Hei!

Jeg har blitt bedt av resten av familien om å male og friske opp et par rom i kjelleren, og her om dagen ble det kjøpt inn maling for å male tak, vegger, gulv, dørkarmer + lister samt innerdører. Men så kom vi til tersklene, som ser virkelig slitte ut, og som jeg ikke blir helt klok på.

Som dere ser på bildene her, så har alle tersklene forskjellige nivå i forhold til gulvene. Jeg mistenker at tersklene opprinnelig lå direkte mot platen, og at gulvene ble støpt til nåværende nivå etter at tersklene og dørkarmene ble lagt dit.

Slitt dørterskel i tre over grått gulv med synlige sprekker og nivåforskjeller.
Slitt og ujevn terskel i tre med sprekker mellom terskel og betonggulv, ved siden av en hvitmalt dørkarm.
Slitt treterskel med synlige sprekker mellom terskelen og det nymalte betonggulvet i en kjeller, vist på nærbilde.
Slitt og ujevn terskel med sprekk mellom malte murvegger og gulv, sett i et kjellerrom.

Alle tersklene glipper i varierende grad når man går på dem, slik at det lager ganske mye lyd. Det er også veldig store og ganske stygge sprekker mot gulvet der jeg har sett mer enn én sølvkre krype unna når man kommer nær.

Jeg lurer på om noen har hatt det samme problemet, og hva dere eventuelt har gjort med det?

Jeg har tenkt på å bytte ut terskelen mot en ny i nivå med gulvet. Det kan bli utfordrende med innerdørene, men det ville sett freshere ut.

Et alternativ ville være å fjerne terskelen og støpe litt under den eksisterende terskelen for å komme på nivå med de eksisterende gulvene, men da blir innerdørene litt for korte noen steder.

Finnes det noen fordeler med å ha terskler kontra å ikke ha dem?

Tar imot alle tips med takk!

Bra tråd, takk for den!

Ser ut til å være stort sett samme forutsetninger, og samme farger i original også, kanskje så vi har hus av samme produsent, Götene-hus?

Vi har som en aktivitet også å sikre luftstrømmer mellom rommene da vi skal montere mekanisk avtrekk, så planen blir å fjerne eksisterende terskler, støpe jevnt og sette inn nye flate/lave terskler og sørge for at det blir en rimelig luftspalte i underkant. Blir litt triksing med innerdørene, men siden de skal males blir det ikke så veldig mye merarbeid.

Her kommer en oppdatering på situasjonen med tersklene.

Jeg har fjernet alle terskler som går inn i det rommet jeg har tenkt å male og gjøre i stand. 3 terskler var "nedsenkede" i gulvet mens 1 lå helt oppå.

Bilde av døråpning med fjernet terskel, synlig betongflate der terskelen har vært, og gulvnivåforskjell mellom rommene.

Grunnen til at jeg har fjernet alle terskler er at de løsnet og knirket når man gikk på dem, samt at de var slitte og umulige å slipe og gjøre pene.

Under de nedsenkede tersklene fantes det en planke som jeg gjetter er en slags underdel i karmen. Den ser ut til å gå inn under dørkarmen på begge sider.

Åpen dørterskel mellom to rom med ujevn gulvnivå og synlig trebjelke under, klar for flytende sparkel og ny installasjon.
Trebord med hull og sprekker, ettersom fjernede terskler mellom to rom. Målebånd viser ca. 30 cm. Ujevn overflate under.

Min første plan var å legge litt flytsparkel i hullet og deretter en ny lav terskel oppå det for å skjule det hele. Men denne planken er like løs og gir etter når man går på den, så jeg gjetter at det ikke vil holde i lengden. Planen nå er i stedet å fjerne også denne planken og så sparkle opp hele hulrommet til nivå med begge gulvene, for deretter å legge en ny terskel oppå. Det bør bli det som holder best i lengden. Gulvnivåene er ganske ujevne på de forskjellige sidene av terskel-"hullet", så tenker nå at jeg velger ett nivå og fyller igjen hullet med, og så tilpasser terskelplaten etter det andre nivået.

Noen som har erfaring med noe lignende og kan gi noen kloke råd?

Ser ut til å være bygget på samme måte som det var hos oss.

Ja, fjern de underliggende tredelene, det finnes trolig treklosser under for at karmen skulle være i vater og i riktig høydelivå.
Fjern alt tre som er under gulvnivå.

Sag av karmene jevnt med eksisterende gulv, og flytsparkle/støp inn under karmene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.