Ha ha ha! Antageligvis ikke i det hele tatt!

Er du sikker på at veggen er massiv?
Ofte består natursteinsgrunner av en innervegg og en yttervegg med en kake øverst. Eventuelt inntrengende vann kan dermed ikke komme inn, men havner i mellomrommet og dreneres bort. Sånn er det i vårt hus bygget -35.

Videre er det litt vanskelig å drenere utvendig på vanlig måte nær disse grunnmurene. Graver man for langt, mister veggen støtte og risikerer å rase.

Skal du gjøre det ordentlig, så synes jeg som noen andre i tråden: løft huset i stedet!

Bumler skrev:
Er du sikker på at veggen er massiv?
Ofte består naturstensgrunner av en innervegg og en yttervegg med en kake øverst. Eventuelt inntrengende vann kan dermed ikke komme inn, men havner i mellomrommet og dreneres bort. Sånn er det i vårt hus bygget -35.

Videre er det litt vrient å drenere utvendig på vanlig måte nær disse grunnene. Graver man for lang strekke mister veggen støtte og risikerer å rase.

Skal du gjøre det ordentlig, så synes jeg som noen annen i tråden: løft huset isteden!
Hva mener du skulle finnes mellom innside og utside på natursteinsgrunnmuren? Hvorfor skulle man gjøre sånn?

På mitt hus fra 1908 er grunnmurene ca 1m tykke av naturstein, og de er jammen homogene rett igjennom på de stedene jeg har sjekket, og det er mer enn ett.

gaia skrev:
[lenke]
siste eksempel ....
Hvordan mener du at deres dreneringsarbeid henger sammen med TS prosjekt?

det henger bare så mye sammen som at utgravinger nær husgrunn kan gå åt h...e. Et bilde sier mye hvis man mangler egen fantasi :).
Bare som en motvekt til alle oppmuntrende innlegg...
gaia

thomasx skrev:
Hva mener du skulle finnes mellom innsiden og utsiden på natursteinsgrunnmuren? Hvorfor skulle man gjøre det slik?

På mitt hus fra 1908 er grunnmurene ca 1m tykke av naturstein og de er definitivt homogene tvers igjennom på de stedene jeg har sjekket, og det er mer enn ett.
Jeg trodde veggene var homogene. Det så slik ut i vinduene i kjelleren.
Vi var tvunget av ulike grunner til å ta opp gulvet i underetasjen, og da ble oversiden av grunnmuren frilagt. På en strekning av et par meter hadde da sementkaken som lå øverst rast ut, og vi kunne da se rett ned i det hulrommet som var inne i muren.
Jeg kan ikke si hvor vanlig den konstruksjonen er, men vårt hus ligger på gammel sjøbunn med en del leire, noe som kanskje kan være en del av forklaringen.

Når det gjelder drenering, frarådet han som gravde å grave nær denne typen murer da de lett blir ustabile.

Hei. Holder på å grave ut kjelleren. Det blir ca 50 cm dypere. Problemet er at jeg skal grave ca 50 cm lenger ned fra de eksisterende veiene. Lurer på om du kan gi meg tips om dette.
mvh
Soheil

Dessverre må jeg fraråde deg helt fra dette. Det finnes i alle fall ingen enkle løsninger på problemet.

W witten skrev:
Dessverre så må jeg fraråde deg helt fra dette. Det finnes i alle fall ingen enkle løsninger på problemet.

Hva sier du om dette?

Noen bilder

• Underetasje under renovering, med en jordgulv og rå murvegger. En åpning i veggen viser en annen del av rommet.
  • En jordkjeller med synlig steinmur og jordgulv, muligens ved en utgraving eller renovering av eldre kjeller.
  • Steinvegg i uferdig kjeller med skrått synkende gulv, juicekartong står i hjørnet.
  • En murvegg og et jordgulv i en uferdig kjeller med en gammel radiator festet til veggen.
  • Grus og stein i en kjeller med murerte vegger. En person beveger hånden på venstre side.
  • Steinvegg med jord og grus ved fundamentet, muligens som del av et renoverings- eller byggeprosjekt.
  • Vegger av ujevne steinblokker med puss, omgitt av grov betong eller murbrokker på gulvet.
Begge løsningene vil risikere styrken på kjellerveggen hvis du har tenkt å grave opp fra utsiden og drenere, noe du bør gjøre hvis du legger så mye innsats i å senke gulvet innvendig.

Du trenger å finne en alternativ løsning som skaper stabilitet i kjellerveggen uten å måtte risikere noe...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.