Hei!
Er i startgropene for en tilbygging hjemme. Det kommer til å bli to plan med mønebjelke på overetasjen med ytterstørrelser 8x8 m. Ytterveggen på overetasjen blir ca. 1600 høy.
Lurer litt på bjelkene i toppsvill (heter det så??) på første plan.
Bygger veggene av 45x170 + en liggende 45x45 innenfor. Holder det med en stående 170-stender i toppsvillen på første plan? Hvis det ikke gjør det, kan man felle inn noe grovere i bunnen på veggene på overetasjen for å få samme effekt? Kommer til å ha en del vinduer, men ingen som er over 1400 mm brede. Om de i det hele tatt blir så brede. Ikke bestemt ennå.
Bjelkelaget kommer til å bestå av 45x220 om det er av interesse.
Oppfølgingsspørsmål besvares gjerne 😱
Takk for svar!
Behovet for bærende linor i hammarbandet eller avvekslinger avhenger av hvordan du vil feste mellomgulvet i veggstenderne samt hvordan du plasserer vinduer og dører.
Jeg ville gått med veggstenderne fra syllen uavbrutt opp til hammarbandet og deretter festet en 220x45 langs veggstenderne, i denne ville jeg festet gulvbjelkene med bjelkesko.
Eksempelbilde fra mitt eget bygg:
Som dere kan se, har jeg ingen avveksling eller stående stender i hammarbandet, det er ikke nødvendig fordi alle vinduer og dører er plassert slik at det står en uavbrutt veggstender rett under hver takstol.
Takk for dette!
Jeg kommer til å bygge veggen for nedre plan først, og deretter legge bjelkelaget oppå. Ellers er din idé om hele stendere bra.
Dette mye fordi jeg vil maksimere høyden på overetasjen og ikke kan regne på dette tilstrekkelig nøyaktig ennå.
Kan man ikke sette en kantbjelke utenfor bjelkelaget på 220mm som havner rett over min 170 stender i nederste veggen? Betyr rimeligvis at jeg har et opplegg på veggstenderne i stil med 170+45+220 før veggen i andre etasje? Det burde vel bli tilstrekkelig opplegg?
Mine takbjelker opp til mønebjelken 45x220 vil ligge på c/c 60.
Kan også sette doble 170 stendere som kantbjelke i hammarbandet over de bredeste vinduene om det kreves. Eller er dette å foretrekke over alle vinduer? En dør vil bli 1400mm bred.
/ Anders
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.