Jeg skal lage grindstolper til gården da det er mye tyver i nærheten. Jeg tenker å lage slike "stolper" som fantes tidligere ved innkjørsel til eiendommer, altså større "søyler" rundt 1,5-2 meter høye. Mellom disse vil jeg lage en stålgrind. Men jeg er litt bekymret for kraften som vil utsette søylen sidelengs og nedadgående. Tenkte først å bruke lecablokker og pusse dem, men holder lecaen hvis jeg fester en stålgrind til dem? Det vil sikkert veie en del...
Bilde for oppmerksomhet og inspirasjon.
 
  • En steinstolpe med en hjorteskulptur på toppen, står ved en gårdsvei. Landskap med åser og en bil i bakgrunnen.
Man kan støpe en stolpe og deretter kle den med "fasadegel" eller murstein.

Eller støpe fast H-bjelke eller firkantrør som man kler inn
 
Sist redigert:
Hvorfor ikke kjøre med to massive steinsøyler med en godt armert støpt bjelke mellom under bakken.
Vi har to granittsøyler på 30x30 og 120 høye, med en smijernsport imellom.
Mellom disse går, ca 30-40 cm ned i bakken, seks armeringsjern innboret som er festet med kjemanker. Alt er deretter sammenstøpt med en bjelke 40 bred og 30 dyp.
 
  • Liker
Huvudbrytaren og 1 annen
  • Laddar…
En armert underjordisk bjelke er det som gjelder!
 
  • Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jeg som er fattig og sparsom ville slå ned to biter brukt jernbaneskinne dypt i bakken og være fornøyd med det............. men hvis du vil ha det pent synes jeg at Mape17 er på riktig vei.

Det er ikke så fryktelig vanskelig å kile og hugge til et par massive steinportstolper av granitt hvis man ikke har så store krav til glatthet og rettvinklethet. Har man flaks kan man til og med finne et par brukte steinportstolper billig. For et par uker siden kom jeg over en steinportstolpe gratis, og den tilfeldigvis passer som make til den steinportstolpen som vi allerede har liggende i skogsgrensa siden de fjernet porten over veien en gang før jeg var født.

Hvis du støper to solide betongpilarer til frostfritt dyp og legger litt isopor rundt og støper fast steinportstolpene som fortsettelse over bakken, da vil de sannsynligvis stå der i 100 år uten at du trenger noen bjelke på tvers...... men hvis du vil støpe en bjelke er du jo helgardert.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.