Hei

Helt ny på dette, men håper det skal gå bra likevel.

Har lest her på forumet om en del som har lignende prosjekter for seg, men ingen som passer riktig bra.

Jeg skal som sagt grave ut min kjeller. Takhøyden er i dag bare 170 cm, noe jeg gjerne vil endre til i alle fall 200 cm.

Huset er et og et halvt plan fra 1917 med kjeller under halve huset. Ytterveggene i kjelleren består av granittblokker som er ca. 70-80 cm tykke.

Har sett her at noen har støpt under sine eksisterende vegger for å forlenge dem. Men ettersom jeg har veldig tykke vegger, vil det bli utrolig mye leire/sand som jeg må grave bort, og også utrolig mye betong å fylle igjen med.

Så min tanke er å bare grave inn 20 cm under granittblokkene og deretter mure opp med lettbetong.

Legger ved et par bilder som bedre beskriver mine tanker. Det venstre bildet viser hvordan det ser ut i dag, og det høyre hvordan jeg har tenkt.

Drenering samt isolering har jeg tenkt å komplettere med utvendig senere.

Klarer lettbetongen trykket?

Håper nå at dere med deres brede erfaring kan gi ris eller ros til mitt forslag.

• Diagram som viser forskjellen mellom eksisterende og planlagt fundamentering av en kjellervegg, med granittblokker og bruk av lettbetong.
Ytterst tvilsom til dette. Har det stått slik i snart hundre år er det ingenting jeg tror man skal endre. Behold kjelleren som den er.

Jeg er enig med deg, føles ikke helt riktig å begynne å tukle med en grunnmur som har stått i snart hundre år.

Men det kan dessverre ikke hjelpes, overflaten der nede var en stor grunn til at vi kjøpte huset. Så gulvet skal senkes enten det føles bra eller ikke. Så spørsmålet er vel egentlig om jeg kan gjøre som på tegningen ovenfor eller om jeg må gjøre som de andre som har skrevet i forumet (støpe hele veien under)

Mvh John

Tenk på at når du senker "grunnvannsnivået" på denne måten, vil steinblokkene stå på tørr leire/jord som kanskje ikke lenger vil være like stabil. Så det er tvilsomt å gjøre det slik. I dette tilfellet må du nok på en eller annen måte sikre at det som er under steinene ikke tørker. Så du må nok bygge en ny vegg et stykke innenfor den gamle slik at du kan sikre at det ikke tørker ut og ikke drenere på utsiden...

Det neste er å gjøre som du foreslår uten å endre tettheten i grunnen under den nye veggen. Når du så drenerer fra utsiden, graver du inn under én steinblokk om gangen og støper med lecablandet betong. Denne måten er nok å foretrekke hvis du "må" grave ut...

Jeg vet hvordan det er.. Huset jeg kjøpte sto på pilarer nedgravd 30 cm i bakken.. Jeg gravde for hånd, fjernet en pilar og støttet, støpte en bjelke, murte opp med lecablokker.. tok neste pilar... På en lignende måte "burde" du fjerne steinmuren og mure opp ny... Tenk på at huset skal kunne selges en gang...

Jeg er ingen konstruktør, men jeg ville da ALDRI turt å lage en tynnere grunnmur under den gamle. Og tåler engang lecablokk den store vekten om veggen for øvrig er så tykk og tung?

b8q skrev:
Jeg er ingen konstruktør, men jeg ville da ALDRI våge å lage en tynnere grunnmur under den gamle. Og tåler lecablokkene den store vekten hvis resten av veggen er så tykk og tung?
Nei, det går nok ikke... men hvis man støper utenfra slik at man får samme tykkelse på den nye veggen under som den øvre, går det "muligens", men jeg ville ikke våget... jeg ville nok helt tatt bort den gamle muren og murt opp en ny...

Jeg skal vel tilføye at jeg også er amatør... men har bygget en hel del...

Eller så graver man ikke i det hele tatt ut under eksisterende grunnmur og støper en ny innenfor som stabiliserer det som er igjen.

• Liker
Röda Stugan og 1 annen
  • Laddar…
Et alternativ er å løfte kåken og mure på så mye du vil heve kjelleren. Vi gjorde så og støpte ny plate for gulvvarmen oppå den gamle. Kanskje er det smidigere enn å pigge opp i ditt tilfelle, avhengig av en masse faktorer selvfølgelig.

thomasx skrev:
Eller så graver man ikke i det hele tatt ut under eksisterende grunnmur og støper en ny innenfor som stabiliserer det som er igjen.
Jo, akkurat det skrev jeg litt lenger opp...;)

Men man mister jo litt gulvflate da..
Jeg tror at hvis man setter ny vegg innenfor så bør man tenke 45° dvs senk nivået med 1m flytt veggen innover 1m.

Og så må man vel tenke fremover
En gang i tiden så selger man, og da vil man ikke ha løsninger som drar ned prisen..
Men alt er jo en vurdering av hva det koster å utføre og hva det kan gi tilbake...
Så må man jo bo, så man kan jo ikke helt tenke på at det er en investering.
Men hvordan som helst blir man eldre, og vipps så klarer man ikke å ha et hus.. da vil man at
pengene skal rekke til jorden rundt-cruise og så mer enn en ståplass i brunnsviken.. :)

• Liker
Kustvägen
  • Laddar…
Takk for at dere alle tok dere tid til å hjelpe meg med problemet mitt!

