Vi skulle gjerne anlegge en grusvei bak huset vårt. Det skal være mulig å kjøre med trillebår og barnevogn på den samt gå, men ingen biltrafikk eller så. Ifølge hva vi har hørt, bør vi grave ut ca 10 cm, legge markduk og subbus 0-16 og deretter 3 cm pukk. Siden det er litt slitsomt å få steinene til oss, vurderer vi å droppe slitlaget av subbus og i stedet legge tilbake av det som vi har gravd opp (ikke de øverste centimeterne, men kanskje det nederste av det vi har gravd ut). Der vi bor har vi veldig sandholdig jord. Er det noen som har prøvd noe lignende og som vet hvordan det blir? En av mange grunner til at vi ønsker en grusvei i stedet for bare nedtrampet jord som det er nå, er at vi vil slippe masse ugress på veien. Jeg vet at grus ikke er helt ugresssikkert, men akkurat nå er der en jungel. ;-) Lurer mest på om man forverrer ugresset i grusveien hvis man tar sin egen jord/sand fra marka i stedet for samkross, for i den egen jorda er det jo sannsynligvis rotugress.
Jeg tenkte at det blir dumt å ha duken direkte under det øverste gruslaget, dels fordi det da antagelig kommer frem og synes men også fordi jeg ville tro at grusen glir rundt litt på det...
Klikk her for å svare