Skal begynne å isolere skråtaket snart og tenker litt i forkant...
CC mål mellom mine takstoler er varierende fra ca 100cm til 140cm.

Våger man å sette spredt lekt (vannrett) på takstolene med disse avstandene og skru på gips?

Alternativet jeg ser er å sette kortbjelker mellom takstolene med 45x45 vannrett CC60 og sette spredt lekt CC30 loddrett i stedet. Hva tror dere?

Håper dere forstår min forklaring...

C
Med tanke på at standardmålet mellom takstoler er 120, så er det nok ingen fare om det tilfeldigvis er 140 mellom noen, tror jeg.

Takk!
Om jeg da skal komplisere det ekstra mye...
Legger jeg lekter på takstolene så blir det ca 3cm lavere takhøyde på hver takside i vinden. Hver centimeter er dessverre kritisk, som alltid.
Ville det også funket å "felle inn" kortlinger 28mm mellom takstolene (cc60 eller cc120) og sette lekter vertikalt? Ville det påvirket monteringen av gipsen senere?

K
hvorfor ikke bare felle inn kortlingene og skru deretter gipsen i takstoler/kortlinger?

jo, tanken har slått meg. Men føles som at det blir mer jobb samt at det tar mer isolasjon i anspråk da jeg trenger sette dem cc30 evt. cc45. Føles som cc60 blir for langt for gips i skråtak. Eller hva synes dere?

Holder på med vinden akkurat nå. Satte gles (selv om det tok verdifull plass) cc45 og 90 gips.

gles skal helst sitte på cc 30...

Var oppe og begynte med isoleringen og innså før jeg startet at det er betydelig enklere med spikerslag direkte på takstolene. Som cheetah informerte meg ovenfor, bør det gå bra selv om CC mellom takstolene varierer og er over 1200mm enkelte steder.

Tegnet opp takstolene i SketchUp, lagt til tykkelsen for 22mm gulvspon og 14mm parkett samt trukket ned takhøyden med 28mm spikerslag og 13mm gips.
Hva mener dere om takhøyden? Vil det bli upraktisk? Mannen på bildet er cirka 175 cm høy.
(Skal forestille en IKEA Malm dobbeltseng med to 90x200 madrasser som han står foran)

• En illustrasjon av en person i et trekantet rom, stående foran en digital modell av en Ikea Malm dobbeltseng med to madrasser, laget i SketchUp.
Mikael_L
Kjører du med 28x70 gles i cc30 burde det funke utmerket.

Lavt under taket blir det. Men som et rent soveloft burde det vel funke.

Skal det være permanent soveloft for noen eller bare for typ gjester?

Det skal være permanent soveloft for oss foreldre... :)

Mikael_L
Kan du fullskalateste det på noe vis tro?

Spenn opp en lettvektspresenning eller noe sånt ... , bare spåner litt ...

Bra tips men kan være litt kronglete...
Tror dog at det blir en vanesak å håndtere den takhøyden. I verste fall får vel grabben eller datteren flytte opp i stedet...

Startet isolasjon i dag uten lekte, brukte rester av masonitt for å holde isolasjonen på plass. På dette hadde jeg tenkt å legge plast og så lekte, men la restene sitte igjen.

Jeg har ikke gjort noe tankevridd nå, har jeg? Gi gjerne beskjed i så fall...

• Isolering av skråtak med masonittspillbiter for å holde materialet på plass.
Mikael_L
Jeg synes det ser bra ut.
Har du luftspalte bak masoniten mot yttertaket?

Det ser ut som om du har lagt disse platene litt overlappende, slik at eventuell rinnende kondensfukt renner ned på neste plate og ikke kan dryppe ned på isolasjonen - bra.
Noen ganger pleier man å sette noen klosser her og der midt på disse masonittplatene for å forsikre seg om at platene ikke skal kunne bli presset mot yttertaket av isolasjonen.
Vil man være supernøyaktig, kan man eventuelt prøve å teipe skjøtene for at det ikke skal kunne blåse gjennom isolasjonen ved vindvær.

Har du husket eventuelt insektsnett ved takfoten?

Takk Mikael!
Ja, det er 25mm luftspalte bak masoniten. Disse sitter med minst 10cm overlapp og er også skrudd sammen i skjøtene nettopp for at det ikke skal blåse inn.
Det sitter også lekter i midten av hver takstolkammer.

Insektsnett fantes allerede både ved takfoten og i mønet.

Da er det bare å fortsette! Stor takk for hjelpen alle!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.