal gjøre ferdig gulvet først og sette stenderne (skinnene) oppå sponplaten og dermed ha platonmatte over hele gulvet eller om jeg skal sette opp veggene først og legge platon + sponplater ut mot de nye innerveggene?
Har ingen fuktproblemer i kjelleren i dag og vil gjerne fortsette å ha det slik...
Håper jeg har forklart på en fornuftig måte...
Takk på forhånd!
Jeg har tenkt å bygge et biorom i kjelleren min og funderer litt på hvordan det gjøres best...
Gulvet har jeg tenkt å legge en platonmatte + sponplate + vegg-til-vegg-teppe
Veggene blir luftspalte mot betongvegg + stålstender + isolasjon + plywood + gips
Nå lurer jeg på om jeg skal gjøre ferdig gulvet først og sette stenderne (skinnene) oppå sponplaten og dermed ha platonmatte over hele gulvet eller om jeg skal sette opp veggene først og legge platon + sponplater ut mot de nye innerveggene?
Har ingen fuktproblemer i kjelleren i dag og vil gjerne fortsette å ha det slik...
Håper jeg har forklart på en fornuftig måte...
Takk på forhånd!
Veggene først hadde nok jeg gjort... men jeg hadde byttet ut gipsen med glassfibergips, eller aquaboard.... Alternativt ingen stenderverk, men murt med tynne lecastein innvendig, så pusset og helsparklet for godt feste mot maling eller tapet..
Milkshaken skrev:
Hvorfor bygge med baderomsplater?? Da kan jo ikke veggen "puste" lenger.
Aquapanels store paradetriks er fraværet av papp, dvs ingenting som kan mugne. Derimot er platene ikke diffusjonstette, og må fuktspres hvis de settes opp på en treramme i baderomsmiljø. Er enig i at det er litt overkill med dyre Aquapanelplater i et biorom.raveper skrev:
Jeg ville lagt govlet først... enklest og mer stabilt. Veggsvillene blir jo av plåt og er ikke bærende, så det blir ingen tyngde som f.eks. 22mm sponplategolv ikke klarer.
Jeg ville dog brukt sponplater i stedet for kryssfiner = billigere
Deretter ville jeg vurdert hvor jeg skal ha "tingene" altså TV, prosjektor osv. og kanskje forsterket opp veggene der med trestendere.
Til slutt, bygg med stendere og isolasjon, ellers vil du ikke like lyden i rommet.
Håper det hjelper litt
Jeg ville dog brukt sponplater i stedet for kryssfiner = billigere
Deretter ville jeg vurdert hvor jeg skal ha "tingene" altså TV, prosjektor osv. og kanskje forsterket opp veggene der med trestendere.
Til slutt, bygg med stendere og isolasjon, ellers vil du ikke like lyden i rommet.
Håper det hjelper litt
Danneå:
Oi, trodde ikke at det ble så lite
Gul = isolering
Grå = platelekter
Blå = platonmatte
Brun = sponplate
Rød = heldekkende teppe
Svart = akustikktak
Takk igjen!
Byggare Henke:
Okei, enda en stemme på det, føles som at den biten er løst
Svart stoff har jeg tenkt å henge på de oppregulerte veggene...
Takk!
Oi, trodde ikke at det ble så lite
Gul = isolering
Grå = platelekter
Blå = platonmatte
Brun = sponplate
Rød = heldekkende teppe
Svart = akustikktak
Takk igjen!
Byggare Henke:
Okei, enda en stemme på det, føles som at den biten er løst
Svart stoff har jeg tenkt å henge på de oppregulerte veggene...
Takk!
Ok, da er jeg med.. Ja, jeg liker det!
En liten ting bare teppet er sexy, men blir veldig skitten.. tenk på det bare
Spørsmål ang. veggene: skal du ikke ha noen plate f.eks. spon eller gips uten bare henge svart stoff der? isåfall skal du spenne det opp lr henge det opp?
En liten ting bare teppet er sexy, men blir veldig skitten.. tenk på det bare
Spørsmål ang. veggene: skal du ikke ha noen plate f.eks. spon eller gips uten bare henge svart stoff der? isåfall skal du spenne det opp lr henge det opp?
Høres bra ut! Vegg-til-vegg teppe kan jeg bare ikke gå ifra, det er altfor behagelig 
Kommer til å sette opp sponplate + gips på veggene, deretter svart scenemolton stoff...
Er det noe jeg fortsatt ikke har tenkt på?
Kommer til å sette opp sponplate + gips på veggene, deretter svart scenemolton stoff...
Er det noe jeg fortsatt ikke har tenkt på?
Jo, hadde tenkt å dra dem i metallstenderne, det blir vel best så? Så har jeg mulighet til å dra det jeg vil over akustikktaket også, der er det jo typ en 10cm luftspalte...skal sitte to høyttalere i taket iallfall...
Klikk her for å svare