På byggevarehus som Hornbach og Byggmax kan man kjøpe fasadebord som allerede er grunnet malt mot pristillegg på mellom 50 og 75 %. Har hørt at det i visse tilfeller kun er transportbeskyttelse som ikke duger som grunning for vannbasert fasadefarge. Hvordan er tilfellet med for eksempel Hornbachs bord?

Noen som vet?

Jeg lurer også på om man tør male med vannbasert dekkfarge direkte på grunning fra fabrikk.

Panelbord skal være grunnet hvis det selges som det. Deretter leveres enkelte nøkkelferdige hus med transportbeskyttelse.

Så avhenger det av hvilken fargefabrikant og system man velger for maling. For eksempel anbefalte en leverandør av grunnet panel å bruke Nordsjö VX+ eller Cuprinol Fasademaling+ til toppstrøk. Impregneringsolje på alle kappede flater men ingen grunning.

Så ta utgangspunkt i det fargesystemet dere skal bruke, eller velg et som fungerer å male direkte på grunnet panel.

Jeg har malt de hvitgrunnet planker jeg har kjøpt fra Byggmax med vannbasert dekkfarge.
Ser bra ut så langt.

Er de dog bare grunnet så kan vel egentlig enda en strøk være på sin plass (grunn, mellom, sluttstrøk), men det får komme 'sen' i mitt tilfelle. :)

Det virker dyrt for grunningen. Da jeg så på Cheapy, føltes pristillegget ikke så stort. Kan ta feil.

MrH
Byggmax har følgende priser for finsagde kledningsbord:

22 x 95 mm 7:45 kr Grunnmalt 11:50 kr = + 54 %
22 x 120 mm 8:95 kr Grunnmalt 15:50 kr = + 73 %

Hornbach har lignende priser. Jeg valgte å male grunningen selv. Om jeg hadde valgt å kjøpe grunnmalt bord hadde jeg likevel vært nødt til å grunntolje og grunne alt endetre.

Sist redigert:
På mitt lokale XL så anbefaler de at man stryker de "grunnmalte" en gang til med grunning... Så hva er da poenget. Man får litt bedre beskyttelse hvis det tar tid før malingen... Men da er det jo bedre å prøve å finne et sted man kan stå og grunne selv på...

Fordi alt fasadevirke på det norske markedet er splintved i klasse E (dårligste mulige som ikke engang egner seg til emballasje) kan man forstå at byggevarehandelen anbefaler ekstra mye penetrerende maling.
Før i tiden hadde man ordentlig virke og lot det i visse tilfeller stå umalt og likevel holdt det i mer enn hundre år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.