Planlegger for uterom mot fasaden og er usikker på hvordan grunnlaget skal bygges. Forutsetningene er at det skal isoleres for forlenget sesong, men ikke vinterhage. Skal stå på pilarer og trenger å komme opp en drøy meter.
Hvordan man bygger en enkel treterrasse vet jeg fra før, men dette skal dels opp et stykke og så skal det jo stolper dit som skal bære opp taket. Skal jeg ta en stolpe hele veien fra pilar til tak eller bygge som en treterrasse først og deretter plassere uterommet på dette? Eller støpe pilarer som når opp til det nivået jeg skal? Jeg finner svært lite om dette på google og føler meg usikker.
Om jeg f.eks. bestiller et ferdig uterom så er jo stolpene tilpasset et ferdig grunnlag, så hvordan fester jeg stolpene i grunnlaget slik at det blir sikkert?
Finns sikkert mange gode måter. Å støpe hele veien opp til tak høres ekstremt overkill ut. Hvis det var meg ville jeg sørge for å komme ordentlig ned i bakken, støpe en såle til hver søyle og deretter rør - tenk opp-ned-Vendt T. Tilpass ytterste raden av søyler slik at disse havner under stolpene til taket. Rammeverket i gulvet festes hensiktsmessig med bjelkesko i søylen. Urjackade stolper festes med gjennomgående bolt i rammen.
Jeg justerer spørsmålet mitt litt. La oss si at jeg har laget opp på mine bærebjelker og isolert. Nå er spørsmålet hvordan jeg gjør med gulvet. Jeg vil gjerne ha massivtre, men ikke terrassebord. Og jeg vil gjerne ha skyteskinnene nedsenket så det ikke blir en kant å snuble på.
Skyvepartiene tenker jeg kan monteres direkte på rammeverket jeg har bygget opp. Men hvordan fester jeg deretter gulvet mitt når jeg ikke lenger har støtte fra de ytterste bjelkene? Doble bjelker ytterst? Eller bare en tynnere støttebjelke? Tenker på isolasjonen, vil jo ikke ha unødvendige kuldebroer.
Eller så skrur du kanskje f.eks. en trykket 45x70 utenpå gulvregelkonstuksjonen som du så stiller skyvepartiene på.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg tenker bra her, jeg prøver å tenke litt utenfor boksen.
Ulempen kan kanskje bli at skyvepartiene kommer lenger og kaldere ut i konstruksjonen. Om dette spiller noen rolle avhenger kanskje av hvordan disse er laget, hvilke materialer osv.
Jeg endrer spørsmålet mitt litt. La oss si at jeg har lagt bjelkelag på bærendene mine og isolert. Nå er spørsmålet hvordan jeg gjør med gulvet. Jeg vil gjerne ha massivt tre, men ikke terrassebord. Og jeg vil gjerne ha skyveskinnene nedsenket så det ikke blir en kant å snuble på.
Skyvepartiene tenker jeg kan monteres direkte på reisverket jeg har bygget opp. Men hvordan fester jeg så gulvet mitt når jeg ikke lenger har støtte av de ytterste bjelkene? Doble bjelker ytterst? Eller bare tynnere støttebjelke? Jeg tenker på isolasjonen, vil jo ikke ha unødvendige kuldebroer.
Jeg har funnet en god hjelp, men det kommer ikke helt fram hvordan de har gjort det. Det ser ut som om de har lagt ned isolasjonen og så bare montert en planke langs kantene. Deretter terrassebord på dette der siste biten rimeligvis bare ligger på cellplasten. Så gulvet på terrassebordene. Blir det tilstrekkelig stabilt?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.