Har tatt over en eiendom med en port bygget i henhold til svenskt trä byggbeskrivelse "Grind med krysspjälor".
Den er ikke spesielt gammel, men holder allerede på å råtne bort. Vann har hovedsakelig trengt inn i alle halv-i-halv, til tross for at den virker å være relativt velvedlikeholdt med hensyn til maling og dessuten står i en forholdsvis beskyttet posisjon.
Vi liker utseendet, men jeg har ingen lyst til å lage en ny port hvert 10.-15. år.
Et par mulige løsninger:
Den er ikke spesielt gammel, men holder allerede på å råtne bort. Vann har hovedsakelig trengt inn i alle halv-i-halv, til tross for at den virker å være relativt velvedlikeholdt med hensyn til maling og dessuten står i en forholdsvis beskyttet posisjon.
Vi liker utseendet, men jeg har ingen lyst til å lage en ny port hvert 10.-15. år.
Et par mulige løsninger:
- Jeg gjør den på nytt med bibeholdt konstruksjon og materiale, men gjør noe "magisk" som forhindrer vanninntrengning.
- Jeg gjør den på nytt i accoya, med bibeholdt konstruksjon.
- Jeg gjør den på nytt med flytende tapper istedenfor halv-i-halv. Jeg tenker doble 12 eller 16mm tykke tapper, der det i beskrivelsen nå er halv-i-halv.
- Accoya og flytende tapper (i accoya).
Av alt å dømme er det standardregler av uklar klassifisering i målene 45x95 og 45x70. Med tanke på resultatet er de kanskje ikke impregnert. Men hva jeg har forstått går impregneringen ikke så dypt, og halvt-i-halvt-snittene burde jo i så fall ha tilsidesatt den beskyttelsen, så hvem vet.
Med vegg regler av gran synes jeg at 10 år er ganske bra uansett.L Luddberg skrev:
Kikk på ekgrindar.se
Klikk her for å svare