Det som thomasx foreslår synes jeg høres ut som et fornuftig forslag. Kanskje til og med nok å bare støpe en kloss innenfor? og på den måten slippe å støpe hele veien opp, og da få et mindre rom. Når det nye gulvet har blitt støpt, er det jo egentlig bare 30 cm som det blir senket. Hadde vært deilig å slippe å grave under granittblokkene.

Hvis jeg støper en kloss så vil jeg faktisk få mer støtte for veggene enn hva jeg har nå! Spørsmålet er om jeg kanskje skal forsøke å støpe inn litt isodrän innenfor klossen? Kanskje bore inn armering i granitten som deretter bøyes ned og støpes inn i klossen sammen med en rekke horisontale armeringsjern? Når jeg kommer hjem fra jobb oppdaterer jeg med et par bilder.

jonnyboy skrev:
Takk for at dere alle tok dere tid til å hjelpe meg med problemet mitt!

Det som thomasx foreslår synes jeg høres ut som et fornuftig forslag. Kanskje til og med holder det å bare støpe en klakk innenfor? og på den måten slippe å støpe hele veien opp, og dermed få et mindre rom. Når det nye gulvet er støpt, er det jo egentlig bare 30 cm som det blir senket. Hadde vært greit å slippe å grave under granittblokkene.

Hvis jeg støper en klakk så vil jeg faktisk få mer støtte for vekken enn det jeg har nå! Spørsmålet er om jeg kanskje skal prøve å støpe inn litt isodrän innenfor klakken? Kanskje bore inn armering i granitten som deretter bøyes ned og støpes inn i klakken sammen med en gruppe horisontale armeringsjern? Når jeg kommer hjem fra jobben oppdaterer jeg med et par bilder
Ja, en klakk var akkurat hva jeg mente, la den overlappe eksisterende vegg ca 50%. Å armere sammen veggene er nok en god idé, men vær veldig forsiktig med vibrasjonene når du borer i den eksponerte veien. Kanskje best å bore før du graver ned under bunnen av muren. Eller bore med diamantbor, uten slag.

jonnyboy skrev:
Når det nye gulvet har blitt støpt, er det jo egentlig bare 30cm som det blir senket.
Nå er det egentlig ikke "Bare" 30 cm for du vil ha et kapillærbrytende lag under det nye gulvet og der kommer klacken som holder steinbølingene til å drenere. Så det er nok ikke "Bare" sen avhenger det jo litt av hva rommet skal brukes til.. Vinkjeller er nok helt ok.
Men vil man ha det tørrere så kan det nok gi problemer.. man må bygge tett og tørt uten å drenere unna vannet i klacken....

Unnskyld om jeg høres negativ ut... Jeg har selv gjort lignende løsninger... Halve huset har torpergrunn med 1m "ståhøyde" og den øvrige 2,5m så klart det går... men det blir ulike løsninger avhengig av markforholdene...

Ok. nå har jeg sjekket litt med de tidligere eierne samt naboene rundt omkring. Har også testgravet litt i kjelleren. Ifølge de tidligere eierne og naboene står huset på grus og store rullesteiner, pakket inn med litt leire. De tidligere eierne og jeg (de siste 3 årene) har aldri hatt problemer med fukt i kjelleren. Jorda rundt er veldig drenerende, og siden vi bor ganske høyt opp på en høyde renner regnvann raskt bort. Så ifølge dem trenger jeg ikke å drenere.

Testhullet i kjelleren bekrefter at det er grus og stein pakket inn med tørket leire. Skikkelig jævlig å grave i! Når man hugger med spett er det som å hugge i stein! Må skaffe meg en bilmaskin!

Til tross for dette vil jeg nok prøve å bake inn litt isodren eller tilsvarende i betongkanten, man vil jo ta det sikre for det usikre. Pluss at det isolerer!

Rommet er tenkt brukt som et herreværelse. Altså en liten bar, et biljardbord og litt sånne manneting. Kanskje på det mest komme til å være der nede en gang i måneden og vil prøve å holde temperaturen rundt 17-18 grader.

Kanskje man skal legge isodrenen på kanten etter den er støpt og deretter slemming? Går det?

Ellers synes jeg det ser ganske fornuftig ut. Blir jo rene fort knox!

• Bygningsdiagram som viser grunnmuren med granittblokker, teglesten, betonglag og armering på en bakgrunn av jord og grus.
17-18° perfekt for vinkjeller...:-) Ja, om du bare er der en dag i måneden så øker du jo ikke temperaturen for mye/for ofte så det blir perfekt. Du får skaffe en tråsykkel også så kommer jeg og hjelper til med å tråkke ved første innhøstning :-)
Jeg kommer nok til å ha biljardrommet i andre etasje og planlegger en mathiss fra kjøkkenet opp dit...
Dessverre så kommer ikke heisen ned i vinkjelleren.
Man kan jo slamme/pusse på isopor så hvorfor ikke på isodrän...
Man pleier først å spenne pussnett og så pusse på. Det fester seg helt ok på isopor uten nettet også, selv om det kanskje ikke er så seriøst.

jonnyboy skrev:
Kanskje at man skal legge isodränen på klakken etter den er støpt og deretter slamme? Går det?
Hvordan tenker du nå, isodrän på innsiden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.